Алена ГЕОРГИЕВА: Пазарът на електродомакински уреди има голям потенциал
---------------
В: Как се позиционира "Индезит къмпани" в България?
- "Индезит къмпани" присъства на българския пазар от 13 години, като фирмата, която до януари тази година се казваше "Мерлони еллетродоместичи", инвестираше много сериозно в пазарите на Източна Европа и това допринесе за навлизането на марката в източноевропейските страни. В България вече името "Индезит" е утвърдено и познато сред потребителите от всички възрасти. Пазарните проучвания на агенция GFK, т.нар. brandawareness проучвания, показват, че "Индезит" е с най-висока познаваемост сред традиционно познатите марки. От запитаните повече от 85% познават марката "Индезит", а и много хора имат повторна покупка на продукт със същата марка, след като веднъж са закупили уред от нас. GFK ни гарантира над 65% покриваемост на пазара, като имаме централен договор между нашия и техния офис в Италия. Тези проучвания се правят в центровете за продажба. GFK прави подобни проучвания и на основните ни конкуренти - групата "Електролукс", "Уърлпуул", "Горенье". В този смисъл изследванията са обективни и тази информация ни дава възможност да следим развитието на пазарните дялове на отделните марки и продуктови линии - печки, перални, хладилници.
С двете си марки - "Индезит" и "Аристон", държим над 21% дял от пазара на електродомакинска техника, като 17% са с марката "Индезит" и около 4% са с "Аристон".
В: Кои компании държат останалите дялове?
- Основните дялове се държат от големи европейски производители. Около 15% е делът на "Уърлпуул" и също толкова се държи от "Горенье". Групата "Електролукс" с двете си марки - "Зануси" и "Електролукс", също набира скорост. Около 25% се падат на no-name - уредите от китайски и турски произход и разни местни марки. В европейски мащаб групата "Индезит къмпани" е на второ място след групата "Бош/Сименс" с около 1% разлика, като заедно с групата "Електролукс" имаме пазарни дялове от около 15%.
В: Какви нови тенденции на пазара на електродомакинска техника отчитате?
- В момента се наблюдава засилена инвазия на електродомакински уреди на китайски и турски производители, като в повечето случаи те са с неопределена марка и произход - т.нар. no-name техника. Много е важно в такива случаи потребителят да изисква цялата информация за продукта, да се интересува от това дали стоката отговаря на българските стандарти, дали търговецът или производителят има сервизна мрежа и т.н. Положително е, че във връзка с присъединяването на България към Европейския съюз нашето законодателство се хармонизира с европейското. Вече всеки вносител, производител и търговец е длъжен да предоставя пълна информация на клиента, включително по нива на показателите ниво на шум, консумация на електроенергия, консумация на вода, за пералните и миялните машини се следи и за клас на изпиране и измиване. Търговските вериги трябва да предоставят цялата тази информация във вид на красива диаграма, по която всеки клиент може да се ориентира и да избере съответния най-подходящ за неговите нужди уред.
В: Има ли положителна промяна в културата на българския потребител?
- Българският потребител е станал много по-образован. Хората се интересуват от всичко и ние го усещаме по обема и вида на продажбите си. Българските клиенти вече не се интересуват от опростени базови модели, това не ги задоволява, а напротив - търсят все по-качествени уреди за парите си, информирани са за енергоспестяващите технологии, за класовете на изпиране и за нивата на шум при пералните, за хладилниците - дали са саморазмразяващи се и т.н. Като се изключат хората, които след 20-годишно ползване на пералнята или хладилника си идват и искат просто да подменят уреда си и нямат особени претенции, расте броят на търсещите по-високо качество. Кредитите и лизинговите схеми също улесняват покупката на по-висок клас уреди, защото в месечните вноски не се отразява сериозно малко по-високата обща цена.
В: Каква нова серия да очакваме от "Индезит къмпани"?
- В момента сме в постепенно пускане на пазара на изцяло нова серия печки. Характеризира се с допълнителни иновации, тройна и много по-мощна газова горелка за газовите печки, мултифункционални печки със седем програми, които са много по-усъвършенствани, като има и дълбока 5-сантиметрова тава, която е по-подходяща за готвене на типично български ястия като гювеч, мусака и т.н. Стараем се да оптимизираме газовите решетки - в новата серия има специално разширяема зона, която може да се използва за размразяване на продукти от фризера или за притопляне на храна, така че да се оптимизира разходът на газ и едновременно с това да се вършат повече неща.
От този месец предлагаме нова серия no-frost хладилници, които се саморазмразяват - в тях са вложени сериозни инвестиции. Забава е серията "Индезит графити", които се предлагат заедно с приставка и няколко маркера. Върху тях може да се пише и със специална гъба написаното се изтрива безпроблемно.
Наскоро представихме и линията Experience на "Аристон", която отговаря на тенденциите за здравословно хранене. В нея се включват изобретения като парна фурна, чилър - охладител за вино, вградени кафемашина и микровълнова фурна. Така хората, които издигат храненето в култ, могат да намерят всичко в тази линия.
В "Аристон" имаме и полупрофесионална линия, състояща се от по-големи печки с повече котлони, и наблюдаваме повишен интерес и към тази линия. След два месеца ще пуснем на пазара и нова гама охладители "Аристон" - в момента е сезонът на охладителите, който приключва към август. Именно в този период всички производители се опитват да предложат нови продукти в този сегмент. За "Аристон" ще имаме интересни модели с дисплей и сензорно управление (touch-control), както и интегриран евър фреш (ever-fresh), който представлява помпичка, вградена с една от лавиците, която може да вакуумира специални контейнери, разположени в хладилника. По-рано това беше екстра към уреда.
В: Какви са клиентите на "Индезит" и "Аристон"?
- Марката "Индезит" е предназначена повече за младите хора, независимо дали са семейни или не. "Аристон" пък е ориентирана за хората със средни до високи доходи, за по-големи фамилии, като уредите са по-усъвършенствани и са на по-високо технологично и естетическо ниво. Определено е важно съотношението между дизайн и функционалност и за двете марки. Имаме дългосрочно портньорство за марката "Аристон" с известния японски дизайнер Макио Хасуике, а за "Индезит" - с Джорджето Джуджаро. Българинът иска уредите му да са функционални, но също така италианският дизайн тук е на почит както в електродомакинските уреди, така и в обзавеждането, в облеклото и всякакви други аксесоари. В този смисъл това също допринася за успеха на марките. Планираме скоро да пуснем и 8.5-килограмови перални "Аристон", програмирани специално за изпиране на олекотени завивки и вълнени одеяла. Вече пуснахме 6-килограмови перални за по-масовия сегмент и смятаме, че с уред за 8.5-килограмово пране ще отговорим на по-специфични изисквания на домакинствата.
В: Какво се търси най-много?
- В момента сме най-силни в сегмента на пералните машини. Там имаме над 32% пазарен дял. Чак есента ще предложим нови серии перални. За миналата година имахме нова линия перални "Аристон" и "Индезит" и най-популярни сред тях са т.нар. супертихи машини. Много популярна е и програма уулмарк платинум кер, която е за пране на вълнени тъкани и изделия с етикет разрешаващ само ръчно пране. Тази програма е единствената одобрена и притежаваща сертификат от Woolmark - най-големия световен производител на вълнени изделия.
В "Индезит" насочеността е по-скоро за пране на екипи за спорт, на маратонки и спортни обувки, към кратки програми за бързо ежедневно изпиране, тъй като марката е ориентирана към по-младите потребители. Тези програми отговарят на потребностите на българския клиент. Конкуренцията в сектора е голяма и единственият ни избор е да предлагаме все по-качествени и усъвършенствани уреди. Смятам, че в най-скоро време и ние ще се откажем да произвеждаме базови модели, защото това не е основният интерес на "Индезит къмпани". Напротив, именно затова предлагаме програмите time-for-you, с което искаме да покажем на потребителя, че се стараем да му освобождаваме време за много други приятни неща.
В: В какво инвестирате?
- Най-големи са инвестициите в научноизследователска и развойна дейност. Иновациите в "Индезит къмпани" са много чести - на всеки шест месеца като средно правило представяме нови продукти, а на всеки два месеца пускаме нова линия или с марката "Индезит", или на "Аристон".
В: Какъв ръст на продажбите отчете компанията ви за 2004 г. спрямо 2003 г.?
- За миналата година отчетохме 40% ръст в продажбите, като нашата оценка за ръста на пазара е около 15%. Това означава, че ние сме продали на българския пазар повече, отколкото е бил ръстът му. Прогнозите ми са, че местният пазар има голям потенциал и би трябвало да продължи да расте, защото има сегменти сред домакинствата, които още нямат перални и съдомиялни машини. При хладилниците ситуацията е по-различна - едва 5% от населението няма охладител по обясними причини. Българският пазар в сравнение с другите източноевропейски пазари още е много малък. Предвиждам и ръст в продажбите на уредите за вграждане в страната. В Европа съотношението на уредите за вграждане спрямо свободно стоящите е 70% на 30%. За България още преобладаващи с 90 на сто са свободно стоящите уреди, но се наблюдава тенденция на нарастване на търсенето на уреди за вграждане.
В: Какви параметри трябва да достигне българският пазар, за да построите завод?
- През последните две години "Индезит къмпани" инвестира около 100 млн. евро в пазарите на Източна Европа, като се откриха общо четири завода за печки, перални и хладилници в Русия и в Полша. Проучват се възможностите за откриване на нови мощности и в останалите източноевропейски държави. От голямо значение за подобна крачка е обемът на пазара, но и инвестиционният климат в страната, включително данъчните облекчения. Горещо се надявам в България условията за инвестиции да стават все по-добри.