Чуждите марки са лидери на пазара на плажната козметика
Представители на компаниите са на мнение, че българските потребители все още не са достатъчно информирани за вредното действие на слънчевите лъчи и това обяснява и ниските продажбени обеми на плажната козметика. Потреблението на слънцезащитна козметика в България е сезонно ориентирано и по-голямата част от продажбите се реализират в периода между април и октомври. За разлика от западните страни у нас се купуват най-много продуктите за защита от слънцето (sun protection), които формират между 80 и 90 на сто от общото потребление.
Няколко са основните играчи, които си делят водещите позиции. От една страна, това са продуктите на международните компании, които са и основната движеща сила на пазара. Такива са козметичните продукти на "Нивеа сън" (Nivea Sun) на "Нивеа" и "Делиал" (Delial), следвани от "Гарние" (Garnier), "Ейвън бронз" (Avon bronze) на "Ейвън", "Орифлейм" (Oriflame) и др. Продуктите на "Ейвън" и "Орифлейм" не се продават в търговската мрежа, а се разпространяват по каналите на директната дистрибуция чрез представители. По думите на Теодора Божкова от "Ейвън" слънцезащитната козметика на компанията е сред петте най-популярни марки на пазара и държи 8 на сто от него.
Компаниите от средния сегмент все повече разнообразяват предлаганите от тях продукти. Ако преди две-три години на пазара имаше главно лосиони и млека, то в момента слънцезащитната козметика е много по-обогатена. Наред с традиционните си лосиони "Нивеа" лансира тази година и слънцезащитните спрейове с три фактора на защита - 5, 10 и 15. Серията на "Делиал" пък предлага слънцезащитна пяна, която се нанася по-лесно от лосиона и не оставя следи върху кожата. Все по-голяма популярност добива козметиката, която е предназначена за изкуствен тен. Тя е под формата на мляко или пяна, нанася се върху чиста кожа и след третиране кожата изглежда с тен, който се задържа до една седмица. Гамата на "Ейвън" включва автобронзант под формата на пяна, крем за изравняване на тена и премахване на петната, крем за лице със защитен фактор и спрей-лосион. Лосион за изкуствен тен има и в серията на "Нивеа", "Гарние" и др.
В средната ценова хатегория попадат продуктите и на някои български производители. Водеща в това отношение в слънцепредпазната козметика с марката "Елеа" на пловдивската компания "Солвекс". Производителят пусна своите продукти на пазара през лятото на 2004 г., а за новия сезон е предвидено разнообразяване на продуктовата гама. Стремежът ни е да намерим баланса между високото качество и достъпната цена, коментира Светлана Харизанова, която се занимава с дистрибуцията и маркетинга на продуктите.
На пазара има и продукти, които заемат високия ценови клас, но техните продажби са ограничени. Това е козметика с марките "Виши" (Vichy), "Рок" (Roc), "Авен" (Aven), "Клиник" (Clinique) и др. и тяхната цена започва от 20-30 лв. В най-ниската ценова категория са евтините продукти, които се продават основно по сергиите и пазарите по морето.