Българският рекламен пазар ще продължи да расте

Българският рекламен пазар ще продължи да расте

Тенденцията рекламните пазари на страните от Централна и Източна Европа, сред който и българският, да се развиват с по-висок темп от световния ще се запази. Това сочат данните от международно изследване на Aegis, звено на агенцията за медия купуване Carat. "Рекламният растеж измества посоката си на изток", категорични са изследователите от Aegis, застъпвайки тезата, че единствено България и останалите държави от региона ще успеят да постигнат прогнозираното в началото на годината увеличение на рекламните инвестиции.

Проучването на Aegis носи добри новини най-вече за радиостанциите. По този повод Антоанета Арсова, председател на Българската асоциация на радио- и телевизионните оператори (АББРО), прогнозира, че "нетните приходи от радиореклама през тази година ще достигнат 26.5 млн. лева". Сравнението с бюджетите за радиореклама през предишни години сочи, че това представлява ръст 15% спрямо миналата, през която пък радиостанциите са удвоили приходите си от реклама спрямо 2003 г., става ясно от данните на АББРО.

"Мисля, че данните накрая на тази година за вложенията в радиореклама ще покажат, че този сегмент е нараснал точно толкова, колкото и целия рекламен пазар, което според прогнозираното от Асоциацията на рекламните агенции (АРА) е 19%", завърши Арсова.

Предвижданията, че рекламните инвестиции в страната ни ще се увеличат с близо една пета спрямо миналата година, изглеждат твърде оптимистични на фона на данните на Aegis за други страни - 5.1% за Испания, 4.7% за скандинавските държави, 3.7% за Великобритания, 2.7% за Италия, 2.5% за Япония, 2% за Франция и 1% за Германия.

"Действително в по-напредналите икономики прогнози за ръст от около 6% радват тамошните рекламисти. Но за България цифри за увеличение от около 19% на рекламните вложения са реалистични, защото тук се въртят много по-малки обеми", коментира София Пенева, зам.-председател на АРА и управляващ директор на "Графити ББДО" (Graffiti BBDO). Според нея ръстът на рекламните инвестиции ще се поддържа и от все още предстоящото навлизане на много нови марки на българския пазар.

Данните на Aegis сочат, че темпът на нарастване на инвестициите в реклама в Централна и Източна Европа е по-голям от този на БВП в държавите от този регион. Очевидно убеждаването на потребителите в качествата на определен продукт (каквато е основната функция на рекламата) се оказва сериозен индикатор за развитие на икономиките в тази част на Стария континент, заключават от Aegis. Анализаторите там са на мнение, че щом инвестициите в реклама в този регион нарастват, значи потребителите отговарят на рекламата с покупка, дори преди да се е стигнало до ръст и в доходите им.