Нови марки кафе атакуват пазара

Нови марки кафе атакуват пазара

Пазарът на кафе в България расте с около 2-3 на сто на година
Пазарът на кафе в България расте с около 2-3 на сто на година
Нови марки кафе се появяват на българския пазар и се стремят да заемат позиции на него. Другата тенденция, която се забелязва в сектора, е желанието на компаниите непрекъснато да разнообразяват продуктовата си гама с нови опаковки, грамажи и комбинации на вече съществуващите марки. Въпреки че в световен мащаб пазарът на кафе леко се забавя, в България има ръст на продажбите от 2-3 на сто на година и това развитие се очаква да продължи и занапред, показа проучване на "Дневник".
По данни на компаниите годишното потребление на кафе в България е около 13-14 хил. тона на година. В този обем не се включват разтворимите продукти, каквито са "Нескафе" на "Нестле" и "Якобс" на "Крафт фуудс". В "ритейл" сектора (в търговската мрежа) най-голям дял държи "Нова Бразилия", следвана от "Якобс", "Елит", "Дау Егбъртс", а по-надолу в класацията са "Чибо" и "Лаваца". В търговската мрежа и в заведенията (т.нар. хорека сектора) "Лаваца" държи над 70 на сто от пазара, а останалите се поделят между другите марки, сред които са "Спетема", "Елит" и др.
Кафето с марката "Чибо" (Tchibo), което в България се внася от дистрибуторската компания "Фортуна", през последните месеци все повече се налага на пазара и за това има две основни причини. От една страна, това е активната маркетингова политика на компанията, която подкрепя продажбите на кафето с различни промоции в търговската мрежа, рекламна кампания и др. Другата причина е, единият от водещите доскоро продукти на пазара - кафето с марката "Дау Егбъртс" (Douwe Egberts), в момента отсъства от търговската мрежа заради смяна на представителя на кафето за България. И двете марки имат продукти в двата ценови сегмента - ниския и средния, и са преки конкуренти.
Предстои скоро на пазара да навлезе и новото кафе "Мелтем" (Meltem), с което трябва да се разработи нишата на джезве кафето. При разпространението в хорека кафето ще се предлага заедно със специална машина, която симулира дейността на джезвето. Продуктът се произвежда и пакетира в Турция, а марката е създадена от международен екип специално за българския пазар. Ще се целим в средния сегмент и имаме намерение да направим марката водеща на пазара, обясни при презентирането на продукта Явор Тодоров, който е негов представител за страната.
В хорека сектора също има ново кафе, което е марка на хранителния гигант "Крафт". Кафето "Мастро Лоренцо" (Mastro Lorenzo) се продава в заведенията и заема високия ценови клас. По този начин се явява пряка конкуренция на "Лаваца", която е лидер в сегмента.
Освен че се появяват нови марки, на пазара се появяват и все по-разнообразни продукти с вече наложено име. През втората половина на миналата година "Спетема" пусна три нови кафета - "Уникато" (Unicatto), "Делициа" (Delizia), "Фреска" (Fresca) и "Турко" (Turco). Aнализите и маркетинговите проучвания показват, че все повече в България се развива еспресо културата и потребителите предпочитат еспресо кафето като вкус и начин на приготвяне, коментира единият от собствениците на "Спетема" Пламен Юруков. Нови продукти пуснаха и "Якобс", но предимно в сегмента на разтворимото кафе.