Ерата на стоманените гиганти

Ерата на стоманените гиганти

Изпълнителният директор на "Митал стийл" Лакшми Митал (вдясно) и синът му Адития Митал говорят по време на конференция в Париж
Изпълнителният директор на "Митал стийл" Лакшми Митал (вдясно) и синът му Адития Митал говорят по време на конференция в Париж
Изпълнителните директори на най-големите в света производители на стомана "Митал стийл" и "Арселор" Лакшми Митал и Ги Доле са единодушни в едно нещо - съвсем скоро в стоманената индустрия ще доминират няколко големи компании. Проблемът обаче е, че Доле иска една от тях да е "Арселор", докато в същото време "Митал" неочаквано отправи оферта към френския си конкурент, която шокира индустрията и предизвика сериозни политически спорове из цяла Европа.
В основата на битката за окрупняване и получаването на по-голяма мощ в сектора е растящото търсене на стомана, което превърна стоманения сектор от проблемна индустрия, получаваща помощи от правитества поради редица социални и стратегически причини, в един изключително печеливш бизнес. "Митал" изгради своята империя, като събираше късче по късче от фрагментирания сектор. За последните 20 години индийската компания беше заета да купува стоманени активи от Мексико до Казахстан. Това изстреля милиардера с индийски произход до върха на световната стоманена индустрия. Противно на всички принципи Лакшми Митал се ориентираше към приватизацията на слабо представящи се компании, както и уреждаше поглъщания с взаимно съгласие и на двете страни. Тези времена обаче са вече минало. Враждебната оферта на "Митал" към "Арселор" на стойност 23 млрд. долара въпреки ожесточените дебати беше приета в голяма част от Европа. Доле използва всички средства, за да се защити от индийците и да запази независимостта на "Арселор". Шефът на френския гигант повдигна въпроса за бизнес модела на "Митал", неговото влияние върху пазара на труда и бъдещото управление на новото дружество. И въпреки настояванията, че в крайна сметка изходът от сделката ще бъде решен от акционерите на "Арселор", а не от политиците, Доле продължи да изтъква важността на ръководената от него компания за икономическото благосъстояние на Европа.
Офертата, която една четвърт е с плащане в брой, а останалата част чрез размяна на акции, оцени "Арселор" близо с 25% повече от пазарната му капитализация. Това според Лакшми Митал е рекордна сума. Новата компания ще притежава 10 процента от световния пазар на стомана, което е близо три пъти повече от следващия по големина - "Нипон стийл". "Арселор" е най-силната компания в сектора в Западна Европа с най-високи цени на продуктите, докато "Митал" е най-силната фигура извън Европейския съюз, като неговата продукция спада в по-ниския ценови клас.
Въпросът е по-скоро дали сделката ще приключи скоро, или ще се проточи с месеци, коментират анализатори. Бордът на директорите на "Арселор" веднага отхвърли офертата, а самият Доле получи широката подкрепа на политическите кръгове във Франция. Лакшми Митал обаче остава убеден в успеха на своята мисия. След среща с представители на френския кабинет Митал заяви: "Все още не са затворили вратата, а по-скоро ни отвориха прозореца." Индиецът дори предложи централата на компанията да бъде преместена в Люксембург и обеща да няма съкращение на персонала. Според него сделката ще бъде финализирана още през юни.
"Арселор" все още има възможност да се брани срещу офертата, отбелязват анализатори. Единият вариант е обединение с друга компания от сектора, като американската "Ю Ес стийл", за което се заговори доста усилено миналата седмица.
Каквото и да се случи в тази ситуация, процесите по консолидация в сектора вече не могат да бъдат спрени, убеден е Роджър Аниели от CVRD. Вече всеки е в играта на гигантите, допълва Дик МакЛафлин от "Хатч".
В крайна сметка независимо от изхода от тази битка офертата на "Митал" ще има положително влияние върху стоманената индустрия. Секторът, който до скоро се движеше под въздействието на правителствата, вече се контролира от пазара. Означавали ли обаче това, че стоманеният сектор вече не е нито специален, нито стратегически. Лакшми Митал отговаря: "Гледам на бизнеса като нормален." Именно в това експерти виждат успешната формула за успеха на индийците.