"Ербъс А380" полетя

"Ербъс А380" полетя

Мегасамолетът на Европа - "Ербъс А380" литна в първия си полет, очакван със затаен дъх от хиляди жители на Стария континент. Тестът продължи пет часа и опроверга скептиците, които прогнозираха, че най-големият пътнически лайнер едва ли ще полети преди края на април. А380 се вдигна във въздуха в 11.30 часа българско време от летището в Тулуза.

Излитането бе наблюдавано от 500 журналисти и над 50 000 зрители, разположили по околните поляни. Събитието бе аплодирано и от хиляди служители на "Ербъс" (Airbus) и концерна-майка ЕАДС (EADS), които гледаха полета на големи екрани, окачени в заводите, посочва Би Би Си. Първият полет на тестовата версия бе извършен без пътници, като на борда бяха само двама пилота и четирима инженери. В прототипа няма седалки, а пространството му е било напълнено с техника, както и с големи водни балони, за да се получи натоварване. Зрители от Тулуза разказаха пред Си Ен Ен, че шумът от четирите двигателя на А380 е бил учудващо слаб и не се е различавал осезаемо от този на други големи самолети.

Вчерашният успех сложи край и на спекулациите в европейската преса от последния месец, че супер-джъмбото няма да литне, тъй като има сериозни проблеми с колесника. По първоначалните планове "слонът с крила", бляскаво представен пред европейския политически елит на 18 януари, трябваше да щурмува небесата още през март. Забавянето накара някои браншови експерти да дадат глас на съмненията си.

В началото на април например анонимни служители от "Ербъс" разказаха пред германския в. "Ханделсблат", че трудностите с колесника са изправили инженерните екипи на границата на техническите възможности.

Междувременно от авиокомпаниите, поръчали машината, оповестиха, че вече имат резервации за първите си полети. "Сингапур ерлайнз" (Singapore Airlines), които ще получат първите си А380 в началото на 2006 г., обявиха пред АП, че веднага след церемонията през януари са били затрупани с молби за резервации, въпреки че още няма яснота по датите.

Германският авиопревозвач "Луфтханза" (Lufthansa), коъто със своите 15 поръчани бройки е сред най-важните купувачи, съобщи, че също получава запитвания за началните полети. Говорител на компанията уточни пред "Шпигел", че засега е ясно само, че това ще бъде през есента на 2007 г. и ще се лети по трансконтинентална дестинация към Северна Америка или Азия. Развитието на мегасамолета струваше на ЕАДС около 12 млрд. долара. По каталожни цени един А380 се продава срещу 285 млн. долара. Досега в "Ербъс" са получили поръчки за 139 машити и обещания за още 15.

Най-много от новия суперджъмбо са поръчали от "Емирейтс" (Emirates Airlines) - 41 пътнически и 2 товарни бройки, следвани от "Луфтханза" (15), австралийската "Кантас" (Qantas) с 12, "Сингапур ерлайнз" и "Ер Франс" - с по 10 машини. "Ербъс А380" е дълъг 73 метра, висок 24.1 метра и тежи около 560 тона.

Стандартната му версия ще превозва по 555 пътници, а при специално изпълнение може да бъде оборудван и с 853 пътнически места. Това е и първият самолет с два еднакви пътнически етажа. Европейският самолет може да измине натоварен до 15 000 км., с което надминава основния си конкурент - "Боинг 747" ("Джъмбо"), който може да лети максимално до 13 450 км с едно зареждане. Резервоарите на А380 побират 310 000 литра керосин, а разходът е под 3 литра керосин на 1 пътник на 100 км. Засега огромният самолет може да каца на ограничен брой летища по света, тъй като се нуждае от 2850 метра писта за излитане и 2100 метра за кацане според официалните данни от производителя.

Очаква се през 2009 г. само 29 летища по света да бъдат подходящи за А380. Европейският самолет е и огромен икономически проект, в който са включени десетки заводи на "Ербъс" и подизпълнители от цял свят. Основните части се произвеждат във Великобритания, Франция, Германия и Испания.

Крилата и двигателите са британски, задният корпус - германски, опашката - испанска, а кабината и предният корпус- френски.

Общо в създаването му са заети над 10 000 работници.