Консултанти: Клъстърите са бъдещото на шивашката индустрия

Консултанти: Клъстърите са бъдещото на шивашката индустрия

Конкурентоспособността на българската шивашка индустрия на външните пазари зависи от това дали браншът ще успее да създаде клъстъри и работещи партньорства. Това каза Нимиш Джавери, президент на американската компания "Директ римарк" (Direct Remark). Фирмата наскоро проведе изследване сред производителите на облекла в България.

Повечето български производители са малки и средни фирми и не могат да реализират т.нар. икономии от мащаба на дейността. Това поставя въпроса за начините за оптимизиране на доставките, логистиката и транспорта.

Една от възможностите е създаването на клъстъри, които ще превърнат малките фирми в една голяма компания. По този начин дребните български производители ще получат и ползват преимуществата на голямата фирма, каза още Джавери.

"Българските производители и техните доставчици и клиенти са изключително тясно обвързани. Те образуват верига и тази верига е толкова конкурентоспособна, колкото е конкурентоспособно най-слабото й звено", каза също американският експерт.

"Разработваме проект за хоризонтален шивашки клъстър отдавна. Поканихме "Директ римарк" да направи анализ, тъй като искахме верността на идеите ни да бъде потвърдена от авторитетни и независими експерти", коментира директорът на Бизнес центъра в Русе Катя Горанова. Клиенти на "Директ римарк" са корпорации като Nike, Esprit, Sears, Nine West, J.R.Riggings и други. Джавери е работил като консултант в Китай, Индонезия, Никарагуа и САЩ.