ЕМКА АД

ЕМКА АД

ЕМКА е създадено през 1936 г. и е едно от знаковите предприятия за района на Севлиево. В началото на плановата икономика се създава държавната електрокабелна фабрика "Елпром". С настъпването на демократичните промени севлиевското дружество е вписано като дъщерно дружество на софийското "Полимет". От своето създаване до днес ЕМКА е едно от основните български предприятия - производители на проводници.

Предмет на дейност

ЕМКА е предприятие, специализирано в производство на кабели. То е единствен производител в страната на емайлирани медни проводници, кръгли и правоъгълни медни и алуминиеви проводници с хартиена, стъкловлакнеста и фолийно-влакнеста изолация. През последните години основно приходите на компанията се формират от продажбата на изолирани кабели и проводници. Севлиевското дружество продава продукцията си както в България, така и в чужбина. Клиенти на компанията са дружества от Германия, Франция и съседните на България страни.

Основният материал за производството на кабели е медния валцдрат (медно жило). Последните рекордни цени на медта на Лондонската метална борса (LME) повишават разходите на производителите на проводници, и в частност на ЕМКА. Трябва да се отчете и поскъпването на долара с около 10 на сто от началото на годината, тъй като медта се котира в долари.

На вътрешния пазар ЕМКА продава чрез или директно на крайни клиенти, предимно компании производители. Структурата на пазара в България и особеностите в производството на кабели и проводници са определящи за тази схема на работа. Сключените договори с клиентите осигуряват поръчки за изделия от всички основни групи продукти. Методите на продажба са различни и зависят от условията по договорите и от взаимоотношенията с конкретния клиент - продажба на консигнация, продажби с различни срокове на разсрочено плащане, продажби с авансово плащане.

На външния пазар клиенти на ЕМКА са основно търговци с широка дистрибуторска мрежа. Относително постоянният ръст на дела на износа (65%) от общия обем продажби през отчетния период се дължи на увеличаването на оборота със старите клиенти и на установяването на връзки с нови.

Прави впечатление силното повишаване на балансовата стойност на активите в периода 2003/2004 г. Причината е тяхната преоценка, като тя е чувствително повишена за сградите и оборудването на дружеството. Последното е едно от слабите места на компанията. В началото на годината то се определяше като остаряло за сектора, но все още годно за експлоатация. Въпреки че в компанията е въведена система за управление на качеството и продукцията отговаря на европейските изисквания, определено ще се наложат капиталови разходи, за да се подобри конкурентоспособноста му. През миналата години машините на предприятието са понижили показателя за натоварване на мощностите.

Годишният производствен капацитет на компанията е 1650 тона бобинажни проводници, 760 тона профилни проводници и 54 400 хиляди метра изолирани проводници и кабели. През миналата година компанията инвестира 102 хиляди лева за изграждане на система за отопление с природен газ, като проекта продължи и през настоящата година.

Конкуренти на предприятието са "Елкабел" - Бургас, "Гама кабел" - Смолян, "Кабел 2001" и компаниите вносители.

Приватизация и борсова търговия

По-голямата част от дружеството е раздържавена чрез масовата приватизация през 1996-1997 г., когато срещу инвестиционни бонове са приватизирани 48 на сто от капитала. Купувачи бяха няколко приватизационни фонда и физически лица. През април 1999 г. Агенцията за приватизация продава пакет от 173 544 акции, представляващи 38.73 на сто от капитала на дружеството, на "Кемп" АД, което е създадено от мениджърите и работниците в компанията за 2.4 милиарда стари лева. Схемата за плащане е стандартната за РМД - 10 процента от цената в брой в деня на сключване на договора, а останалите 90 на сто - за срок от 10 години на девет равни годишни вноски с едногодишен гратисен период. Половината от разсрочените вноски се плащат в брой, а останалата половина - чрез други признати платежни инструменти.

През тази година на няколко пъти за продажба на закрит аукцион се предлагааха около 12 на сто от капитала на компанията. Собственици на предлагания дял бяха няколко физически и юридически лица, които укрупниха участията си и продаваха цял пакет в опит да се предизвика пазарен интерес. Закупилият акциите инвеститор ще се превърне в третия най-голям собственик на предприятието. В тези неуспешни опити за продажба цената беше намалена от 40.00 лв. до 28.00 лв. В началото на месеца се проведе пореден, пети аукцион, в който се предлагаха по-малки дялове в опит да се привлекат инвеститори и с по-скромни възможности, но цената беше отново повишена. За пореден път купувачи не се появиха.

През по-голямата част от годината акциите на севлиевското дружество се търгуваха на цени от 7 до 13 лева, като по принцип те не са сред най-ликвидните книжа, котирани на Българската фондова борса. Публикуването на значително по-добри финансови резултати за деветмесечието доведе до ръст на цената, като тя достигна равнище от 23.99 лв.

Финансово състояние

За първите девет месеца на годината компанията отчете по-високи приходи от цялата 2004 г. Приходите от продажба на продукция се повишават през последните години, а те са с най-голяма тежест от общите постъпления. Дружеството излиза на загуба за миналата година, след като през 2003 е отчело печалба от 243 хиляди лева. За 2003 г. ЕМКА е имала приходи от 2.3 млн. лв. от продажби, различни от обичайните, година по-късно те са под един милион. Тези операции са отразени и в разходите, като това в крайна сметка определя динамиката на крайния финансов резултат. От началото на тази година компанията показа значително повишение на приходите от продажби, което рефлектира и върху печалбата за първите девет месеца. Въпреки по-високите цени на материалите, дружеството успява да прехвърли тежестта. За периода 2003/2004 продаденото количество проводници е по-малко, но, от друга страна, приходите са по-високи.

Основен клиент на ЕМКА е немската компания "Лап кабел". Нейни поръчки формират над 10 на сто от постъпленията на севлиевското дружество. За първото деветмесечие общите му приходи нарастват с 40 на сто, а същото време разходите на компанията се вдигат с 26% и то основно в частта си за покупка на материали, чиято цена се повиши значително от началото на годината. Паричните потоци от оперативна дейност остават отрицателни. Към края на септември севлиевското дружество има да прибира от клиенти и доставчици над четири милиона лева, което повече от два пъти в сравнения със същия период на миналата година. Същевременно неговите текущи задължения са редуцирани след погасяване на задължения по банкови заеми. Общите пасиви на компанията обаче се повишават, като тя преструктурира дълга от краткосрочен към дългосрочен. От Обединена българска банка дружеството е теглило дългосрочен кредит за над 2.01 млн. лв. Повишената кредитна експозиция изисква по-висока възвращаемост на активите. Към края на деветмесечието тя е 10.7%. Този резултат се дължи на по-високата печалба, а тя от своя страна - на по-високата възвращаемост на продажбите. Излизането на печалба подобрява и показателя доходност на собствения капитал. За първите девет месеца на годината той е 15.3%. Оборотният капитал на компанията благодарение на привлечените средства е увеличен до над 6 млн. лв.

Силни страни

- Успешно освобождаване от по-високите цени на материалите

- Финансова независимост

- Едно от водещите предприятия в сектора

- Пазарна диверсификация на географски принцип

- Откритост на управлението

- Висококвалифициран персонал

- Притежание на международни сертификати за качество

Слаби страни

- Зависимост от международните цени на медта и алуминия и котировките на американския долар

- Сравнително остаряло оборудване

- Необходимост от разходи за инвестиции за обновяване на технологията

- Непълно използване на капацитетите

Възможности

- Привличане на нови стратегически клиенти и запазване на съществуващите

- Развитие на продуктовата структура

- Увеличаване на продажбите на клиентите на дружеството ще доведе до положителни ефекти и за самото него

- Едно увеличаване на производството ще повиши оборота на активите и крайния финансов резултат

Опасности

- Загуба на основен клиент ще бъде удар по финансовите резултати

- Непредприемане на инвестиционна програма и разширяване на клиентския портфейл

- Секторът е силно конкурентен както в България, така и в международен мащаб