Антраник Шакариян: Очаквам окрупняване на автопревозваческия бранш
В момента градските превози във Варна се обслужват основно от трите фирми - "Градски транспорт" ЕООД, "Транстриумф холдинг" и "Коско". "Градски транспорт" обслужва около 40 на сто от мрежата, а "Транстриумф холдинг" поддържа 26 маршрута, или около 32 процента от вътрешноградските превози в града.
"Транстриумф холдинг" беше и една от първите компании, която въведе GPS система за следене на разписанието на автобусите в България. Дружеството въведе и супермодерна диспечерска система, с която отчита всяка секунда от закъснението на возилата, техническото състояние на всеки от автобусите на път и на местонахождението му.
Готова ли е системата на градския транспорт у нас за покриване на екологичните норми на ЕС?
- Не мога да се ангажирам с точни цифри, но спазването на екологичните норми не е на нивото, на което следва да бъде. В Европа се изискват стандартите "Евро 3" и "Евро 4", докато ние не сме и на "Евро 0".
Тепърва се въвеждат автобуси със сертификати "Евро 0" и "Евро 1", произведени 1990-1994 г. Представете си колко трябва да догонваме страните от Европейския съюз. А догонването ще ни струва много пари. Доколко ще успеем е друг въпрос. Ангажиментът е на държава, местна власт, превозвачи.
Засега само транспортните фирми сме се замислили за това. Колкото до "Транстриумф" - вече "пенсионирахме" старите си автобуси. Една част от тях ще използваме за развлекателни цели и дори вече преоборудвахме един автобус в кабриолет.
Варна първа допусна частния сектор в системата на градския транспорт. Доведе ли това до очакваното ново качество?
- Качеството на обслужване в София е на по-добро ниво - обяснимо защо. Там се работи на съвсем друг принцип. Едва около 10 на сто от превоза се извършва от частни фирми, а самата Столична компания за градски транспорт се дотира от общинския бюджет. Всички други градове са зле.
Първите частни транспортни фирми се появиха наистина във Варна. Ние сме първата частна компания, която се занимава с градски превози в страната - от 1991 г.
В България се работи в непрекъснато изменяща се и понякога екстремна ситуация. За 14-те години от основаването на нашата фирма законодателството се промени няколко пъти. Това е едно от големите неудобства. Излиза една наредба, след две години тя отпада и излиза нова, която 50-60 на сто я отрича. От една страна, това е много лошо, но, от друга - ставаме конкурентоспособни по мислене, по реакции и вземане на решение спрямо колегите си в ЕС.
Там са свикнали законите да са ясни от години и трудно приемат и преживяват всяка промяна. Това е плюс за нас. Ние сме свикнали да работим при екстремни ситуации, да се нагаждаме бързо. Според мен заради това именно те гледат на нас с добро око.
Очаквате ли промени в регламента на градските превози след влизането на България в ЕС?
- Като краен продукт нещата ще вървят на добро, но за нас ще бъде още по-трудно. В нашия бранш трябва да сме готови за жестока конкуренция отвън. Лично според мен малко ни е рано да влезем в Европейския съюз. Ние просто не сме готови. Не можем в рамките на 10-15 години да догоним техните 60-70 години развитие. Колкото и да сме добри, не сме феномени.
Това означава ли, че очаквате засилена конкуренция от страна на чужди оператори??
- Който си мисли, че няма да го направят, греши. Очаквам най-големият интерес да бъде в София заради различния принцип на работа. Там няма кондуктори в автобусите. Приходите на фирмите в столицата се основават на месечен пробег, но те не се занимават с формирането им. Ангажиментът с продажбата на билети и карти е на самата Столична община. При тази схема нещата могат да се планират точно - толкова заплати, толкова гориво, толкова приходи. И си правиш сметката - мога да купя нови автобуси или не мога. Мога да ги изплатя за еди колко си време при тези приходи или за по-кратко време.
Навсякъде другаде фирмите се занимават изцяло с приходната си част, договарят цена на билета, формират цената на картите. След това идва всичко останало. Цената на горивото скочи с около 30 процента, но ние не можем да променим цената на билета. Формират се загуби, които няма как да бъдат преодолени.
Нищо не пречи на чужд конкурент да влезе в превозите във Варна. Освен това хората предпочитат да се возят на по-нови автобуси, особено там, където има пълен дублаж на линии. Около 30-40 процента от маршрутите във Варна са дублирани. Конкуренцията е хубаво нещо, но пак казвам, ние не сме готови.
Ще издържи ли браншът на конкуренцията?
- Моето мнение е, че ще се наложи окрупняване на автомобилния бранш. Но решенията ще са съобразно ситуацията. Малките фирми трудно ще се справят с конкуренцията. Те са по-гъвкави и по-мобилни. В момента това е тяхното преимуществото, но не се знае след 2007 г. доколко то ще им върши работа. Проблем ще се окаже дъмпингът и продажбата на услуги под себестойността им. Дъмпингът има за единствен резултат това, че тези, които го правят, всъщност се самоубиват.
Каква е инвестиционната програма, която "Транстриумф холдинг" изпълнява през тази година?
- Само до момента сме инвестирали над 200 хил. евро. Откакто съществува фирмата сме вложили няколко милиона. Когато започнахме да работим през 91-ва година, бяхме фирмичка с по един автобус. Нямахме база, нямахме нищо, много кредити. Сега имаме стотина автобуса и добра материална база. Въпросът не е да имаш един автобус с шофьор и кондуктор, който да пуснеш по маршрута. Зад всеки автобус стои още един екип, който прави разписание, друг следи трафика, движението по линиите, сервиз, предпътен преглед и т.н.
Покривате ли изискването 10 на сто от автопарка ви да е пригоден за инвалиди?
- Твърдо да! Предстои да направим анализ до каква степен това удовлетворява инвалидите и дали не се налагат корекции, допълнителни линии или часове. Зависи дали и те самите са готови да ползват тази услуга, тъй като доскоро са били ограничени в придвижването си. Мога да кажа, че Варна определено е град, в който се покриват тези изисквания. Другият със сигурност е София. В същото време има много градове, където вече дори няма транспорт. Русе отчасти, Пловдив.
Има ли някакви предимства системата с кондуктори при таксуване на пътниците? Тя беше възстановена във Варна веднага след навлизането на частните превозвачи в градския транспорт.
- Не бих казал, че това е преимущество - било за пътника или за фирмата превозвач. Ситуацията е такава. На този етап няма възможност да се приложи нещо по-различно. Работим върху проект за промяна на условията, но се сблъскваме с друг проблем - манталитета. Слагаме табели от коя страна да става слизането, от коя качването. Не можем да се научим! Едни други си пречим. Ако се спазват правилата, ще бъде по-лесно. Изисква се време.
Нелоялната конкуренция ли е най-големият ви проблем?
- Това е един от големите проблеми. Бич! Правили сме равносметка на загубите. В различните дни те са от 500 до 1500 лв. В крайна сметка страдат пътниците. Когато загубим тези пари, намаляват и инвестициите.