Пиенето на чай трудно става част от ежедневието

Пиенето на чай трудно става част от ежедневието

Ароматното кафе присъства значително по-често от горещия чай на масата на българския потребител
Ароматното кафе присъства значително по-често от горещия чай на масата на българския потребител
Пазарът на чай се развива с бавни темпове за целия период от 2000 г. досега, а увеличението на продажбите за миналата година е едва 1 на сто. Това показват данните на най-актуалното изследване на международната маркетингова агенция "Евромонитор".
За пазара е характерно, че е сегментиран на две много отчетливи групи. По-голямата част от продажбите се падат на българските продукти, които заемат ниския ценови сегмент. Основните играчи в тази група са българските производители "Билкооп" и "Биопрограма". Цените на техните чайове са няколко пъти по-ниски от цената на вносните продукти, сочи информацията на търговските вериги в страната.
Напоследък все повече се опитват да се наложат вносните марки, като сред тя се отличават три - "Пикуик" (Pickwick), "Туайнингс" (Twinings) и "Дилма" (Dilmah). На пазара намира място и кафето с марката "Тее кане" (Teekanne). Оформя се група консуматори, които държат на качеството и разнообразието независимо от по-високата цена на продуктите, се посочва в изследването на "Евромонитор".
От тях най-популярна е марката "Пикуик", защото присъства от най-дълго време на пазара. В момента обаче вносът на този продукт е спрян, защото производителят на "Пикуик" - холандската компания "Сара Ли" (Sara Lee), реши да смени дистрибутора си, който пусна и наложи чая на българския пазар. Очаква се съвсем скоро "Пикуик" отново да се появи в търговската мрежа, като този път вносителят ще е "Национални дистрибутори".
През 2005 г. сегментът "зелен чай" отбелязва най-висок ръст от близо 10 на сто, сочи изследването на маркетинговата агенция, следван от ароматизирания черен чай (7 на сто). Въпреки добрите резултати двете категории все още са нишови. Според прогнозите на "Евромонитор" чаят ще продължи да се развива с бавни темпове и в бъдеще.
От пазара на топли напитки като цяло най-предпочитано е кафето. През 2005 г. продажбите в обеми са нараснали 5 на сто. За разлика от кафето обаче продуктите в категорията "други топли напитки" имат отрицателно развитие и между 2000 и 2005 г. бележат спад.
През 2005 г. маркетинговата агенция отчита 1% намаление на продажбите. До голяма степен напитките на шоколадова основа, които държат основната част от продажбите, се считат за напитки за деца, а дизайнът на водещите марки, както и рекламните послания също затвърждават този имидж. Негативните демографски тенденции за населението между 5 и 19 години, които се прогнозират и за следващите пет години, ще продължат да оказват влияние върху консумацията на тази категория напитки.
Въпреки че млякото с шоколад или какаото се харесва не само на децата, доминацията на кафето и популярността на чая не оставят голямо поле за изява на другите топли напитки. През последните две години бяха въведени редица топли напитки, които комбинират какао/шоколад с кафе, но те се рекламират и продават като кафе-специалитети и съответно допринасят за популярността само на своята категория.