Телевизиите очакват бум на рекламните си приходи
Приетите промени на практика позволиха на тв каналите да увеличат броя на рекламните си блокове. Разрешението за излъчване на повече рекламни клипове е добре дошло за телевизиите, особено в предпразничния период на годината, характеризиращ се с оживление сред рекламодателите. Приетите нормативни поправки гласят, че телевизионните канали ще имат право да излъчват първия си рекламен блок в рамките на първите 45 минути от началото на филмовите продукции. Досега първите рекламни клипове можеха да се появяват едва в 46-ата минута след началото на филма.
Тази година приходите от телевизионна реклама в България продължиха възходящия си тренд. По данни от мониторинга на агенция "Маркет ЛИНКС" в наблюдаваните осем тв канала (Канал 1, Би Ти Ви, "Нова телевизия", "М сат", "Европа", "Диема+", "Диема 2" и "Евроком") до септември компаниите бяха инвестирали общо близо 200 млн. лева, което е с около 20% повече в сравнение със същия период на миналата година.
Новите текстове от закона предизвикаха конфликт в медийните среди заради появилите се обвинения, че така се нарушава зрителският интерес, за да се гарантират по-добри приходи на телевизиите.
"Кой има интерес от поправката? Телевизионните оператори, защото им се отваря възможността за повече реклами чрез повече прекъсвания - един блок повече", коментира за "Дневник" медийният експерт Нели Огнянова.
Според нея промените в медийния закон защитават само интересите на телевизиите и рекламодателите и ощетяват зрителите, защото, преди да започнат да гледат основното съдържание, те ще трябва да гледат реклама.
На противоположното мнение застанаха от Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АББРО) и медия планьорите от рекламните агенции.
"Тази промяна е желана от АББРО, защото ще доведе до либерализиране на регламента за реклама и до доближаване до европейските норми", коментира Антоанета Арсова, изпълнителен директор на АББРО.
Според асоциацията тази промяна ще даде възможност за по-голяма гъвкавост при планирането на рекламата.
Медия планьорите също оцениха положително възможността за повече рекламни прекъсвания. Според тях след приетите промени телевизиите ще правят повече, но по-кратки прекъсвания за реклама и така всъщност зрителите няма да се отегчават.
"Един от резултатите от въвеждането на това разрешение ще бъде евентуалното облекчаване на рекламните блокове в праймтайма, т.е. ще намалее броят излъчвания в един рекламен блок", казва медия планьорът в "MPG България" Цветанка Янкова.
"Промените позволяват да бъдат спазени и изискванията на някои от филмовите продуценти, които са свързани с точното място на излъчване на рекламите, както и няма да се налага на българските телевизии да премонтират някои от филмите, в които продуцентът и режисьорът са предвидили място за рекламните блокове според развитието на сюжета на произведението", каза Катерина Буюклиева, управител на "Медия клуб".
Според нея тв каналите са наясно, че ако прекаляват с рекламата, ще загубят зрителите си и си налагат автоцензура.
На въпроса дали ще се има търсене от страна на рекламодателите на рекламното време от блоковете, започващи веднага след началото на филма, Янкова отговори: "Обикновено телевизиите калкулират завишение на цената за избор на конкретен рекламен блок, така че е въпрос на индивидуална преценка дали да се позиционираш след старта на филм или предаване.
Като медия агенция ние преценяваме дали позиционирането на рекламен клип в подобен момент ще допринесе за ефективното изпълняване на целите на дадената кампания и доколко добре ще се отрази на имиджа на клиента". Според нея медия планьорите осъзнават, че неподходящите прекъсвания на предавания или филми могат да подразнят допълнително аудиторията и предположи, че до такива няма да се стигне.