Инвеститори "захапаха" пазара на води и сладоледи
"Дарко" е една от водещите сладоледени компании у нас засега изцяло с български капитал.
От дружеството във вторник потвърдиха информацията за водените преговори. Пак във вторник Комисията за защита на конкуренцията пък разреши на същия австрийски фонд да придобие най-големия производител на бутилирана минерална вода "Девин". Тази поредна сделка в бранша беше обявена преди няколко седмици. От "Девин" съобщиха, че ще запазят мениджърския си състав и вече са готови с плановете за инвестиции. През 2006 ще бъдат вложени 1 млн. евро в нови производствени линии и разширяване на старите, каза единият от мениджърите - Георги Серафимов.
По думите му през тази година продажбите на компанията са се увеличили поне с 40 на сто.
Секторът на храни и напитки се оказа привлекателен едновременно за частни фондове, които са краткосрочни инвеститори и целта им е да продадат преструктурираните дружества до няколко години, обирайки рисковата премия, и за международните гиганти в бранша. През миналата година производителите на храни и напитки привлякоха инвестиции в размер на десетки милиони евро и се очаква тази тенденция да продължи и през 2006.
След като допреди няколко години като стратегически за чуждите инвеститори се очертаваха пазарите на бира, млечни продукти и шоколадови изделия, в момента фокусът е насочен към компаниите за безалкохолни напитки, бутилирана вода и захарни изделия. Причините за засиления интерес са няколко - стабилната икономика и предстоящото членство на България в Европейския съюз, както и потенциалът за развитие на пазара и липсата все още на сериозна конкуренция.
Според размера на чуждите инвестиции до края на 2004 г. компаниите от хранителната индустрия се нареждат на осмо място, непосредствено след минералните продукти и преди производството на метали, текстила и облеклото, строителството, туризма, транспорта и др. Общите инвестиции са близо 289 млн. долара от края на 90-те години досега.
Сред мащабните сделки, които станаха факт през 2005 г., е и придобиването на "Минерални води Банкя" за 10.7 млн. евро от "Кока-Кока къмпани" и "Кока-Кола хеленик ботълинг къмпани". При обявяването на новината "Кока-Кола" пое ангажимент да инвестира още 2.1 млн. евро за модернизиране и разширяване на производството.
Пазарът на бутилирана вода има годишен ръст от 15-20 на сто и се очаква тенденцията да продължи и следващата година, сочи информацията на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България. Тази година общите продажби на вода ще достигнат 500 млн. литра.
Една от основните причини чуждите инвеститори да идват в България е, че все още на пазара не са стъпили международните гиганти и конкуренцията не е голяма, посочи мениджърът на "Девин" Георги Серафимов. В световен мащаб най-голям дял от продажбите на вода имат "Нестле" и "Данон", които присъстват и на пазара в България, но не в сегмента на водите.
Очаква се през следващите години и това да се случи, посочи Серафимов. В средата на годината "Нестле" изпробва пазара, като пусна водата "Сан Пелегрино", която е позиционирана в най-високия ценови клас. Новите инвестиции и повишените производствени разходи неминуемо ще доведат до вдигането на цените, информират от компаниите. Още през 2006 г. цената на бутилираната вода ще се увеличи с 25 на сто, съобщи Серафимов.
Пазарът на сокове, макар и по-малък от този на водата, също привлича чуждите инвеститори. Като се изключи присъствието на "Кока-Кола", останалите играчи засега са предимно български компании.
Преди дни обаче полският лидер на пазара на безалкохолни напитки "Маспекс" (Maspex) съобщи, че е купил българския производител на соковете "Куинс" - "Литекс джус". Подробностите около сделката не бяха съобщени, освен че поляците имат намерение да разширят продуктовата гама и да увеличат продажбите.
Чуждите инвестиционни фондове имат апетити и към другите по-големи производители на сокове. Разговори са водени с производителите на БББ и "Флорина". Непрекъснато имаме запитване от чужди компании, които искат да купят предприятието, обясни мениджърът на "Флорина" Валентин Щонов. Сега обаче не се продаваме, каза той. По думите на собственика на БББ Пламен Минчев инвеститори от Испания, Австрия и Полша, сред които и "Уинг екуити мениджмънт", са водили подобни разговори с него.
Между големите сделки на 2005, които ще засегнат и нашия пазар, е споразумението най-големият производител на храни в света - швейцарският гигант "Нестле", да купи сладоледите на гръцката "Делта". В същото време "Делта холдингс" договори сливането си с "Чипита интернешънъл". И трите компании имат представителства у нас, а преструктурирането на собствеността беше коментирано като сериозна стъпка на "Нестле" в региона.
---------
Компания | Купувач | Сектор |
"Девин" | "Уинг екуити мениджмънт" | бутилирана вода |
"Банкя" | "Кока-Кока" | бутилирана вода |
"Литекс джус" | "Маспекс" | натурални сокове |
"Делта" | "Нестле" | сладолед |
"Чипита" | "Делта" | захарни изделия |