"Нестле" купи сладоледите "Делта"
В същото време "Делта холдингс" договори сливането си с гръцката "Чипита интернешънъл".
Преди това "Делта" срещу 61 млн. евро ще изкупи миноритарните дялове в два от своите филиали - веригата магазини за бързо хранене "Гудис" (Goody's) и подразделението за замразени храни "Дженерал фроузън фууд", по-известно с бранда си "Барба Статис". След това четирите дружества ще се обединят в публично дружество, което временно ще носи името "Бранд ко" (BrandCo.). След приключването на сделката през юли следващата година "Делта" ще се превърне в най-голямата компания за храни в Югоизточна Европа с оборот от над 1 млрд. евро.
"Нестле", "Делта" и "Чипита" имат присъствие в България и сделките засягат и българските им подразделения и се нуждаят от одобрение от антимонополните органи в трите страни.
Така "Нестле" ще разшири присъствието си на разрастващия се пазар на сладолед на Балканите. Сделката, която включва целия сладоледен бизнес и всички компании на "Делта айс крийм" в Гърция, България, Румъния и Сърбия, се очаква да бъде финализирана през пролетта на 2006. С продажби от 122 млн. евро за 2004 г. гръцкият производител е най-големият в региона.
Новината дойде от международните агенции и беше потвърдена от представителствата на "Нестле" и "Делта" в София. Над 96 на сто от капитала на "Делта айс крийм" е собственост на гръцката компания за производство на мляко и млечни продукти "Делта холдингс", а останалите се търгуват на фондовата борса в Атина. След придобиването на този дял "Нестле", ще направи задължителна оферта за изкупуването на останалите акции. След новините акциите на "Нестле" се понижиха с 0.3%, а тези на "Делта холдингс" се повишиха с 1.7%, като само от началото на годината са увеличили стойността си с 85%.
И двете сделки ще се отразят на българския пазар, но засега компаниите отказват да дадат конкретна информация за предстоящите промени. "Добрата новина е, че "Нестле" разширява портфолиото си в сферата на сладоледите тук. Радвам се, че потребителите ще могат да се наслаждават на вкуса на сладоледите "Делта", разчитайки на високите стандарти за качество и сигурност на "Нестле", коментира изпълнителният директор на "Нестле България" Янис Лазаридис. "Вярваме, че интегрирането на "Делта" в международната структура на "Нестле" ще осигури на компанията още по-перспективно бъдеще", обявиха от българския клон на сладоледената компания.
Основните конкуренти на "Делта" и "Нестле" също бяха пестеливи в коментарите си. "Поздравявам ги и им пожелавам успех", каза Петър Цветков, мениджърът на "Дарко" - един от лидерите на пазара на сладолед в България. "Засега нямаме коментар", казаха и от другия хранителен гигант в България - "Крафт фуудс".
Искаме да увеличим продажбите и да разширим присъствието си на Балканите, както и в Германия и Италия, заяви пред "Блумбърг" изпълнителният директор на "Делта холдингс" Джъстин Дженк.
Сделката подчертава унифицирането на "Делта холдингс" и превръщането й в лидер на пазара за хранителни продукти, беше цитиран от същата агенция президентът на гръцката компания Димитрис Даскалопулос.
Това е поредното придобиване в производството на сладоледи и очертава тенденцията към спечелването на известни марки, отбелязва анализаторът Джон Кокс от "Кеплер екуитис" . Сделката не е евтина, но е стратегическа. Бизнесът със сладоледи се развива добре и предлага доста перспективи, допълват от австрийската банка "Юлиус Баер".
Нестле в България
"Нестле" стъпи в България в началото на 1994 г. с купуването на фабриката за шоколадови и захарни изделия "София" в столичния квартал "Люлин". В момента 65 на сто от продукцията е изнася за Централна и Източна Европа, Гърция, Канада и други.
"Нестле България" има богата продуктова гама и е водеща в повечето от сегментите, в които се конкурира. Компанията предлага в страната детски храни, кулинарни продукти, шоколади, шоколадови бонбони, десерти, бисквити, млечни продукти, зърнени закуски, храни за домашни любимци и други.
Сред по-известните й марки са "Мура", "Кит кат", "Житен дар", "Маги", "Нескуик", "Нескафе" и др.
За деветте месеца на тази година продажбите на "Нестле България" се изчисляват на малко над 100 млн. лв., което е с 40% повече спрямо същия период на миналата. Според предварителните планове печалбата за 2005 г. ще се запази около 4.7 млн. лв., колкото е била и предходната година.
"Делта" в България
"Делта България", собственост на "Делта айс крийм", е на българския пазар от 1993 г. и е първото представителство на холдинга в чужбина. До момента инвестициите й възлизат на над 35 млн. евро, вложени в два дистрибуционни центъра в София и Варна, фабрика във Варна, разработване на нови производствени линии и др.
По данни на асоциацията на компаниите от сладоледената индустрия "Делта" има пазарен дял от около 30 на сто в сегмента на предварително пакетирания сладолед.
През тази година тя навлезе и в друг сегмент - пазара на замразени храни. "Дженерал фууд стафс - Барба Статис" обяви плановете си да инвестира над 6 млн. евро в строеж на фабрика за производството на замразени зеленчуци.