Строежът на ферибота при Никопол се забавя

Строежът на ферибота при Никопол се забавя

Строителството на фериботния комплекс Никопол - Турну Мъгуреле е забавено с около 4 месеца, а пусковият срок, заложен от предишното правителство - август 2006 г., ще се забави с близо година.

Това констатира при инспекцията си на площадката министърът на регионалното развитие и благоустройство Асен Гагаузов. Основната причина са високите води на Дунав и необходимостта от допълнително укрепване на площадката. От два месеца изпълнителят - “Холдинг Пътища”, почти е замразил строителството заради високите подпочвени води. Досега са изпълнени едва 10 хил. от предвидените по проекта общо 65 хил. куб. метра строителни дейности - изземване на пръст и застилане с баластра. Според супервайзъра на обекта Мирослав Мазнев досега е имало няколко неточности по проекта, чието преправяне е също причина за забавянето. Така например нивото на пътната мрежа и това на площадката на ферибота се е разминавало с около 1.20 метра. Освен това се оказало, че за кариерата, от която се черпят инертни материали, трябва да има обсъждане по доклада за въздействие върху околната среда.

В петък ще се състои среща на инвеститори, изпълнители и контролни органи по проекта, на който ще бъдат уточнени новите технически параметри, от които изпълнителят “Холдинг Пътища” да си направи новите финансови разчети.

Министър Гагаузов заяви, че тепърва ще се отстраняват пропуските по проекта, допуснати вследствие на бързането. До две седмици изпълнителите ще представят два варианта за довършване на строежа. При единия ще се работи и през зимата, което ще доведе до оскъпяването му. Има и различия в нивата от българската и румънската страна заради различните мерни системи в двете страни. Освен това от проектанта -“Транспроект”АД, искали допълнително финансиране заради непрекъснатите промени. Министърът призна, че не знае дали МРРБ ще намери допълнителни средства за оскъпяването на проекта, при което строителството ще продължи и през зимните месеци.

Седемдесет и пет процента от средствата за изграждането на ферибота са по програма ФАР-Трансгранично сътрудничество, а останалите 25 на сто - национално съфинансиране от държавния бюджет. По договор, подписан през ноември 2004 г., “Холдинг Пътища” ще получи за строителството 4.999 млн. евро, а “Пътинвест инженеринг” - 261 хил. евро за строителния надзор.