Австрийската верига "направи си сам" "Баумакс" гледа към България
Австрийската верига за строителни материали и стоки за дома от типа "Направи си сам" - "Баумакс" (BauMax), планира експанзия към Източна Европа, включително и в България. Новината, съобщена от австрийските информационни агенции, беше потвърдена от централата на "Баумакс" в австрийския град Клостернойбург.
Плановете на компанията са да открие първия си пробен обект в България през 2007 г. Засега обаче е рано да съобщим повече подробности, обясниха от пресслужбата на веригата.
"Баумакс" е водеща верига за търговия на дребно със строителни материали и всякакви стоки за дома и бита. Дейността й е разделена в четири категории - стоки за градината, за дома, за строителството и строителни инструменти. През миналата година компанията отчете за пореден път ръст на оборота с над 5 на сто и достигна продажби за 1.1 млрд. евро.
При обявяването на финансовите резултати за 2005 г. от "Баумакс" съобщиха, че още тази година искат да стъпят на нови пазари в Източна Европа. В тази връзка компанията ще изгради три магазина в Румъния, а през следващата година ще дойде и България, се посочва в съобщение на компанията. В по-далечна перспектива компанията ще разшири картата си на присъствие в още нови пазари, сред които Турция, Украйна и Сърбия и Черна гора. Това обаче може да се случи след 2010 г., се казва в съобщение на компанията.
Представители на пазара на недвижими имоти потвърдиха за "Дневник", че австрийската верига е търсила подходящи терени за свой магазин в София, но засега не се е спряла на нищо конкретно. Иван Велков от "Колиърс интернешънъл" обяви, че представители на "Баумакс" са консултирали бъдещото си развитие в България с тях.
"Баумакс" е семейна компания, която в момента има над 120 магазина в шест страни - Австрия (68), Чехия (25), Словакия (11), Унгария (14), Словения (3) и Хърватия (3). Компанията реализира ръст на продажбите не само в магазините си в Австрия, а и в другите страни. Най-голямо е увеличението на оборота в Хърватия (16%) и Унгария (12%). Почти половината от оборота на компанията се реализира в чужбина. През следващите пет години броят на магазините трябва да стигне 180, а продажбите извън Австрия - близо 70 на сто.
В България вече има представители на чуждите вериги от типа "направи си сам". Първи на пазара стъпиха "Мoсю Бриколаж" (Mr. Bricolage), представлявани от "Доверие Брико" АД. В момента френската веригата има два магазина в София и по един обект в Пловдив и Варна. В средата на миналата година от компанията съобщиха, че ще инвестират 8 млн. лв. в строежа на нов магазин в Благоевград. Плановете на "Доверие Брико" са до 2007 г. да открие още пет магазина в по-големите градове у нас. Предвижда се през тази година да бъде открит хипермаркет в Русе. От компанията обмислят възможността да изградят магазини и на територията на Македония и Сърбия.
През 2004 г. в София беше открит първият магазин от германската верига "Практикер", която е част от германската група "Метро". През миналата година обаче "Метро" обяви, че ще предложи "Практикер" на продажба.
В момента в страната има четири обекта на "Практикер", въпреки че според предварителните планове до края на годината трябва да са готови седем магазина. В момента има два обекта в София и по един в Пловдив и във Варна. При стъпването на компанията в страната мениджърите й обявиха, че до края на 2006 г. ще инвестират 50 млн. евро.