Бум в поръчките за кораборемонтни услуги

Бум в поръчките за кораборемонтни услуги

Графиците за работа в доковете на кораборемонтния завод (КРЗ) "Одесос" във Варна са запълнени до края на октомври, каза за "Дневник" изпълнителният директор на дружеството Димитър Тодоров. По думите му, от началото на годината в завода са ремонтирани близо 30 кораба. През 2004 г. в най-големия кораборемонтен завод у нас са ремонтирани 73 плавателни съда. Клиентите са основно форми от Западна Европа - Германия, Холандия, Италия, Испания, Швеция, Дания, Гърция и Турция. Ремонтирани са още канадски и американски кораб. Най-малобройни са българските клиенти, каза Тодоров.

Годишно в България се ремонтират между 150 и 200 кораба в общо осем дока - два в Бургас и шест във Варна. Максималният дедуейт на корабите, които се ремонтират във Варна, е около 35-40 хил. БРТ.

Над 15 кораба са ремонтирани от началото на годината в доковете на бившата Варненска корабостроителница, сега "Булярд корабостроителна индустрия" АД. Заради увеличението на пазара на транспорти услуги от края на юни има лек спад в запитванията, поясниха от дружеството.

Над 30 са ремонтираните граждански кораби в КРЗ "Флотски арсенал", който е част от военното обединение "Терем", съобщи за "Дневник" управителят Георги Стойков. По думите му капацитетът на завода е запълнен до началото на ноември. Увеличението на фрахта (наемите за използване на кораби) с около 20 процента се отразява благоприятно. Имаме повече клиенти, плащанията са редовни и нямаме затруднения с изплащането на заплатите, каза Стойков.

Около 45 кораба годишно се ремонтират в доковете на КРЗ "Делфин 1" (Морска техническа групировка) във Варна, който разполага с плаващ док с най-голяма товароподемност в България. Между 20 и 30 кораба годишно се ремонтират и в кораборемонтния завод в Бургас.

Причините чуждите корабособственици да предпочетат доковете във Варна са няколко. Основните са високото качество на ремонта, ниските цени и конкурентните срокове за изпълнение. Според председателя на УС на КРЗ "Одесос" Златко Бакалов цените на кораборемонта в България са в пъти по-ниски от тези на страните в ЕС, а между 10 и 20 на сто са по-евтини от конкурентните заводи в Румъния.

Въпреки че в района на Черно море има големи кораборемонтни мощности в Румъния, Украйна и Турция, качеството, което се предлага у нас, е по-високо, категоричен е Бакалов.

Най-големият проблем пред кораборемонтните фирми е дефицитът на квалифицирани работници, смятат експерти от бранша. Недостигът на кадри е основно за заварчици и корпусници. Проблемът ще се усложни още след няколко години, когато започне изравняването на възнагражденията на работниците у нас с колегите им от ЕС.