Пазарът на сокове и води е пред сериозни промени
Промени предстоят на пазара на безалкохолни напитки, като компаниите вече се подготвят за силна конкуренция и разместване на пластовете. Това показват тенденциите през последните няколко месеца, като очакванията са догодина някои от производителите да се слеят, други да бъдат изкупени.
Пред производителите на сокове стоят няколко основни предизвикателства. На първо място, компаниите признават, че обемът на пазара не е голям, а играчите на него са прекалено много. По данни на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки, представени от нейния председател Милчо Бошев, през 2004 г. общият обем на пазара е 1.065 млрд. литра, а увеличението спрямо предходната година е 16 на сто. Консумацията е нараснала с 20 литра на човек и достига 137 литра за година. Въпреки това фирмите твърдят, че
пазарът е прекалено малък
на фона на консумацията в другите държави. Това мнение споделят и представителите на най-големите играчи на пазара на сокове. "Според наблюденията ми българският пазар е още малък и разпокъсан. Имаме пет-шест играча, които произвеждат сокове. Всички ние работим с 30-40 на сто от капацитета на инсталациите си", обясни преди време в интервю за "Дневник" собственикът на "БББ груп" и производител на соковете BBB Пламен Минчев. Действително пазарът е малък на фона на многото производители, посочи и акционерът във "Флорина" и неин изпълнителен директор Валентин Щонов.
Паралелно с това на пазара все по-сериозно навлизат големите международни компании, които са сериозна конкуренция на българските производители. По данни на асоциацията към края на миналата година повече от 80 на сто от пазара на натуралните сокове се държи от българските марки. Изчисленията на фирмите показват, че продажбите на международните компании се увеличават сериозно за сметка на родното производство. Конкретно при плодовите напитки и натуралните сокове през 2003 г. лидер на пазара е BBB с малко над 30 на сто от продадените литри. На следващите позиции се нареждат соковете "Куинс" (Queens), следвани от "Капи" на "Кока-Кола", и на четвърто място е "Флорина". През 2004 г. единствено "Капи" и "Флорина" бележат ръст, а останалите марки - спад. По данни на компаниите през миналата година соковете "Капи" изпреварват всички и се нареждат на първо място с над 28 на сто. Резултатите показват силната позиция на международните компании.
Все по-упорито се говори, че на пазара на сокове в България
предстои сливане на компаниите или привличане на нови инвеститори
Очакват се промени дори сред лидерите на пазара, но засега компаниите избягват да споделят конкретните си планове. Има конкретни международни компании, които заявяват желанието си за навлизане на българския пазар в качеството си на инвеститор.
На този етап всички производители се опитват да подобрят финансовите си резултати чрез разнообразяване на продукцията си или чрез намаляване на производствените разходи. Така например "БББ груп" пренесе цялото си производство във фабриката си край Ботевград, която купи в края на 90-те години.
Основното съревнование между компаниите е по отношение на новите продукти. Всички производители направиха промени на асортимента си преди началото на новия летен сезон, който традиционно е най-силен.
Новата "мода" е в опаковките
защото повечето компании промениха дизайна на продуктите си. "БББ груп" инвестира 2 млн. евро в нова инсталация за производството на опаковка "Тетра призма" (Tetra Prisma), в която постепенно започват да се продават всички сокове на компанията. Първата компания, която пусна "Тетра призма" на пазара, е "Флорина", която също почва да произвежда все повече вкусове в нея. "Флорина" пусна сокове в 330 мл, а ВВВ - в 250 мл и 1 л. В момента "Флорина" произвежда тихи плодови напитки в PET опаковка за износ. От компанията предвиждат да пуснат този продукт и на българския пазар.
Другата актуална тенденция в момента е да се продава сок в стъкло. В началото на април производителят на "Куинс" "Литекс джус" предложи сокове в стъклени бутилки. Голяма част от продуктите на чуждите производители също се продават в стъклена опаковка - "Капи", полските сокове "Сонда", "Тимбарк" (Tymbark) и т.н.
Другият стремеж на фирмите е да предлагат студени чайове. Една от първите компании, които активно започнаха да рекламират студените чайове на българския пазар, беше "Нестле". Постепенно след това голяма част и от българските производители пуснаха такъв на пазара. Има ръст и на потреблението на енергийните напитки и вече много български компании произвеждат такива. Според Милчо Бошев делът на продажбите на енергийни напитки е все още минимален (0.5 на сто), но този пазар тепърва ще расте.
Сериозни промени се очакват и на пазара на бутилираните води. Все по-осезателно се налага присъствието на международните компании и в този сегмент.
Браншът очаква навлизането на "Кока-Кола"
които преди два месеца купиха "Минерални води Банкя". Сделката все още чака одобрението на Комисията за защита на конкуренцията и не се знаят много подробности около нея. В момента "Банкя" заема трето място на пазара на бутилираната вода след "Девин" (33 на сто) и "Горна баня" (28 на сто). През последно време като най-активна компания се представи "Девин", която в рамките на няколко месеца пусна минерална вода в стъклени бутилки и влезе на пазара на ниско минерализираната изворна вода. Стъклените бутилки все по-активно ще започнат да се предлагат и на водния пазар, посочи изпълнителният директор на компанията Георги Серафимов. Наскоро друга международна компания в сферата на хранително-вкусовата промишленост стъпи и на пазара на минералната вода. "Нестле" официално пусна водата "Сан Пелегрино", но тя се цели предимно в скъпите заведения и луксозните хотели и не разчита на големи пазарни дялове. "Сан Пелегрино" също се продава в стъкло.
Както при соковете, така и на пазара на вода има прекалено много компании, които искат да се наложат сред консуматорите. За разлика от пазара на соковете, продажбите на води през 2004 г. са се увеличили с 29 на сто в сравнение с предходната година. Основните играчи - "Девин" АД, "Минерални води - Банкя" ЕООД, "Бутилираща компания - Горна баня" ООД и "Булминвекс - ГБ" ЕООД държат повече от 60 на сто от пазара. Другите големи компании са "Агрима" АД, "Джи енд Ви" ООД, "Извор" АД, ТПК "Михалково", водите от региона на Хисар, Велинград и др. Забелязва се и стремежът на фирмите да изнасят продукцията си и като целеви се определят азиатските и американските пазари. Налагането в страните от ЕС ще е трудно, тъй като там участват най-големите световни играчи.