България е мина за пари за чуждите компании
Някои от тях като австрийската EVN изпращат едни от най-силните години в корпоративната си история по отношение на резултатите, за което безспорен принос има България. Дружествата, развиващи дейност в страната, успяха да се възползват от силния ръст на БВП, бума на вътрешното потребление и кредитите, инвестиционната активност на фирмите, нарастването на доходите на домакинствата и всички други фактори, които са типични за една динамично развиваща се икономика, посочват анализаторите, следящи резултатите на компаниите.
През последните няколко години чуждите фирми с големи активи във водещи сектори от индустрията и услугите - енергетика, телекомуникации, хранително-вкусова промишленост, продажби на дребно, строителство, отчетливо повишават оборотите си на българския пазар, разрастват бизнеса си и увеличават инвестициите си. Те взимат предимство и от все още не напълно разработените ниши на българския пазар, липсата на пренаситеност от стоки и услуги в страната и предстоящата консолидация в редица сектори, което на фона на предстоящото присъединяване към ЕС предполага голям потенциал за растеж.
"Мобилтел" допринесе най-много за ръста на печалбата на собственика си в сегмента на мобилната телефония - австрийската "Телеком Аустрия", отчетена през третото тримесечие на тази година. Тогава финансовите резултати на българската компания бяха включени за пръв път в консолидирания отчет на дружеството. "Мобилтел" отчете над 80 млн. евро печалба преди данъци, лихви, обезценка и амортизация (EBITDA) за периода юли-септември 2005 г. при значителен ръст на приходите от продажби до 127.5 млн. евро.
Добавената стойност на българския оператор в нарастването на EBITDA на групата от мобилна телефония е най-голяма от всички подразделения - 28 на сто, като значително надминава постигнатото от "Мобилком Аустрия", също подразделение на австрийската компания. "Мобилтел" увеличи и броя на клиентите си с 10 на сто до общо 3.33 млн. души, макар че пазарният дял на дружеството намаля от 66.9 на 60.8%.
Другият основен оператор на пазара "Глобул", контролиран от гръцката "Космоте", излезе на печалба през тази година. Отчетеният положителен финансов резултат за периода януари-септември е 22.7 млн. евро при регистрирана загуба от 10.2 млн. евро за същия период на миналата година. По данни на телекома новопривлечените абонати са над 220 хил., с което общият брой на клиентите на компанията към края на септември е около 2.156 млн., или почти 50 на сто повече отпреди година.
Електропреносната дейност в България на австрийската и чешката енергийна компания EVN и CEZ е в основата на ръста на приходите и печалбата на компаниите за деветмесечието на финансовата 2005 г., информираха наскоро от дружествата по повод публикуването на отчетите си. Първата е собственик на две електроразпределителни предприятия (ЕРП) в страната - в Пловдив и в Стара Загора.
Печалбата преди данъчно облагане, която двете ЕРП-та отбелязаха за периода октомври 2004 - юни 2005 г., беше 13.3 млн. евро, а приходите от продажби - 173.4 млн. евро, съобщиха от компанията. Това е съответно 13 и 24% от общите финансови показатели на австрийското ютилити дружество в сегмента електроразпределение.
Печалбата преди данъци на EVN от пазара на електричество в България и Австрия нарасна с над 30 на сто до 106.8 млн. евро, а оборотът й се повиши с 41 на сто до 726.6 млн. евро, беше отбелязано още в него. Направените от EVN инвестиции в двете български предприятия за периода са за 14.8 млн. евро, което е 23 на сто от общия обем капиталовложенията на компанията. Самата компания повиши печалбата си до 184.9 млн. евро, което беше с близо 33 на сто повече от реализираната през същия период на миналата година.
CEZ пък регистрира 281.1 млн. евро приходи от продажби от дейността на притежаваните от нея електроразпределителни дружества - "Електроразпределение - столично", "Електроразпределение - София-област" и "Електроразпределение - Плевен". Благодарение на по-големия обем продажби, включително и в България, CEZ отчете 27 на сто ръст на консолидираната си печалба за изминалите девет месеца на годината до 347 млн. долара.
Големите чужди компании от други сектори също направиха добри пари от дейността си в страната. Така например гръцката "Титан", която произвежда цимент, постигна 13 на сто ръст на печалбата си за първите девет месеца на годината до общо 156 млн. евро и надмина предварителните прогнози на експертите. Нетните приходи от продажби на "Титан" в Югоизточна Европа, в която се включва и България, нараснаха с 28 на сто за посочения период - до 120.3 млн. евро, а обемът на производството на дружеството на българския пазар се увеличи с двуцифрени стойности в сравнение с година по-рано, показаха финансовите резултати на гръцкия производител. В България гърците притежават завода "Златна Панега цимент", който държи над 22 на сто от производството на цимент в страната и около 27% от реализацията на продукта.
"Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани" също отчете приноса на България за разрастването на бизнеса й. Страната беше сред основните пазари, които донесоха неочаквано високия ръст на печалбата и производството на гръцкия производител на безалкохолни напитки за периода януари-септември 2005 г. За първите девет месеца на годината подразделенията на компанията на възникващите пазари, към които се причислява и страната ни, генерират 143 млн. евро от оперативната печалба на CCHBC (439 млн. евро), или 19 на сто ръст.
Производството на "Кока-Кола" в страните от групата, към която се числи и България, отбеляза 21 на сто ръст, като отбеляза ключов принос за по-високите резултати на групата по този показател в общия брой пазари.
На пресконференциите за представянето на резултатите мениджърите на инвестиращите в страната външни компании се надпреварват да залагат на още по-високи резултати от дейността на подразделенията им на българския пазар. В подкрепа на оптимистичните им очаквания говорят и прогнозите за запазване на динамичния ръст на БВП и в частност потреблението и инвестициите, както и предвижданията доходите и жизненият стандарт на населението да продължат да нарастват.
Според експертите на "Икономист интелиджънс юнит", анализаторското звено към "Икономист", темпът на растеж на потребителските разходи в България ще се забави от 7 на 4.1 на сто през следващата година. И при това положение обаче страната остава сред водещите на Стария континент заради стагнацията в еврозоната.