Корпоративен профил на "Благоевград БТ"

Корпоративен профил на "Благоевград БТ"

Началото на "Благоевград БТ" се поставя в средата на миналия век със създаването на Тютюнев комбинат "Пирин", чийто приемник е "Благоевград БТ". По това време дружеството е част от Стопанско обединение "Булгартабак". В настоящия си вариант благоевградската цигарена фабрика се обособява през октомври 1993 г. с разпореждане на Министерския съвет.

На базата на това споразумение Стопанско обединение "Булгартабак" се преобразува в "Булгартабак холдинг" ЕАД, като холдинга придобива по 100% от всичките по това 22 дъщерни дружества, едно от които е "Благоевград БТ".

 

Предмет на дейност

 

Основният предмет на дейност на "Благоевград БТ" включва изкупуване, промишлена обработка и търговия с тютюн, заготовка за износ и търговия с тютюневи изделия. "Благоевград БТ" е най-голямата и най-модерната цигарена фабрика в структурата на "Булгартабак холдинг" и държи над 43% от местния пазар на цигари.

Цигарената фабрика притежава и произвежда най-продаваната марка цигари в страната "Виктори", която заема около 30% от местния пазар. Други добре познати марки собственост на компанията са "Мелник" и GD. С цел разширяване на асортиментната си гама и обхващането на по-широк спектър от ценовия сегмент, както и постигне на асортиментна диверсификация компанията разработи и пусна на пазара нови марки цигари.

През 2003 г. компанията разработи и пусна на пазара последната си марка цигари - "Престиж", позиционирана в по-ниския ценови сегмент. През последните години дружеството разшири продажбите си при износ основно към страните от Средна Азия и Близкия изток, а също и към Русия и ОНД, но въпреки това продажбите при износ остават далеч под нивата от преди десетина години. Основната част от приходите (около 94%) на "Благоевград БТ" се формират от продажба на цигари и едва около 6% от продажба на тютюни и др.

Както и при останалите цигарени дружества основната част (около 88%) от продажбите се реализират на местния пазар.

Като част от "Булгартабак холдинг" дружеството се подчинява на приетото през 1994 г. Споразумение за координация и сътрудничество между дъщерните дружества на холдинга, т.е. холдинга разработва обща стратегия и политика за дружествата си.

Продукцията на цигарената фабрика се реализира чрез изградена дистрибуторска мрежа.

Всяка година се подписва договори с дистрибутори на едро, които единствено имат право да купуват директно от фабриката.

Имайки предвид, че "Булгартабак холдинг" държи над 95% отместния пазар на цигари, основни конкуренти на "Благоевград БТ" се явяват останалите дъщерни дружества на тютюневия холдинг. Поради високите мита на вносните цигари пазарният им дял все още остава нисък.

Според експерти н бранша това състояние на пазара ще се запази до либерализиране на пазара. За сега не е определена точна дата, от която пазарът да се либерализира, но неминуемо това ще стане при приемането на България към ЕС.

 

Борсова търговия

 

"Благоевград БТ" е не само най-голямата цигарена фарбика в страната, но и една от най-привлекателните дружества за инвеститорите и заслужено получава названието "цигарена перла". Цигарената компания е включена във водещия борсов индекс SOFIX. След нормативните промени в ЗППЦК и възраждането на капиталовия пазар в страната "Благоевград БТ" бе една от първите компании усетила положителната нагласа на инвеститорите.

Неминуемо това се отрази и върху пазарните цени на акциите й.

Основен фактор, който през последните години се отразяваше върху книжата на компанията обаче си остана приватизацията в тютюневия сектор. Първоначалните намерения на държавата да продаде Булгартабак на цяло, не само че не даде резултат, но до голяма степен охлади желанията на световно известни компании.

Тромавата управленска структура и съвкупността от печеливши и губещи предприятия така и не предизвика интерес на световноизвестните тютюневи компании към бъгарския тютюневи гигант.

След неколкократните неуспешни опити за приватизация в крайна сметка държавата промени стратегията и премина към приватизация на водещите фабрики в пулове. Според новата стратегия водещите цигарени фабрики се обособиха в два пула.

В първия влизат държавните акции от "Благоевград БТ" и "Слънце Стара Загора", заедно със следните търговски марки или означения: Виктори, Престиж, Мелник, Невада, Кънтри, Верея и Шипка. , а във втория "София БТ" и "Пловдив БТ", заедно със марките: Средец, Трезор, Ню Лайн, ММ, Фемина и Арда. Новата стратегия за продажба на водещите фабрики и затваряне на губещите даде надежда на инвеститорите, и от край на 2003 г. акциите на компанията се покачиха от нива от 70 лева до 136 лева през 2004г. Оптимизмът по позицията се изпари след като стана ясно, че е получена само една оферта от “Бритиш Америкън Тобако” за дружествата “София-БТ”АД и “Пловдив-БТ”АД. За “Благоевград-БТ”АД и “Слънце Ст. Загора-БТ”АД не е проявен интерес от потенциален инвеститор.

В процеса на анализ на получената оферта от консултантите и водените разговори, “Бритиш Америкън Тобако” предложи оферта за закупуване на акциите и на “Благоевград-БТ”АД, но поради нарушаване на процедурата до сделка така и не се стигна,а това неминуемо понижи пазарната цена на компанията.

От началото на тази година книжата на компанията се търгуват на нива между 80 - 110 лева. От началото на годината до 18 април включително на пода на борсата са сключени 468 сделки , като са изтъргувани 58 098 акции при средна цена от 98 лева за акция. През вчерашния ден се изтъргува само 1 акция на цена от 86.50 лева.

 

Финансов резултат

 

Прави впечатление, че през миналата година намалява нетната печалба на "Благоевград БТ". Според одитирания отчет на дружеството крайния финансов резултат за 2004 г. е печалба от 15.9 млн. лв., спрямо 21.1 млн. лева за година по-рано. Печалбата на акция за м.г. е 5.89 лева.

Намалението на печалбата се отрази в одитирания отчет, тъй както според неодитирания дружеството обяви печалба от 25.1 млн. лева.

Общите приходи на компанията за миналата година нарастват до 206.6 млн.лв. спрямо 196.1 млн. лева. През последната година нарастват задълженията на дружеството, като общите задължения достигат до 70.5 млн. лв. спрямо 55.3 млн. лева за година по-рано. Въпреки това финансовата автономност на компанията остава висока , а това от своя страна предоставя възможност за оптимизиране на капиталовата сртуктура.

Основната причина за нарастване на задължения през последната година е увеличаване на текущите пасиви , а именно нарастване на задълженията към персонала от 2.1 млн. лева до 8.3 млн. лева, както и на задълженията към доставчици и клиенти от 9.1 млн. лв. до 14.6 млн. лв.

През последните години "Благоевград БТ" запазва тенденцията за нарастване на приходите от продажби. Принос за този ръст освен пускането и налагането на пазара на нови марки цигари, както и пускането на нови разновидности на вече наложени марки.

 

SWOT анализ

 

Плюсове

 

Най-голямата цигарена фабрика в България.

 

Значителен пазарен дял (над 40% от пазара на цигари в страната).

 

Притежава най-продаваните марки цигари "Виктори".

 

Възстановяване на пазарните позиции в Русия през последните години.

 

Значителен капацитет на производство.

 

Значителни инвестиции в дружеството и високо качествено технологично оборудване.

 

Добро финансово състояние.

 

Традиции в производството и наличие на квалифицирани служители.

 

Ограничаване и намаляване на контрабандния внос и търговия с цигарени изделия.

 

Високо качество на произвежданата продукция.

 

Силна продуктова диверсификация, като се предлага богата асортиментна гама от марки и видове цигари.

 

Продуктите на компанията се предлагат в широк ценови диапазон.

 

Разработване и налагането на пазара на нови марки цигари.

 

Минуси

 

Провал на приватизационната процедура и отлагане на раздържавяването.

 

Непълно натоварване на производствените мощноти.

 

Слабо присъствие на цигареното дружество на външните пазари. контрабанден внос и търговия с цигари, както и продажби на цигари без бандерол.

 

Тенденция за нарастване на акцизите върху тютюневите изделия в страната, което косвено води до ограничаване на потреблението.

 

Висок политически риск.

 

Възможности

 

Приватизация на дружеството и евентуалната му продажба на световно известна цигарена компания.

 

Ограничаване на нелегалния внос и търговия с цигарени изделия в страната. Налагане на нови марки цигари.

 

Запазване на пазарните си позиции след либерализиране на пазара.

 

Подобряване на управлението на дружеството след приватизацията му. Увеличаване на нормата на печалба след раздържавяване на компанията.

 

Опасности

 

Забавяне на приватизацията на цигарената компания.

 

Програми за ограничаване на тютюнопушенето в световен мащаб.

 

Увеличаване на акцизите, което косвено влияе върху компанията, тъй като води до намаляване на потреблението.

 

Определянето на изкупните цени и видовете тютюн на държавно ниво води до намаляване на рентабилността на компанията от една страна и от друга до натрупване на запаси от ненужни видове тютюни.

 

Значително нарастване на конкуренцията в отрасъла.

 

Намаляване на пазарния дял на компанията след присъединяване либерализиране на пазара.

 

Нарастване на продажбите на вносни цигари.