Христо ПОПОВ: Не вярвам на концепцията "Сбъднати мечти на ниски цени"

Христо Попов е собственик на веригата магазини "Фамилия", която е
създадена през 1999 г. Попов е завършил Международни икономически
отношения в УНСС и МВА в Кеймбридж. Специализира мениджмънт в Харвард,
Сингапур, Великобритания и Унгария. Започва работа в отдела за
стратегическо планиране на "Шел" в Лондон, а след това работи по
проекти на компанията в България, Унгария и Великобритания. Последната
му позиция е директор на "Шел" за Тайван. Бил е мениджър в
дистрибуторската фирма "Миксекспрес" и е ръководил проект за
преструктурирането на пивоварния гигант "Саб Милър" в Европа. Бил е и
генерален директор на "Интербрю" за България.
Веригата
"Фамилия" е една от малкото български компании, които успяват успешно
да се наложат на пазара и бележат средногодишен ръст на оборота с над
150 на сто. Инвеститори във веригата са "Глобъл файненс" и "Екуест".
------
Как се роди идеята за "Фамилия" и как започнахте работата си?
-
Започнахме през 2000 г. с три магазина и искахме да видим как ще се
възприемат от пазара. Тогава той беше коренно различен от начина, по
който изглежда в момента. Магазините работиха около година и половина и
резултатите надхвърлиха очакванията ни. Преценихме, че концепцията,
формата и имиджът на марката са много подходящи, и решихме да засилим
усилията си, за да завземем съществено място на пазара. От 2003 г.
следваме политиката на бърз растеж на броя на магазините. В рамките на
две години успяхме да изградим 28 магазина, като само за една година
направихме 17. Стратегията на "Фамилия" от първия ден досега не се е
променила и мисля, че като позициониране на пазара сме на правилния
път. Оттук нататък въпросът е дали ще успеем добре да реализираме
стратегията си и да постигнем мащаба, който искаме.
Наскоро
променихте дизайна на магазините и това стана с помощта на чужди
консултанти. Това отрази ли се на продажбите и какви са резултатите?
-
Това се отрази на начина, по който хората възприемат магазините.
Надявам се новият дизайн да ни е постлал пътеката за работата през
следващите две години. Изследванията, които правим, показват, че
марката “Фамилия” вече има много ясно изграден имидж. Пазарът в
България ще определи няколко типа магазини на дребно. Ако някоя фирма
не успее да се впише в тях, пазарът ще я изхвърли. Категорично не
вярвам на концепцията "Сбъднати мечти на ниски цени". Англичаните имат
поговорката "Получаваш това, за което плащаш". Рядко на Запад ще видите
топбанкер, дизайнер или шофьор на такси на една и съща опашка в
магазина. Българският пазар също ще се диференцира. Всяка верига или
магазин, които нямат изграден облик, според мен ще имат проблеми в
бъдеще. Ние не искаме да се харесаме на всички, а само на клиентите,
към които сме се насочили.
Какви са плановете ви за тази година?
-
Развитие основно в три посоки - брой на магазините, асортимента от
стоки, който предлагаме, и качеството на обслужване. Средата тук не е
толкова конкурентна, колкото е в Западна Европа. В тази връзка има
възможност за развитие на нови вериги. Затова и интересът към България
все още е голям. Искаме да се възползваме от тази възможност и през
следващите една-две години да увеличим максимално присъствието си в
страната. Втората ни цел е свързана със стоките, които предлагаме.
Ключовите думи тук са “свежо” и “качествено”. Непрекъснато има промяна
в начина, по който българинът пазарува, и в неговите претенции към
местата, в които пазарува. Клиентите имат много повече информация и
избор, отколкото преди, а голяма част от тях имат и повече възможности.
Само преди седем-осем години в магазините имаше пет вида мляко, сега
има поне 50. Искаме да се възползваме и от тази промяна и полагаме
усилия да напаснем асортимента си към този нов начин на пазаруване.
Според
мен се очертават два типа на пазаруване. Единият е седмичният, при
който открадвате от времето си за себе си или семейството си, отивате с
колата до големия супермаркет извън града, пълните количката, нареждате
се на 16-а каса заедно с още 60 души и два часа по-късно сте си вкъщи с
пазара за една седмица. За много хора обаче времето е скъпо и
“индустриалният” подход на пазаруване не им допада. Това поражда
нуждата от ежедневни покупки от магазините наблизо. Това е нещото,
което искаме да предложим.
Ще отворите ли тази година магазини и извън София?
-
Надявам се, но на този етап не мога да съм по-конкретен. Категорично
обаче плановете ни предвиждат да излезем извън София. Предимно в
големите градове.
Какви инвестиции планирате през тази година?
- В зависимост от броя на новите магазини, между 5 и 10 млн. евро. До момента сме инвестирали общо 5 млн. евро.
Как избирате местата за новите магазини?
-
Трябва да отговарят на няколко условия - много хора да живеят или
работят там и да има лесен достъп. Цялата ни концепция е изградена на
това, да пестим време на клиентите си. На второ място стои идеята
касиерите ни да могат да се обърнат към клиентите на малко име. Ако
отидете в големия супермаркет, където има 20 каси, служителите могат да
ви кажат "Госпожо или госпожице, приятна вечер", но нашата цел е да сме
част от квартала и да попитаме "Иване, как са децата". Искаме да станем
част от ежедневното поведение на хората.
Какъв беше оборотът за миналата година и колко е ръстът?
- Всяка година имаме около 150 на сто ръст, а миналата година оборотът беше над 50 млн. лв.
Кой избра оранжевия цвят?
-
Логото е създадено от един български дизайнер - Филип Попов. Той се
справи прекрасно и марката стана гръбнак на цялата концепция и получи
висока оценка от водещи специалисти в света. Искаме хората да ни
възприемат като приятели - не искаме да сме лъскави и модерни, а да сме
уютни. Затова търсихме цвят и излъчване, което да звучи максимално
топло.
Как се държат потребителите в магазина? Може ли да
се очертае модел на клиента - какво прави, като влезе в магазина, на
какво се спира и т.н.?
- Имаме много проучвания, но не бих искал
да навлизам в детайлите, защото това е конкурентното ни предимство.
Като цяло сме дефинирали четири типа на поведение. За някои хора
скоростта на обслужването е много важна, за други - по-внимателното
предлагане на стоката. Трети държат на разнообразието и т.н.
Какъв беше пазарът преди, какъв е сега и какво ще се случи в бъдеще?
-
Търговията на дребно в България се променя със страшна скорост. Това,
което е станало в Англия за 40 години, при нас става за пет. Не трябва
да подценяваме силния ефект, който развитието на търговията има върху
цялата икономика. Според икономисти половината от ефективността на
американската икономика се дължи на "Уолмарт" (Wall Mart). Големите
вериги идват в дадена страна със своето ноу-хау и влиянието им променя
цялата верига на доставките. Това има ефект върху производителите,
върху фирмите, които доставят оборудване магазините и др.
Взаимоотношенията между доставчиците и веригите се променят и появата
на една верига, която взема 20% пазарен дял, влияе на поне 60-70 на сто
от производителите в хранителната индустрия. За мен влизането на
западните играчи е проводник на ефективност и критериите за оценка на
доставчика се променят. Това налага производителите да са по-ефективни
в производството си. Присъствието на чуждите вериги тук има и
оздравителен ефект върху сивата икономика.
Голяма част от
доставчиците се оплакват, че веригите ги притискат с условията си. Това
основателно ли е и трябва ли компаниите да им се противопоставят?
-
Това е абсолютно нормален пазарен натиск. Всеки производител има
пълната свобода и право на избор дали да работи с веригата или не. Това
се отнася и за веригите. Ако те имат допирна точка, работят заедно. Ако
точката се размине, спират да работят. Веригите нямат брачен договор с
доставчиците. Наистина има натиск, но той е нормален. И той е все още
много по-малък от други страни. Българският пазар е изключително
фрагментиран. В Англия пет вериги държат 80% от пазара. В България
десет вериги държат 20% от него. Консолидацията на пазара по дефиниция
ще увеличи многократно натиска върху производителите. Някои ще оцелеят,
други не. Вариантът с “българския отговор” не съществува. Или имаш
качествен продукт, или умираш.
Очаквате ли повече български вериги да се включат в конкуренцията?
-
Нашият бизнес е много труден и за да успее в него, човек трябва да
отговаря на няколко условия. Едното е много добре изградени системи за
управление, а второто е мащаб. След три-четири години всички
вериги, които не са постигнали определена критична маса, няма да
издържат. Аз не бих разделил веригите на български и на чужди.
За
българските компании пазарът през 90-те години беше изключително
подвеждащ, защото ние функционирахме във вакуум. Тогава нямаше
конкуренция, а взискателността на клиентите беше близка до нула. Сега
това вече не е така. Освен това управлението на пет магазина няма нищо
общо с управлението на 50 магазина.
Доста вериги пускат собствени марки. Вие имате ли такива планове?
-
На този етап е рано да коментираме. За нас е важно не колко ядат
хората, а какво ядат. Фокусираме се в ноу-хау за правилно хранене и
здравословен начин на живот. Искаме да изградим портфолио от продукти,
което да помага за по-здравословния начин на живот. Работим с
консултанти и с български производители, но не сме решили дали това ще
са наши марки или нещо друго.
Има ли промяна в потребителското търсене напоследък?
-
Нещата се променят и като дълбочина на кошницата, и като цени. Ако
преди средната цена на бутилка вино беше 2.90 лв., сега тя е над 4 лв.
Друга тенденция е, че има интерес към новите продукти и хората не се
притесняват да експериментират.
Кой ще е следващият магазин, който ще откриете?
-
През февруари ще отворим шест нови магазина, като някои са на
изключително ключови места. Единият е на ъгъла на "Гурко" и "Раковски",
един до операта, в "Овча купел", във "Възкресение". Миналата седмица
отворихме магазин в "Младост".