Тежкият трафик увеличава търсенето на мотопеди

Тежкият трафик увеличава търсенето на мотопеди

Непрекъснато увеличаващият се трафик в големите градове и скъпите горива карат все повече хора да се пренасочат към мотопедите (наложили се на пазара и с името скутери), особено през летните месеци.

В много страни като Франция и Италия те отдавна са изместили автомобилите като основно средство за предвижване из града. У нас в последните няколко години се наблюдава засилен интерес към този вид превозно средство.

За 2004 г. в класа до 100 куб.см са продадени общо 73 нови машини, а в класа от 100 куб.см до 250 куб.см. - 41 броя, показват данните на Съюза на вносителите на автомобили в България (СВАБ).

В периода от януари до май 2005 година вече са продадени 20 броя в класа до 100 куб. см. Повечето компании очакват тази година размерът на продажбите да е по-голям.

Засега обемът на пазара на употребявани мотопеди значително превишава този на новите главно заради нерегламентирания им внос и значително по-ниските им цени, твърдят от компаниите вносителки.

Водещите марки, които официално присъстват на българския пазар, са "Пежо", "Веспа", "Пиаджо", "Джилера", "Ямаха" и др. У нас могат да се намерят и други известни марки, сред които "Априлия" (Aprilia), "Кимко" (Kymco), "Малагути" (Malaguti) и др. Много от тях все още нямат официални представители у нас и се продават само втора ръка.

За миналата година са били продадени 71 машини с марката "Пежо", което е 46% от общия пазар на двуколесни МПС, обясни Ина Балджиева от "София франс ауто", която е официалният вносител на марката у нас.

За първите шест месеца на 2005 година броят им е 38, което е 12-процентов ръст в сравнение със същия период на 2004 година, допълни тя.

"Милано моторс" (Milano Motors), които са представителите на марките "Веспа" (Vespa), "Пиаджо" (Piaggio) и "Джилера" (Gilera), активно участват на българския пазар от тази година, след като за 2004 не са внасяни мотопеди с тези марки, а са продавани само наличните на склад, обясни Лъчезар Буюклийски, управител на компанията. Досега "Милано моторс" са продали 10 машини и планират да стъпят по-сериозно на пазара, като предвидените продажби за тази година са 100 броя и над 200 за 2006 г.

Мотопедите и скутерите са популярни не само сред младите, но и сред по-улегналите хора като адвокати, бизнесмени и дори известните личности в публичното пространство. "Милано моторс" разказват за свой клиент на възраст от 73 години, който активно е карал мотопеда си.

Много компании също се пренасочват към мотопедите, като използват автомобили само през зимните месеци. Търсенето при тях е главно от страна на куриерските компании и заведенията за бързо хранене, които предлагат доставки.

-------------

Все още в България има много пречки за по-широкото навлизане на този вид превозно средство. Липсата на специални алеи и места за паркиране на мотопеди и скутери са само част от трудностите, с които се сблъскват собствениците им у нас. Сериозен проблем е и това, че много шофьори на автомобили не смятат хората, които ги управляват, за пълноценни участници в движението, като това става предпоставка за произшествия, обясняват вносители. Често застрахователи отказват да сключват застраховки за двуколесните превозни средства, защото ги смятат за по-рискови участници в движението, разказват представители от бранша. Липсата на застраховка води до кражби и отказ от вносителите да продават мотопеди на лизинг.

Причината е, че едно от задължителните условия за разсроченото плащане е сключената полица "авто каско". Пречка за навлизането на новите, по-качествени и безопасни модели е и големият обем на вноса на стари и евтини мотопеди. Засега у нас няма ефективен контрол и правила, които да го ограничават.