Чужди компании продължават да ухажват радиостанции

Чужди компании продължават да ухажват радиостанции

Четири български радиостанции може скоро да се сдобият с нови собственици, научи "Дневник". Френската "Лагардер" (Lagardere) и скандинавската "Ес Би Ес броудкастинг груп" (SBS Broadcasting Group) водят преговори за закупуване на дялове в български радиа, които трябва скоро да бъдат финализирани. "Лагардер" е насочила интереса си към продобиване на "Ретро радио", а SBS разчита да стъпи на българския медиен пазар, купувайки радио и телевизия "Веселина" и радиостанциите "Витоша" и "Атлантик". Засега най-близо до финализиране е сделката между "Ретро радио" и "Лагардер", след което най-вероятно френската компания ще притежава мажоритарен дял от 51% от "Радиокомпания" ООД, юридическото лице, което стои зад "Ретро радио". "Действително водим преговори с френската медийна компания, но засега не са ни направили предложението, на което да не можем да откажем", потвърди Мартин Захариев, собственик и управител "Ретро радио".
По думите му преговорите с "Лагардер" са започнали преди около година. "Аз не бързам да подпишем сделката, въпреки че може да се каже, че сме в етапа на финалните договорки. Времето работи за нас, защото радиопазарът все повече нараства", обясни Захариев. Индикация за предстоящата промяна на собствеността на "Ретро радио" и преминаването й в ръцете на чужди инвеститори е фактът, че в края на миналата година в Съвета по електронни медии (СЕМ) е постъпило искане за промяна структурата на капитала на "Радиокомпания" ООД, което е удовлетворено. В момента мажоритарен собственик в "Радиокомпания" е "Ай.Ес. - Ем. Ей" ЕООД, която притежава 71 дяла, 11 се държат от "Медия тийм" ЕООД, а по 10 - от "Ен Ер Джи - Нова радиогенерация" ЕООД и от Лиляна Друмева. В унисон с политиката си на глобално ниво да притежават водещите радиостанции в повечето европейски страни от "Лагарден" са отправили оферта за придобиване на част от собствеността и на "Дарик радио". "Имаше интерес от страна на "Лагарден", но категорично няма да се продаваме", коментира Радосвет Радев, собственик и изпълнителен директор на "Дарик". В момента в медийните среди усилено се обсъжда и влизането на друга сериозна чуждестранна компания - базираната в Люксембург "Ес Би Ес броудкастинг груп". SBS има 16 тв канала, 21 платени тв канала и 11 радиостанции в Европа. Компанията притежава радио- и телевизионни канали в Унгария, Белгия, Швеция, Норвегия и Дания. Сега компанията поглежда и към българския медиен пазар. "В момента водим преговори с радио и телевизия "Веселина" и радиостанциите "Витоша" и "Атлантик", резултатите от които трябва да са известни до около месец", каза Антоанета Арсова, която ще представлява скандинавската компания в България. Медийни специалисти твърдят, че SBS е решена да инвестира поне 5 млн. лева в нашия медиен пазар.
-----------
Интересът на чуждите инвеститори към българския медиен пазар постоянно се увеличава. Тази тенденция, оформила се през миналата година, обещава да се запази и през 2006 г. Една от най-сериозните причини за бума на големите медийни сделки напоследък и инвазията на чуждестранни инвеститори е предстоящата промяна в режима за лицензиране на радио- и телевизионните оператори. Вчера стана ясно, че Съветът за електронни медии (СЕМ) ще възложи на социологическите агенции TNS BBSS и “Маркет тест” да извършат национално представително изследване на медийното поведение на радиа и телевизии, на нагласите и предпочитанията на аудиторията, както и на дефицита от предавания. СЕМ ще използва данните за експертния си доклад, с който ще определи кои градове в страната ще получат радио- и телевизионни честоти с приоритет във връзка с предстоящото лицензиране. СЕМ изпрати писмо до медийната комисия на парламента, в което предложи операторите с временни разрешителни да бъдат лицензирани служебно. Програмите на обществените медии, каквито са БНТ и БНР, да се разпространяват гарантирано на територията на цялата страна, предлага още съветът. Освен с ниските цени за придобиване на честотен ресурс българският радиоефир е привлекателен заради неусвоения докрай рекламен потенциал, както и възможността за заемане на позиция преди членството в ЕС, което ще привлече нови рекламодатели, смятат медийни експерти. Показателни за това са вече финализираните големи сделки от последните месеци като тази на английската медийна компания "Ъпейс медиа", която купи 66% от "Телевизия ММ" ООД, а после и 50% от медиа холдинга "Диема вижън". През 2005 г. в България стъпиха и френската "Енерджи" (NRJ) и американската медийна компания "Еммис комюникейшънс корпорейшън", която придоби 66.5% от акциите на дружеството FM+.