Търсенето на климатици нараства и през студените месеци
Причините за оптимистичните прогнози в дългосрочен план са повишаването на доходите на потребителите, ръстът на потребителските кредити, развитието на строителството, както и поевтиняването на самите продукти. Средната цена на климатик преди три години беше около 800 - 1000 лв., а сега на пазара се предлагат продуктите средно за 400 - 500 лв.
Пазарът на климатичната техника в момента се оценява на близо 50 млн. лв. Годишно в страната се продават близо 80 хил. климатици на средна цена от около 600 лв. За тази година повечето търговци не очакват съществени разлики в темповете на увеличение на продажбите в сравнение с 2004 г. Причината за това е сравнително студеното лято, което намалява купувачите през пика на търсенето.
Спадът на цените се дължи на увеличаването на конкуренцията заради масовото производство в Китай. Близо 70% от произвежданите климатици на известните марки се изнасят от там. Цените варират в много по-широк диапазон - между 300 и 1900 лв. за климатичната техника за битово ползване. По-големите сплит-системи за нежилищни сгради с големи кубатури достигат около 3000 лв.
Търсенето на климатици постепенно губи сезонния си характер, като продукти започват да се купуват и през октомври-ноември. Българският потребител започна да разбира, че тази техника е три пъти по-евтино средство за отопление от електрическата печка, смятат от една от големите вериги за продажба на бяла и черна техника.
Българските потребители все повече се ориентират от прозоречните климатици към сплит-системите независимо дали удовлетворяват битовите си нужди, или търсят техника за офиса или хотела си. Хората с по-големи изисквания предпочитат инвенторните климатици от най-висок клас. Те са по-икономични. Обикновено цената им е с около 80% по-висока от тази на другите продукти с по-нисък клас.
---
Пазарът на климатици
"Технополис" - "Хайер" (Haier), "Санг" (Sang), "Беко" (Beko) и "Тойо" (Toyo). Магазинът предлага и продажби на лизинг. Вносител на марките е "Видалукс".
"Перфектклима" - "Фуджицу" (Fujitsu), "Хюндай" (Hyundai), "Краун" (Crown), "Мидеа" (Midea). Цените варират между 340 до 1600 лв. Компанията има продажби за 400 хил. лв. през 2004 г.
"Т и К електроникс" - продуктите на компания се предлагат в "Техномаркет Европа".
"Проклима" - продава марките "Мидеа" (Midea), "ЕлДжи" (LG), "Панасоник" (Panasonic) и "Фуджицу" (Fujitsu). Управителят на компанията Орлин Шопов очаква тази година около 40% ръст в продажбите и монтирането на климатици.