Българският рекламен пазар ще продължи да расте
Проучването на Aegis носи добри новини най-вече за радиостанциите. По този повод Антоанета Арсова, председател на Българската асоциация на радио- и телевизионните оператори (АББРО), прогнозира, че "нетните приходи от радиореклама през тази година ще достигнат 26.5 млн. лева". Сравнението с бюджетите за радиореклама през предишни години сочи, че това представлява ръст 15% спрямо миналата, през която пък радиостанциите са удвоили приходите си от реклама спрямо 2003 г., става ясно от данните на АББРО.
"Мисля, че данните накрая на тази година за вложенията в радиореклама ще покажат, че този сегмент е нараснал точно толкова, колкото и целия рекламен пазар, което според прогнозираното от Асоциацията на рекламните агенции (АРА) е 19%", завърши Арсова.
Предвижданията, че рекламните инвестиции в страната ни ще се увеличат с близо една пета спрямо миналата година, изглеждат твърде оптимистични на фона на данните на Aegis за други страни - 5.1% за Испания, 4.7% за скандинавските държави, 3.7% за Великобритания, 2.7% за Италия, 2.5% за Япония, 2% за Франция и 1% за Германия.
"Действително в по-напредналите икономики прогнози за ръст от около 6% радват тамошните рекламисти. Но за България цифри за увеличение от около 19% на рекламните вложения са реалистични, защото тук се въртят много по-малки обеми", коментира София Пенева, зам.-председател на АРА и управляващ директор на "Графити ББДО" (Graffiti BBDO). Според нея ръстът на рекламните инвестиции ще се поддържа и от все още предстоящото навлизане на много нови марки на българския пазар.
Данните на Aegis сочат, че темпът на нарастване на инвестициите в реклама в Централна и Източна Европа е по-голям от този на БВП в държавите от този регион. Очевидно убеждаването на потребителите в качествата на определен продукт (каквато е основната функция на рекламата) се оказва сериозен индикатор за развитие на икономиките в тази част на Стария континент, заключават от Aegis. Анализаторите там са на мнение, че щом инвестициите в реклама в този регион нарастват, значи потребителите отговарят на рекламата с покупка, дори преди да се е стигнало до ръст и в доходите им.