Ръстът в продажбите на нови автомобили подмина 53%

Ръстът в продажбите на нови автомобили подмина 53%

Над 3800 нови автомобили, камиони и мотоциклети са били продадени у нас само през юни, сочат данните на Съюза на вносителите на автомобили в България и на вносителя на "Хюндай" - "Индустриал комерс". В тази цифра не се включват реализациите на "Порше" и още няколко компании, продаващи у нас китайски, индийски и руски марки, които не членуват в организацията. Около половината от сделките през юни са били сключени на софийския автосалон, когато вносителите и лизинговите компании, атакуваха потенциалните клиенти със специални оферти.

За първото полугодие на 2005 г. купувачи са намерили 16 031 леки автомобила, 268 мотоциклета, 400 камиона и 84 автобуса. В сравнение с първите шест месеца на 2004 г. през тази ръстът в продажбите е над 53%. Това е най-високото ниво на този показател в историята на автомобилния пазар у нас. От края на миналата година до май ръстът се беше закрепил около 50-те процента.

Данните за полугодието показват, че най-предпочитаната марка у нас остава "Пежо", която с 2484 продажби има 16.06% пазарен дял. Следват "Промобил" с "Рено", осемте представителя на "Опел", "ТМ Ауто" с "Тойота" и "Мото-Пфое" с "Форд", като разликата в продажбите между тях е в рамките на части от процента.

За първите шест месеца на годината най-търсени остават колите от масовия среден клас С, които вече държат 26.4% от пазара, и компактните градски автомобили с 21 на сто дял. От този клас е и най-продаваният автомобил у нас от началото на годината - "Рено Клио". След като стана най-предпочитаната модификация у нас през април, компактната кола дръпна сериозно и вече е избрана от 870 клиенти срещу 731 продажби на подгласника "Шкода Фабия". Попадащата в клас С "Фабия" беше лидер на пазара у нас в продължение на няколко години. Намиращите се също в средния клас "Опел Астра" и "Пежо 307" са другите любими модели в България, като те има съответно 708 и 705 продажби.

Пазарният успех на "Рено Клио" се дължи до голяма степен на разработената специално за пазарите в Югоизточна Европа модификация "Симбол", който се доближава по размери до автомобилите от средния клас. Стартовата цена на тази версия е под 15 000 лв., като по време на софийския автосалон през юни дори беше свалена до 13 500 лв.

При камионите най-търсени са тези с тегло 3-7.5 тона със 187 продажби (40.1% пазарен дял), следвани от тези в най-тежката гама (18-44 т.) със 166 сделки. При товарните автомобили "Ивеко" е най-предпочитаната марка, като официалните вносители на марката "Чефин" и "Торино моторс" си поделят близо една трета от пазара.

При автобусите "Соф Ко" с "Исузи" няма никаква конкуренция, като фирмата е продала 68 от общо 84 превозни средства. Пазарният успех на сглобяваните в Турция рейсчета за кратки междуградски превози се дължи на сключена с Министерството на образованието сделка, по която ще бъдат доставени общо 200 буса.

При мотоциклетите също има едноличен лидер и това са добре познатите руски ИЖ, продавани в България от "Карбон", с 200 сделки от общо 268 продажби.