"Алкомет" АД

"Алкомет" АД

Знаково за района на Шумен е предприятието за преработка на алуминий "Алкомет". Дружеството е единствено в България и е едно от най-големите в региона, специализирано в производството на широка гама на крайни изделия от алуминий. Заводът е построен в средата на 70-те години, като през 1975 г. се създава учебно-производствен цех. Пусната е в действие 500-тонна преса за производство на алуминиев прокат - шини и обикновени профили.

През същата година влиза в експлоатация първият цех на завода - ремонтно-механичен, и започва строителството на пресовия, електро-механичния и топлосиловия цех. По това време е завършен първият жилищен блок на завода със 120 апартамента, предназначени за персонала.

През следващото десетилетие предприятието продължава да се развива, като междувременно е пусната нова 2500-тонна преса, осъществяват се първите външнотърговски сделки, като изнесената продукция е предназначена за Гърция, Либия и ГДР. Комбинатът получава името "Стамен Стаменов".

Структурата на предприятието тогава е следната: цехове - леярен, пресов, валцов, елоксация, дограма, топлосилов, ремонтно-механичен, инструментален, електромонтажен; контролно-измервателна лаборатория и подстанция. Демократичните промени и влизането в среда на пазарна икономика дружеството осъществява с ново име - "Алумина".

 

Състояние и основна дейност

 

Компанията е специализирана в производството на прокат и крайни изделия от алуминий и алуминиеви деформируеми сплави. Дружеството произвежда и много изделия за бита: еднораменни и двураменни стълби, душ-кабини и прегради за вани, телевизионни антени, корнизи.

Ядрото на производството са пресованите и валцовани изделия от алуминий и алуминиеви деформируеми сплави, проектирани и притежавани като патент от компанията. За изминалата година "Алкомет" е произвел 35.7 хиляди тона продукция, а е успял да пласира над 23 555 тона, като над 55 на сто от нея е фолиото, следвано от профилите с 19.12%. Българският пазар е доста стеснен за производствените възможности на комбината.

Ето защо по-голяма част от изделията на предприятието са предназначени за външния пазар, по-конкретно за пазарите в Италия, Германия, Турция и Полша. Предприятието определено е експортно ориентирано, като 87 на сто от продажбите му са в чужбина, на местния пазар то страда от конкуренцията на нелегалния внос. Пазарният дял на "Алкомет" на вътрешния пазар на алуминиеви изделия варира между 10% и 15%. Основно това са изделия от валцовото производство - листове и ленти, и от пресовото - профили и пръти.

Клиенти на "Алкомет" са предприятия от хранително-вкусовата, химическата и военноотбранителната промишленост, освен това производители на алуминиева дограма и на строителни конструкции.

Ръководството на шуменския завод изпълнява амбициозна инвестиционна програма, чиято цел е обновяване на производствените мощности, както и преструктуриране на продуктовата гама. Промяната се обяснява с това, че както използването, така и търсенето на алуминий в опаковъчния сектор постоянно нараства. В западните страни алуминият е в основата на 80% от опаковките на напитките, консервите и натуралните сокове, а алуминиевото фолио намира все по-голямо приложение и в лекарствената промишленост.

Инвестиционната програма за тази година предвижда закупуването на три линии за леене на рулони за 8.8 млн. евро, линия за леене на заготовки за пресовия цех - 3.3 млн. евро, и оборудване за този цех - 430 хил. евро. Преди година "Алкомет" обнови валцовото си производство, като вложи в него над 10 млн. долара. Пак в модернизация на производството за периода 2000 - 2002 г. са инвестирани над 16 млн. долара. Една част от вложените суми са от генерирана печалба, а друга от кредити. Миналата седмица компанията обяви, че в тази връзка ще увеличи и капитала си от 4 488 482 лв. на 17 953 928 лв. чрез издаване на 13 465 446 нови акции. От 1999 до 2004 г. продажбите на произведената продукция растат, като от 6 хиляди тона през 2000 достигат до 23.56 хиляди за изминалата.

Пропорционално на продажбите се повишават и приходите, като спад във възходящата тенденция е регистриран през 2002 г.

Тогава дружеството преустанови работа и дори беше изправено пред фалит заради неуредени задължения. Причина бяха споровете между съдружниците "Фаф метал" и "Индустриален холдинг България". Активите на шуменското дружеството достигат до над 142 млн. лв. за миналата година. За 2000 г. те бяха 33.2 млн. лв. За територията на страната до известна степен за конкурент на шуменската компания можем да смятаме софийското дружество "Стилмет", което е част от гръцката група "Виохалко", която се занимава с производство и търговия с алуминиеви профили.

 

Приватизация и борсова търговия

 

През 1989 г. шуменското предприятие се преобразува в държавна фирма "Алумина", чието раздържавяване започва с първата вълна на масовата приватизация през 1996 г. Тогава държавата продава близо 8 на сто от дружеството.

В средата на септември 1999 г. мажоритарният дял от 75% е продаден от Агенцията за приватизация за 9 млн. долара на турската компания "Фаф метал лимитед" и "Алумина инвест".

По договор между двете дружества "Фаф метал" стана собственик на 51% от капитала на шуменската компания. На държавата по сделката бяха платени 60% от сумата в брой и 40% чрез ЗУНК облигации. Част от сумата беше разсрочена за 10 години. В края на същата година с решение на общото събрание на акционерите основният капитал беше увеличен под условие от 1.48 млн. лв. до 4.48 млн. лв. Новоемитираните акции бяха придобити от "Алуметал", в която собственици бяха "Фаф метал" и "Индустриален холдинг България". По-този начин дяловете на държавата и миноритарните акционери се намалиха. Впоследствие възникнаха спорове между съдружниците в "Алуметал", което се отрази негативно на "Алкомет".

След намесата на министъра на икономиката "Индустриален холдинг България" отстъпи и развитието на алуминиевата компания се върна към нормалния си ход. През 2003 г. държавата продаде и остатъчния си дял от "Алкомет" срещу компенсаторни инструменти, като интересът на инвеститорите беше доста висок. Към момента мажоритарният дял от "Алкомет" (74.8%) е собственост на "Алуметал", 16.9% са собственост на "Фаф метал". Турската компания притежава и "Алуметал".

Останалите дялове от "Алкомет" са разпределени в миноритарни акционери. Подобряването на финансовите резултати беше възнаградено от борсата, където цените на акциите тръгнаха нагоре, като преодоляха нивото от шест лева. Новината, че дружеството регистрира печалба, го постави в друга категория от компании, следени внимателно от инвеститорите.

По време на "ралито" на пазара в началото на годината акциите на "Алкомет" поскъпнаха повече от два пъти, като достигнаха равнище от 19.12 лв. Последвалият общопазарен спад върна котировките до нива от 11-12 лв. В края на миналата седмица след новината за поредно повишаване на капитала цената стигна до 14.00 лв., като мина над 20-дневната плъзгаща се средна. Дружеството е сред най-ликвидните на Българската фондова борса и се взема под внимание при изчисляване на широкообхватния индекс BG40.

 

Финансово състояние

 

За изминалата година "Алкомет" отчете консолидирана печалба от 2.5 млн. лв., което в сравнение с резултата от 2003 г. е спад с 47 на сто. Общите приходи на компанията са 113.04 млн. лв. спрямо 77.06 млн. лв. година по-рано. Финансовият резултат се влошава поради по-високия темп на нарастване на общите разходи на предприятието. Те достигат до 110.24 млн. лв., което е годишен ръст от 52 на сто.

По-конкретно причината се крие в чувствителното повишаване на разходите за материали. Те са с най-голяма тежест както при разходите по икономически елементи, така и в общите. Техният дял за миналата година се изчислява на 80 на сто, докато за 2003 г. е бил 78%. По-високите разходи за материали се свързват с по-високите цени на алуминия на международните пазари. Като експортно ориентирано дружество финансовото състояние на "Алкомет" е изложено на валутен риск.

За периода положителните ефекти за компанията от движението на двойката евро/долар са повече. Тя е отчела приходи от над 5.9 млн. лв. Поскъпването на щатската валута от началото на годината носи на "Алкомет" загуба от над 6.2 млн. лв. За първите шест месеца на годината дружеството е "на минус" с 4.22 млн. лв.

Теглените кредити за обезпечаване на инвестиционната програма увеличават разходите за лихва, като от началото на годината те са изчислени на 1.19 млн. лв. Привлечените средства от шуменската компания към средата на годината са в размер на 96.43 млн. лв., като дългосрочните пасиви са 59.52 млн. лв. Загубата за първото полугодие намалява размера на собствения капитал на дружеството до 49.56 млн. лв. Инвестициите в компанията повишават сумата на активите, като към средата на тази година те са 145.99 млн. лв. Задълженията й се изчисляват на 66% от общите активи.

 

SWOT анализ

 

Силни страни

 

- Добра позиционираност на предприятието - близост до пристанищата Варна и Бургас

 

- Регионален лидер в сектора, част от по-голяма група

 

- Стабилни продажби в чужбина

 

- Значимост за икономиката на страната

 

- Традиции в производството на алуминиеви продукти

 

- Висококвалифициран персонал

 

- Агресивна инвестиционна политика

 

 

- Повишаващо се производство и респективно продажби

 

Слаби страни

 

- Зависимост от цената на алуминия на световните пазари

 

- Податливост на загуби от валутни разлики, скъпият долар влияе негативно на финансовото състояние на компанията

 

- Необходимост от високи разходи за инвестиции за подновяване на оборудването

 

- Повишаваща се задлъжнялост

 

- Непълно зачитане на миноритарните собственици

 

Възможности

 

- Увеличаване на пазарния дял на компанията в страната

 

- Възможности за увеличаване на дела на продажбите на международните пазари.

 

- Инвестиционната програма на дружеството е насочена към повишаване на ефективността от дейността и диверсификация на продукцията

 

Опасности

 

- Скъпият алуминий може да отблъсне част от компаниите, ползващи алуминиево фолио, и те да се насочат към продукти заместители, което ще се отрази на продажбите на "Алкомет"

 

- Нелегален внос на алуминий от некоректни търговци

 

- Повишаване на цените на алуминия и долара, макар че те до известна степен са в обратна зависимост

 

- Повишаване на конкуренцията в Европейския съюз, където компанията реализира по-голямата част от продажбите си

 

----------------

 

                   

Показатели     2002 г  2003 г.   2004 г.
Общо приходи (хил. лв.)                                                   53   018                     77 056                 113 036
Нетни приходи от продажби (хил. лв.)                           47 822                     69 625                   106 367
Нетна печалба (хил. лв.)                                                   - 3 665                       4 822                      2 547
Печалба на акция (лв.)                                                         -0.82                       1.07                        0.57 
Общо активи (хил. лв.)                                                   94 472                   116 243                 141 394
Дългосрочни пасиви (хил. лв.)                                      46 955                     51 245                   53 750
Краткосрочни пасиви (хил .лв.)                                     16 116                      25 052                  34 556