Пазарът на камиони чака големия бум

Пазарът на камиони чака големия бум

Ръстът на пазара в продажбите на нови товарни автомобили чувствително изостава от този на леките коли, сочат данните на Съюза на вносителите на автомобили в България (СВАБ) за първото полугодие на 2005 г. От януари до юни са били доставени 394 камиона срещу 292 за същия период на 2004 година. Пазарният ръст е 35% срещу малко над 53 на сто при леките коли и над 300% при мотоциклетите. Големите надежди на фирмите в този бранш са, че в скоро време ще бъдат приети ограничения при вноса, като в страната ще могат да се вкарват товарни автомобили, покриващи поне еконормите Евро 2 и 3. Другият ход, който може да раздвижи пазара, е приемането на преференции за компаниите, които закупуват камиони с двигатели, покриващи стандартите Евро 4 и 5.

Най-търсени у нас са товарните автомобили на "Ивеко" със 133 сделки, като двете фирми, официални вносителки , "Чефин" и "Торино мотърс" държат 29 на сто от пазара. При камионите най-търсени остават тези с тегло 3 - 7.5 тона със 187 продажби (40.1% пазарен дял), като сделките са с 67 на сто повече от същия период на 2004 година.

Следват товарните автомобили от най-тежката гама (18-44 т) със 166 сделки (35% от пазара), което е с една четвърт повече от януари-юни 2004 г. Интересна новост тук е, че делът на автомобилите за международни превози намалява за сметка на самосвалите и бетон-миксерите, сочи анализ на пазара на вносителя на "Ивеко" -"Чефин-България". Интересът е страхотен, очакваме да сключим договори за сериозни доставки, коментираха от компанията. По време на проведения наскоро софийски автосалон от "Еврокамион", вносителя на МАН за България, също отчетоха превес на продажбите за страната за сметка на тези за международен превоз, които по традиция доминират в поръчките при най-тежките. Според управителя на фирмата Радослав Карабоиков регистрираният спад на търсенето на камиони и автобуси за международен превоз е обезпокояващ, тъй като този пазар у нас е на стойност половин милиард евро годишно. Все още камионите в средната гама реализират най-малко продажби - едва 40, или с девет повече от 2004 година. От "Чефин България" обаче отбелязват, че сделките и търсенето нарастват. Оттам подчертават, че товарните автомобили в средната гама се ползват основно за вътрешна дистрибуция на по-големи и по-тежки товари, като раздвижването е сигнал за повишена икономическа активност.

И при камионите в средната гама бъдещето е на специализираните автомобили, оборудвани специално за определен тип дейност. В момента например голям е интересът към камионите с настройки за сметосъбиране. Факт е и първата сериозна сделка. Новият концесионер по почистването на част от Варна "Титан АС" подписа договор за доставка на седем автомобила "Ивеко евро карго" с надстройка "Фарид" (FARID) - една от най-големите компании в производството на машина за комунални цели.