Европа стана най-големият пазар за компютри

Европа стана най-големият пазар за компютри

Продажбите на персонални компютри в Европа, Близкия изток и Африка са нараснали общо със 17.1 процента и са достигнали 72.7 млн. броя, съобщи Ройтерс. По този показател Старият континент изпревари САЩ, където пазарът е нараснал с 7.5 на сто и е достигнал 67 млн. броя.

Като цяло през изминалата година продажбите на персонални компютри в света са нараснали с 15.3 процента и са достигнали 218.5 млн. броя в сравнение с реализираните 189.5 млн. броя за 2004 г. Това показват предварителните данни от изследването на "Гартнер" (Gartner), цитирани от информационната агенция.

Най-голям ръст в продажбите на компютри за миналата година е отчетен в Азия и Латинска Америка. Там увеличението е съответно до 42.8 млн. и 14.7 млн. броя.

През изминалата година щатският производител "Дел" (Dell) успя да увеличи преднината си пред основния си конкурент "Хюлет-Пакард" (Hewlett-Packard). Продажбите на "Дел" са се увеличили с 18.6 на сто. Пазарният дял на компанията в световен мащаб е нараснал до 16.8 на сто в сравнение с дяла от 16.4 процента за 2004 г, показват още данните, цитирани от Ройтерс. Въпреки това може да се забележи слабо забавяне в ръста на продажбите на компанията в края на 2005 г. и само минимално изпреварване на средното покачване за отрасъла, обясняват специалисти. По данни на компанията по-голямата част от приходите й са постъпили от презокеанските пазари.

Вторият по големина в света производител на компютри - американската "Хюлет-Пакард", за миналата година е имала пазарен дял от 14.5 процента, като това е спад от 0.1 на сто спрямо 2004 г.

Третото място в световен мащаб държи китайската компания "Леново" (Lenovo). Тя е държи общо 6.9 процента от глобалния пазар, като това е лек ръст от 0.1 на сто спрямо 2004 г. Той се дължи най-вече на закупуването от нея на компютърния бизнес на IBM. Ръст в пазарния си дял отчете и тайванският производител Acer. Той е държал 4.6% от пазара през 2005 г. в сравнение с 3.4% през 2004 г. Така компанията измести от четвъртата позиция "Фуджицу-Сименс" (Fujitsu-Siemens), чийто пазарен дял се запазва непроменен на ниво от 3.8%.