Нови марки кафе атакуват пазара

Нови марки кафе се появяват на българския пазар и се стремят да заемат
позиции на него. Другата тенденция, която се забелязва в сектора, е
желанието на компаниите непрекъснато да разнообразяват продуктовата си
гама с нови опаковки, грамажи и комбинации на вече съществуващите
марки. Въпреки че в световен мащаб пазарът на кафе леко се забавя, в
България има ръст на продажбите от 2-3 на сто на година и това развитие
се очаква да продължи и занапред, показа проучване на "Дневник".
По
данни на компаниите годишното потребление на кафе в България е около
13-14 хил. тона на година. В този обем не се включват разтворимите
продукти, каквито са "Нескафе" на "Нестле" и "Якобс" на "Крафт фуудс".
В "ритейл" сектора (в търговската мрежа) най-голям дял държи "Нова
Бразилия", следвана от "Якобс", "Елит", "Дау Егбъртс", а по-надолу в
класацията са "Чибо" и "Лаваца". В търговската мрежа и в заведенията
(т.нар. хорека сектора) "Лаваца" държи над 70 на сто от пазара, а
останалите се поделят между другите марки, сред които са "Спетема",
"Елит" и др.
Кафето с марката "Чибо" (Tchibo), което в България се
внася от дистрибуторската компания "Фортуна", през последните месеци
все повече се налага на пазара и за това има две основни причини. От
една страна, това е активната маркетингова политика на компанията,
която подкрепя продажбите на кафето с различни промоции в търговската
мрежа, рекламна кампания и др. Другата причина е, единият от водещите
доскоро продукти на пазара - кафето с марката "Дау Егбъртс" (Douwe
Egberts), в момента отсъства от търговската мрежа заради смяна на
представителя на кафето за България. И двете марки имат продукти в
двата ценови сегмента - ниския и средния, и са преки конкуренти.
Предстои
скоро на пазара да навлезе и новото кафе "Мелтем" (Meltem), с което
трябва да се разработи нишата на джезве кафето. При разпространението в
хорека кафето ще се предлага заедно със специална машина, която
симулира дейността на джезвето. Продуктът се произвежда и пакетира в
Турция, а марката е създадена от международен екип специално за
българския пазар. Ще се целим в средния сегмент и имаме намерение да
направим марката водеща на пазара, обясни при презентирането на
продукта Явор Тодоров, който е негов представител за страната.
В
хорека сектора също има ново кафе, което е марка на хранителния гигант
"Крафт". Кафето "Мастро Лоренцо" (Mastro Lorenzo) се продава в
заведенията и заема високия ценови клас. По този начин се явява пряка
конкуренция на "Лаваца", която е лидер в сегмента.
Освен че се
появяват нови марки, на пазара се появяват и все по-разнообразни
продукти с вече наложено име. През втората половина на миналата година
"Спетема" пусна три нови кафета - "Уникато" (Unicatto), "Делициа"
(Delizia), "Фреска" (Fresca) и "Турко" (Turco). Aнализите и
маркетинговите проучвания показват, че все повече в България се развива
еспресо културата и потребителите предпочитат еспресо кафето като вкус
и начин на приготвяне, коментира единият от собствениците на "Спетема"
Пламен Юруков. Нови продукти пуснаха и "Якобс", но предимно в сегмента
на разтворимото кафе.