"Де Бийрс" - повелителят на диамантения пазар

"Де Бийрс" - повелителят на диамантения пазар

"Де Бийрс", най-големият в света производител на диаманти, очаква цените да продължат да се покачват поне в следващите 12 месеца, а с това и доходите на мините й. Причините са две - растящият глад за необработени диаманти и относителното стабилизиране на американския долар.

Джонатан Опенхаймър, изпълнителен директор на поделението в ЮАР, сподели, че миналата година е била рекордна за потребителския интерес, но приходите са били подкопани от слабия долар. "Бяхме много окуражени от ръста на търсенето, а ентусиазмът ни се запазва предвид запазването на тази тенденция и очакваното леко поскъпване на необработените диаманти." Миналата година търговското поделение на "Де Бийрс" - "Даймънд трейдинг кампъни" (DTC) повиши цените с 14%, а преди месец обяви поскъпване с още почти 3%.

Опенхаймър посочва, че компанията се опитва да подобри производителността на служителите и мините си, за да увеличи печалбата. "Очакваме тази година от операциите ни в ЮАР да спечелим малко повече в сравнение с 2004 г. На нивото на потребителите пазарът, който движи нашия бизнес, са САЩ, но Далечният и Близкият изток, включително Индия, се доказват като бързо растящи възникващи пазари. Много сме доволни, че участваме ефективно в този ръст и в растящото потребителско доверие", казва Опенхаймър.

Според него южноафриканският клон на "Де Бийрс" прогнозира да увеличи тази година производството си до над 14 милиона карата при 13.7 милиона през 2004 г. Резултатите от първото тримесечие надхвърлят прогнозите. Опенхаймър посочва, че още не е взето окончателно решение как да се постъпи с подземните изкопни работи в мината в Кимбърли, която тази година ще донесе загуби от над 22 милиона долара. Ревизията в мината започна през пролетта, след като компанията съобщи, че може да се наложи да съкрати 13.5% от своите близо 9500 служители в ЮАР, тъй като пет от седемте й мини са губещи най-вече заради силния южноафрикански ранд.

Къде да се търси алтернатива извън операциите на "Де Бийрс" в традиционни производители като Намибия, Ботсвана и Танзания, а в нестабилни държави като Ангола и Сиера Леоне може би е рано да се навлиза?

В Южна Африка един от възможните обекти е Лесото. В това кралство, обкръжено от ЮАР, се намира откритият комплекс Летсенг и "Де Бийрс" работят там от 2004 г. Мината е на над 3000 м надморска височина - без аналог в света, и макар по концентрация на диаманти да е доста слаба, тук се откриват някои от най-едрите скъпоценни камъни. "Де Бийрс" спряха работа в Летсенг през 1982 г., но от завръщането си преди половин година досега са открити четири огромни диаманта с общо тегло от 366 карата, продадени в Антверпен за 8 милиона долара.

Това обаче не обещава инвестиции в другите мини в Лесото. И тук силната валута - местното малоти е вързано 1:1 към южноафриканския ранд - пречи на износа. Друг проблем да се привлекат инвеститори е намирането на работна ръка - Лесото е сред страните с най-висок процент болни и заразени със СПИН (около 30% от пълнолетните жители).

Затова "Де Бийрс" търсят по-далечни дестинации като находището в канадската провинция Британска Колумбия. Тук е последното голямо откритие на диаманти в историята. През 1991 г. геолози разтърсиха този бизнес с твърдения, че са открили залежи, които скоро ще превърнат Канада в конкурент на световните лидери Русия и Ботсвана.

Реалностите са малко по-различни - да се добиват скъпоценни камъни в суровите северни условия е по-скоро разочароващо за авантюристите и ги отсява от пазара. Досега са намерени едва няколко диаманта, заслужаващи внимание, и предварителните прогнози вече се смятат за преувеличени.

Според Ричард Молино, президент и изпълнителен директор на "Де Бийрс" - Канада, продължава откриването на нови находища и кимберлити (кладенци от вулканична скала, в която са диамантите), но честотата е такава, че налага заключението, че в канадската тундра няма кой знае какво неразкрито. Молино попарва надеждите, че Канада има потенциал да стане номер две в добива на диаманти: "Смятам, че до 10 години ще имаме 6-7 мини, от които само 3-4 ще са с по-големи операции. Едва ли ще изместим Русия от второто място в класацията."

След 40 години изследвания в Канада "Де Бийрс" едва сега създават тук първата си мина за добив извън Африка.

Първият канадски проект се казва "Снап лейк" и се очаква да заработи в Северозападните територии през 2007 г. Година по-късно трябва да даде продукция и вторият обект - "Виктор", разположен в северно Онтарио.

Преди седем години Канада се появи като най-новия значим производител на диаманти. Тогава се появиха първите скъпоценни камъни от мината Екати, резултат на диамантена треска след геологически находки през 1991 г. малко под Северния полярен кръг. Сравняват тази треска със събитията в Клондайк през 1890 г. и вероятно с основание, защото в началото имаше диаманти с много високо качество. Второто голямо откритие бе мината "Дявик" от 2003 г., с което Канада бързо надскочи такива традиционни производители като ЮАР и Австралия, за да се превърне в третия по големина производител, изчислено по стойност на скъпоценните камъни.

"След лудостта от началото на 90-те години и откриването на "Екати" и "Дявик" се създаде очакване за цяла серия от подобни големи открития. Но това е тежък бизнес и в следващите 10 години видяхме повечето компании да отпадат по пътя и накрая останахме само ядрото от специалисти, знаещи как се прави това", обяснява Молино. Според него пред Канада има добри перспективи и тя ще остане голям играч на пазара. Но не очаквайте чудеса - да се ваят диаманти от вечно замръзнала почва и под ледници в отдалечени райони, достъпни само няколко месеца в годината, не е най-лесният бизнес.

 

--------

 

Защо "Де бийрс" е номер едно?

 

- Южноафриканският диамантен гигант "Де Бийрс" е най-голямата компания за добив на скъпоценните камъни и традиционно контролира по-голямата част от световните доставки. Името идва от братята Де Бийрс, върху чиято ферма в ЮАР се намират мините "Де Бийрс" и най-прочутата в света мина край Кимбърли, известна като "Голямата дупка". Тук през 1871 г. започва диамантената треска.

 

- Британският колониален предприемач и авантюрист Сесил Роудс обединява минните концесии в Кимбърли и създава през 1888 г. "Де Бийрс консолидейтид майнс". В началото компанията произвежда над 90 процента от необработените диаманти в света, но делът й пада под 50% при появата на нови производители и започването на директни продажби от конкуренцията.

 

- "Де Бийрс" е 45% собственост на минния гигант "Англо-Америкън", листван на лондонската борса, плюс 45% собственост на южноафриканското семейство Опенхаймър, а последните 10% държи правителството на Ботсвана - най-големият по стойност производител на диаманти в света. Бащата Ники Опенхаймър и синът Джонатан са съответно президент на борда и изпълнителен директор на южноафриканския клон на корпорацията.

 

 

- Основният офис е в град Кимбърли, ЮАР. Компанията има 50:50 джойнт венчъри с правителствата на Ботсвана и Намибия, както и 75% дял в танзанийската "Уилямсън". "Де Бийрс" и нейните подразделения копаят навсякъде по света с изключение на Европа.

 

- Собственото производство заедно със закупеното от други мини се сортира по цвят, размер и форма според свръхсложна таблица от 16 хиляди категории, дело на "Даймънд трейдинг къмпани" (DTC), (100% собственост на "Де Бийрс") в Лондон или в по-малките центрове в ЮАР, Намибия и Швейцария. "Суровите" камъни се продават в смесени партиди на разпродажби, известни като огледи (sights), на които се канят подбрани клиенти.

 

През годината се провеждат 10 огледа в Лондон и Йоханесбург. Клиентите извън специалната селекция могат да купуват директно от "Дайъмдел" - антверпенското поделение на "Де Бийрс", контролиращ около 10% от продажбите на DTC, или близо половин милиард долара през 2004 г.

 

- През миналата година "Де Бийрс" се призна за виновна пред американски федерален съд в дългогодишно манипулиране на цените, което й позволи да се върне на пазара в САЩ след 50 години отсъствие. Първият магазин отвори врати на 23 юни тази година в Ню Йорк съвместно с френската "Луи Вюитон Мое Хенеси".

 

- Десетилетия наред "Де Бийрс" въртят могъщи рекламни кампании, като за една от най-успешните се смята започналата през 1968 г. в Япония, накарала този голям пазар да заживее по западните маниери при годеж да се подарява пръстен с диамант.