Чуждите марки са лидери на пазара на плажната козметика

На живо
Заседанието на Народното събрание

Чуждите марки са лидери на пазара на плажната козметика

Пазарът на плажната козметика се развива основно от чуждите марки, които са позиционирани в средния ценови сегмент, показват наблюденията на новите тенденции. По данни на компаниите годишното увеличение на продажбите е между 10 и 20 на сто. Пазарът все още се определя като малък, но с тенденция за бърз растеж. Според проучването на международната маркетингова агенция "Евромонитор" до края на 2008 г. продажбите на слънцезащитна козметика ще се увеличат с 38-40 на сто. През 2003 г. са реализирани продажби в размер на 5.7 млн. лв., сочат още данните на "Евромонитор".

Представители на компаниите са на мнение, че българските потребители все още не са достатъчно информирани за вредното действие на слънчевите лъчи и това обяснява и ниските продажбени обеми на плажната козметика. Потреблението на слънцезащитна козметика в България е сезонно ориентирано и по-голямата част от продажбите се реализират в периода между април и октомври. За разлика от западните страни у нас се купуват най-много продуктите за защита от слънцето (sun protection), които формират между 80 и 90 на сто от общото потребление.

Няколко са основните играчи, които си делят водещите позиции. От една страна, това са продуктите на международните компании, които са и основната движеща сила на пазара. Такива са козметичните продукти на "Нивеа сън" (Nivea Sun) на "Нивеа" и "Делиал" (Delial), следвани от "Гарние" (Garnier), "Ейвън бронз" (Avon bronze) на "Ейвън", "Орифлейм" (Oriflame) и др. Продуктите на "Ейвън" и "Орифлейм" не се продават в търговската мрежа, а се разпространяват по каналите на директната дистрибуция чрез представители. По думите на Теодора Божкова от "Ейвън" слънцезащитната козметика на компанията е сред петте най-популярни марки на пазара и държи 8 на сто от него.

Компаниите от средния сегмент все повече разнообразяват предлаганите от тях продукти. Ако преди две-три години на пазара имаше главно лосиони и млека, то в момента слънцезащитната козметика е много по-обогатена. Наред с традиционните си лосиони "Нивеа" лансира тази година и слънцезащитните спрейове с три фактора на защита - 5, 10 и 15. Серията на "Делиал" пък предлага слънцезащитна пяна, която се нанася по-лесно от лосиона и не оставя следи върху кожата. Все по-голяма популярност добива козметиката, която е предназначена за изкуствен тен. Тя е под формата на мляко или пяна, нанася се върху чиста кожа и след третиране кожата изглежда с тен, който се задържа до една седмица. Гамата на "Ейвън" включва автобронзант под формата на пяна, крем за изравняване на тена и премахване на петната, крем за лице със защитен фактор и спрей-лосион. Лосион за изкуствен тен има и в серията на "Нивеа", "Гарние" и др.

В средната ценова хатегория попадат продуктите и на някои български производители. Водеща в това отношение в слънцепредпазната козметика с марката "Елеа" на пловдивската компания "Солвекс". Производителят пусна своите продукти на пазара през лятото на 2004 г., а за новия сезон е предвидено разнообразяване на продуктовата гама. Стремежът ни е да намерим баланса между високото качество и достъпната цена, коментира Светлана Харизанова, която се занимава с дистрибуцията и маркетинга на продуктите.

На пазара има и продукти, които заемат високия ценови клас, но техните продажби са ограничени. Това е козметика с марките "Виши" (Vichy), "Рок" (Roc), "Авен" (Aven), "Клиник" (Clinique) и др. и тяхната цена започва от 20-30 лв. В най-ниската ценова категория са евтините продукти, които се продават основно по сергиите и пазарите по морето.