Лятното затишие при тв рекламата е едва доловимо
Два са основните фактора за несъстоялото се лятно затишие - увеличението на броя на рекламите и едновременно с това промяна на рекламните тарифи на националните телевизии. Така например през януари тази година са били регистрирани 23 382 реклами в наблюдаваните канали, а през месец юли те вече са били 35 524. Все пак двата най-силни месеци на тв рекламата са били май и юни, в голяма степен и благодарение на протичащите тогава предизборни кампании. Рекламната политическа надпревара донесе над 7 млн. лв. приходи на телевизионните канали.
"Има обща тенденция на нарастване на рекламните бюджети", обясняват рекламни специалисти. Това сочат и данните. През юли 2004 г. рекламодателите са
са инвестирали в телевизионна реклама общо 17 207 610 лв. През този юли в осемте наблюдавани телевизионни канала са се влели 25 634 820 лв., което означава ръст от близо 50%. Това дава основание на рекламни специалисти да прогнозират, че прогнозираният в началото на годината ръст от 19% на рекламния пазар не само ще се сбъдне, но дори ще бъде надскочен.
Разпределението на рекламните пари по продуктови категории сочи, че през горещия юли напитките логично са заели първо място с инвестираните от производителите и вносителите им близо 5 млн. лева за телевизионна реклама. Това в голяма степен се дължи на продължаващата рекламна война между "Кока-Кола България", която през тази година отбеляза 40-годишно присъствие в страната с мащабна маркетингова кампания и "Пепси", нежелаеща да изостава от вечния си съперник. Като доказателство за това и двете компании са в топрекламодателите за месец юли в телевизия. Активни през юли в комуникацията с потребителите са били и пивоварите, но секторът на спиртните напитки все още не може да се възстанови от наложените в началото на годината от Закона за здравето забрани. Веднага след напитките в класацията на най-рекламираните продуктови групи в телевизия се нареждат козметичните продукти, които всъщност дълго време държаха лидерската позиция. И тук големите играчи са два - "Проктър енд Гембъл" и "Юниливър". Традиционно силната група на телекомите е на трето място, което е най-доброто й класиране от началото на 2004 г. Решителната битка между телекомите обаче все още предстои. Очакванията са, че тя ще се разгори с пълна сила едва след официалния старт на "БТК мобайл".
*Мониторингът на агенция "Маркет линск" е върху осем тв канала (три ефирни и пет кабелни). Те са изготвени на базата на официалните тарифи на съответните тв канали, без да бъдат отчитани комисионите за рекламни агенции, медияшопове или рекламодатели, които купуват директно рекламно време, както и бартерните договори и отстъпките за обем.