Производителите на безалкохолни намаляват

Производителите на безалкохолни намаляват

Постепенно малките производители на безалкохолни напитки изчезват и на пазара остават само средните и големите предприятия, които могат да удържат на силната конкуренция. Това показва информацията на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България за развитието на бранша през миналата година. В средата на 90-те години в сектора е имало 3 хил. фирми, докато сега те са 580, съобщи председателят на асоциацията Милчо Бошев.
Малките фирми са притиснати от големите компании, които навлизат все по-активно на пазара. Освен това секторът е подложен на строгите изисквания за качество и хигиена, които се постигат с големи инвестиции. Малките осъзнават, че не могат да покрият тези изисквания, и сами се оттеглят от бизнеса, обясни Бошев.
Въпреки че броят на фирмите намалява, продажбите на безалкохолни напитки непрекъснато растат. Средногодишното увеличение е с около 10 на сто. През миналата година продажбите на безалкохолни бележат ръст от 14 на сто, като за пръв път водата изпревари газираните напитки. Общото изпито количество безалкохолни напитки през 2005 г. е 1.21 млрд. литра на стойност 870 млн. лв. От тях делът на водата е 42 на сто. В момента на пазара има около 45 марки вода, но четири от тях държат повече от половината от продажбите. Ръстът на потреблението на бутилирана вода свидетелства за промяната на консуматорските навици, обясняват специалистите в бранша.
През миналата година пазарът посрещна влиятелни чужди инвеститори, които се очаква да наложат някои промени на него. От друга страна, интересът на международните компании към българските производители показва, че секторът е перспективен и българските фирми имат потенциал за развитие, обясни Милчо Бошев. Само за една година "Кока-Кола" купи минералните води "Банкя", австрийският инвестиционен фонд "Уинг екуити" придоби "Девин", а полската компания "Маспекс" купи "Литекс джус". Може да се очаква, че браншът ще привлича и други чужди инвеститори, предвиди Милчо Бошев.
Фирмите от бранша са притеснени от планираното увеличение на разходите за рециклиране на отпадъците, обясниха още от асоциацията. Ако се приеме искането на екоминистерството, компаниите ще трябва да плащат между пет и десет пъти по-високи такси за рециклиране на отпадъците, каза Милчо Бошев и добави, че ведомството иска таксите за отпадъците да се събират централизирано от държавата, а не от четирите организации, които се създадоха с тази цел. Подобна промяна ще бъде удар върху хранителните и питейните компании, алармира и изпълнителният директор на "Девин" Георги Серафимов. Той предвиди, че това ще доведе до увеличение на цените на продуктите с около 15 на сто.
-------------
Консумация на безалкохолни напитки за 2005 г.
Продукт Ръст спрямо 2004 г. (в %)
Бутилирана вода    21
Вода в галони    37
Газирани напитки    8
Плодови сокове и нектари    8
Негазирани напитки    16
Пуншове    30
Студен чай    130
Източник: Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България