Текстилната индустрия се справя с инвазията на китайския внос
През деветте месеца на годината е изнесена продукция за общо 2.46 млрд. лв. Статистиката показва, че в някои групи стоки има сериозно изоставане в изнесената продукция, а в други - има ръст. По тези данни си проличава в кои категории българските текстилни предприятия и фирмите за облекла са конкурентни и по кои изостават. Така например при износа на текстила има увеличение от 7 на сто спрямо същия период на 2004 г. Текстилната индустрия се стабилизира значително през последните две години и затова сериозен принос има италианската компания "Миролио", която инвестира в няколко фабрики в България, посочи Шишков. При конфекцията също има ръст - 2 на сто. Най-големият спад (10.3%) и най-силната конкуренция е при масовите трикотажни облекла, каквито са тениските.
Спадът на количеството изнесена продукция е по-голям от спада на стойностите й. Това доказва, че българската индустрия успява да продава на по-високи крайни цени на външните пазари. Такъв извод направи Шишков при представянето на информацията. По думите на финансовия директор на "Диел" Илия Илиев българските компании все повече успяват да налагат свои марки на чуждите пазари. "Български марки се продават в магазините в Москва, Ротердам и Мюнхен", посочи той.
Прогнозите на асоциацията са, че до края на годината износът на текстил и облекла ще компенсира изоставането и ще завърши на миналогодишните нива. Не изключвам възможността да има и лек ръст, посочи Петко Шишков.
Компаниите се опитват да налагат продукцията си и в нови пазари, съобщиха от асоциацията. Сериозен потенциален вносител на българската продукция е Русия и страните от региона.
-------------------
Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил организира международна конференция, която е посветена на новите тенденции в сектора и проблемите, които могат да се появят през следващата година. Конференцията ще се проведе в на 9 декември (петък) в столичния хотел "Хилтън". Сред лекторите са Волфганг Вайс от "Вайс консултинг", който ще говори за насоките за развитие на българската текстилна индустрия. Директорът на добричката фирма "Аве" ще представи своя пример за успешната реорганизация на и изграждането на ново предприятие. Другите теми са "Стратегия за оцеляване на българската шивашка индустрия", "Представяне на Източноевропейския съюз на дизайнерите" и др.
-------------------
Търговско салдо за облекла и текстил за деветмесечието на 2005 (в лв.) | ||
Внос | Износ | |
Облекла | 548 млн. | 2.9 млрд. |
Текстил | 1.4 млрд. | 368 млн. |
Основни пазари за българската продукция (в %) | ||
Общо |
Конфекция | |
Гърция |
43 | 10 |
Италия |
13 | 14 |
Германия |
9 | 28 |
Франция | - | 19 |
Източник: БАПИОТ