Качеството е все по-решаващо при продажбите на кафе

На живо
Заседанието на Народното събрание

Качеството е все по-решаващо при продажбите на кафе

Цената е определяща за продажбите на кафе за домашна употреба, а в заведенията горещата напитка се избира според нейното качество и аромат. Все повече консуматорите се ориентират спрямо вкусовите качества на кафето и са готови да платят по-висока цена за това. Такава е обобщената картина за пазара на кафе според мнението на компаниите в бранша.

По информация на фирмите продажбите на кафе през първите шест месеца на годината са се увеличили с 10-15 на сто спрямо същия период на миналата година. Според данните на един от лидерите на пазара - "Крафт фуудс България", през първото полугодие са реализирани общо продажби за 45 млн. лв.

Пазарът на кафе се сегментира по няколко критерия. Основно компаниите разделят продуктите на такива, които са предназначени за консумация в дома и на тези, които попадат в хорека (хотели, ресторанти и кафенета) канала и се консумират навън. По думите на Пламен Юруков, който е един от съдружниците в "Балкам" (производители на кафе с марката "Спетема" (Spetema), изборът на кафе в заведенията се определя преди всичко от марката. От "Симек", които са представители на марките "Или" (Illy) и "Скай" (Skky) за България, също посочиха, че сегментът на продажбите извън дома е по-голям и напоследък определено се търси качественото кафе.

Пазарът на кафе продължава да е силно конкурентен както във високия, така и в ниския ценови сегмент. На пазара има между пет и десет производители и вносители, които определят пазарните тенденции. Има също така и редица по-малки фирми, които реализират и значително по-малки продажби.

Сред водещите компании и марки на пазара са "Крафт фуудс България" с двата си продукта "Нова Бразилия" и "Якобс". По думите на изпълнителния директор на компанията Кристоф Вениш "Нова Бразилия" е лидер в сегмента на нискоценовите продукти и държи около половината от пазара. От началото на годината компанията бележи ръст и на продажбите на "Якобс" (Jacobs) с около 40 на сто.

Друга водеща компания на пазара на кафе е "Търговска система", която е представител на марката "Дау Егбъртс" (Douwe Egberts) за България. Сред най-продаваните разфасовки на кафето с тази марка са от 100 г и 250 г.

По думите на Петър Стратиев от "Елит България", които са представители на кафе "Елит", през първото полугодие продажбите бележат ръст от 5 на сто. Сред продуктите на компанията са "Форт" и "Класико", които са предназначени за домашна консумация, а "Класико", "Амико" и "Селектед" са продуктите на компанията, които се разпространяват в хорека канала.

"Симек" също са сред водещите фирми на пазара и по информация на компанията продажбите за полугодието са скочили с 30 на сто в сравнение със същия период на миналата година.

На пазара най-много се пие кафе еспресо, обясни Пламен Юруков от "Балкам". По думите му в България едва 10 на сто от консуматорите пият шварц кафе. "Спетема" е сравнително млада марка на пазара, но в момента успешно се конкурира с останалите представители в бранша. По данни на "Балкам" компанията бележи ръст на продажбите от 8 на сто месечно. Наскоро фирмата пусна нови продукти, които са специално разработени за домашна консумация. Освен това е планирано и пускането на нов за българския пазар продукт, който е хитов за европейския пазар, обясни Юруков.

----------------

Пазарът на кафе в световен мащаб в момента става все по-труден, тъй като ниските цени водят до недостатъчно предлагане, обясни Пламен Юруков. Според него в условията на дефицит пазарът неоснователно е "разтеглен" прекалено нагоре и цените се повишават, а сега има тенденция за разтеглянето му и надолу и съответно до спад на котировките. В средносрочен план се очакват две явления, които пазарът ще наблюдава. Наближава периодът на засушаване в Бразилия, който обикновено обхваща месеците септември и октомври. В края на октомври, началото на ноември се очаква да започне предлагането на новата реколта от Виетнам и също тогава ще стане ясно доколко тя е засегната от сушата през март и април тази година. От развитието на тези две явления зависи дали пазарът ще започне нов тренд нагоре или ще се търгува в широк диапазон. Мнението на Пламен Юруков е, че до края на 2005 г. устойчив спад в цените е малко вероятен.