"Мостстрой" АД

"Мостстрой" АД

"Мостстрой" АД
“Мостстрой” е най-голямата българска фирма за строителство и реконструкция на мостове и мостови съоръжения. Компанията е създадена през 1970 г. В годините на плановата икономика изградените съоръжения от дружеството са били свидетелство за постиженията на социалистическия строй. “Мостстрой” е построил едни от най-значимите пътни съоръжения в страната. Богатият опит на компанията в такава специфична дейност като строежът на мостови съоръжения предопределя водещото и място при изграждането на пътната инфраструктура и до днес.
Предмет на дейност
“Мостстрой” АД е фирма, специализирана за извършва проучване, оценка, строителство, реконструкции и ремонт основно на мостови съоръжения. Изпълнението на строителство е разнообразно като тип конструкции, вид съоръжения, начин на фундиране, връхни конструкции. В тридесет и шест годишната си история компанията е изпълнила, повече от 100 значителни пътни и други обекти в страната, в това число мостове, естакади, виадукти и други обекти от пътното и автомагистралното строителство. Компанията има солиден опит и история в строежа на големите инфраструктурни обекти в страната и е основен изпълнител на всички мостови съоръжения на автомагистралите ”Хемус“, ”Тракия” и ”Марица”, както и много други на територията на България.
За осъществяване на дейността си "Мостстрой" въвежда нови технологии за строителство и оперира със съвременни машини и оборудване за изпълнение на всички видове строително-монтажни работи, свързани с изграждането и ремонта на пътните и мостовите съоръжения. Дружеството разполага с уникални за страната машини за изпълнение на мостово строителство, които могат да осигурят реализацията на големи инфраструктурни проекти.
През 1992 г. “Мостстрой” започва съвместна работа с норвежката фирма НРС за въвеждане на технологични инсталации за новия метод за строителство на мостове чрез “конзолно бетониране”. За тази цел българската фирма обучава собствени специалисти, който се запознават с най-новите технологии и материали за строеж на мостови съоръжения. Новата технология повишава качеството на произвежданите метални конструкции и естествено конкурентоспособността на фирмата непосредствено преди появата на големите инфраструктурни проекти в България. При изпълнението на подобни проекти "Мостстрой" участва в съдружие и с чуждестранни фирми.
По изпълнението на различни проекти до сега българската компания е работила заедно с Freyssinet International, белгийската фирма BESIX и “Росилекс” , "Пента оушън - Мицубиши".
Основни доставчици на “Мостстрой” са “Фьост Алпине Австрия - високоякостна стомана", "Девня цимент" АД, "Вулкан" АД - цименти, "Металснаб холдинг" АД. Основни клиенти на компанията са държавни учреждения и институции, които се явяват възложители по обществените поръчки за строителство и ремонт на инфраструктура.
Бившият държавен монополист "Мостстрой" запази позициите си и досега все още е ненадминат в бранша в България. Конкуренти на дружеството в ремонтните дейности са значително по-малките „Мостремонт“, „Мостстрой инженеринг“ и някои от големите български строителни компании като "Главболгарстрой", "Автомагистрали Шумен", "Инжстрой - София". За конкурентите на компанията обаче строежът на мостове не е основна дейност.
“Мостстрой” притежава съвременни производствени бази в Пловдив, София, В.Търново, Габрово и Бургас. Те са оборудвани с бетонови възли, арматурни дворове, сервизни работилници за ремонт на строителната механизация, стендове за производство на предварително напрегнати стоманобетонови елементи. "Мостстрой" разполага с три акредитирани строителни лаборатории, които имат разрешение за изпитвания и измервания, свързани с окачествяване на материалите, както и да издават протоколи в съответствие с изискванията на БДС, DIN, AASHTO, ASTM и европейските норми. Мажоритарен акционер на мостостроителя е "Бургаски корабостроителници" АД, което в края на миналата година купи мажоритарен дял от ХД "Пътища". Бившият приватизационен фонд е основен играч при строежа и ремонта на пътна инфраструктура, а комбинацията между двете дружества е сериозна заявка за участието в строежа на големите инфраструктурни обекти в България, които предстои да се изграждат.
Борсова търговия
Мажоритарния пакет от компанията в размер на 67% от капитала беше приватизиран по линия на масовата приватизация. При висок интерес той беше изкупен от няколко бивши приватизационни фонда. Впоследствие фондовете продават пакетите си на "ИТА Ефект" ООД. Така дружеството става новият собственик на мажоритарния пакет. В началото на 2004 г. “Мостстрой” отново сменя мажоритарния си собственик и начело на компанията застават „Бургаски корабостроителници“ които купуват 75% от капитала на „Мостстрой“, а по-късно продават част от акциите и редуцират участието в фирмата до 49% от капитала. Официалната цена на сделката е 3.9 млн. лв. Реализираните финансови загуби през 2003 и 2004 г. поставят компанията на заден план за инвеститорите и те не й обръщат особено внимание. Смяната на мажоритарния собственик и първите сигнали за подобряване на финансовото състояние на компанията през миналата година обаче обръщат тенденцията и котировките плавно се покачват. Най-високата си цена дружеството постигна в началото на този месец - 39.45 лева за акция. Само от началото на годината досега на борсата са сключени 108 сделки с общо 10 923 акции което е близо 10% от капитала на компанията. Високият оборот по позицията се обяснява с проведения в края на януари и началото на февруари смесен закрит аукцион. За продажба на борсата беше предложен пакет от 6 хил. акции от "Мостстрой", представляващи 5.38% от капитала. Акциите бяха в 60 пазарни партиди всяка от по 100 акции при стартовата цена на всяка пазарната от 3.4 хил. лв., или по 34 лв. за акция. След като в рамките на няколко аукциона се изкупиха всички предложени акции при средна цена от малко над 34 лева, котировките на компанията се покачиха и при нормалната търговия. През вчерашния ден на пода на борсата се изтъргуваха 880 акции при средна цена от 38 лева. В края на деня най-високата оферта купува остана при ниво от 38.1 лева за 100 акции, а най-ниската продава за 50 акции при цена от 43 лева за брой.
Финансово състояние
През последната година нетните приходи от продажби на "Мостстрой" се понижават незначително с 0.9% до 14.70 млн. лева спрямо 14.827 млн. лева за година по-рано. Оптимизирането на дейността води до намаляване на разходната част в отчета и подобряване на крайния финансов резултат за периода. Общите разходи през м.г. намаляват с 15.53% до 14.690 млн. лева спрямо 17.391 млн. лева към края на 2004 г. Намаляването на общите разходи в крайна сметка извежда дружеството до положителен финансов резултат. Нетната печалба за последната година е скромна, в размер на 52 хил. лева, но значително по-добре спрямо загубата от 2.238 млн. лева, отчетена за 2004 г.
През последната година дружеството инвестира в покупка на машини и съоръжения, което се отразява върху нарастването на дълготрайните му активи и като цяло на активите на компанията. През 2005 г. общите активи на "Мостстрой" нарастват с 30% до 25.472 млн. лева спрямо 19.581 млн. лева за 2004 г. За финансиране на тези инвестиции дружеството използва дългосрочни банкови заеми. Нетекущите пасиви от 3.124 млн. лева за 2004 г. нарастват до 11.257 млн. лева, като същевременно краткосрочните пасиви през м.г.намаляват до 7.188 млн. лева спрямо 9.279 млн. лева за предходната година.
След демократичните промени до 2003 г. в дружеството не са правени големи капиталови инвестиции, което налага купуването на нови машини след смяната на собствениците. В края на миналата година компанията спечели търга за строежа за бул. "Брюксел", който е към новия терминал на летище София.
SWOT Анализ
Плюсове
Водеща българска компания за изграждането на големи инфраструктурни проекти и строежа на големи инфраструктурни проекти.
Притежава собствени бетонови възли, арматурни дворове, сервизни работилници и собствена механизация, за изпълнение на всички видове строително-монтажни работи, свързани с изграждането и ремонта на пътните и мостови съоръжения.
Притежава съвременни производствени бази, позиционирани в различни краища на страната.
Разполага с три акредитирани строителни лаборатории - в гр. София, гр. В. Търново и гр. Пловдив.
Дългогодишни традиции и значителен опит при изграждането на големи инфраструктурни проекти.
Висококвалифицирани служители.
Значителен капацитет за осъществяване строително монтажни дейности.
Големи перспективи пред сектора предвид значителните средства, предвидени в еврофондовете за изграждане на инфраструктура в България.
Участва в съдружие и с чуждестранни фирми при изпълнение на различни проекти.
Въвежда най-новите методи за строителство на мостове, като се използват и най-модерните машини в тази област.
Високи бариери за навлизане в сектора.
Всички дейности на фирмата съответстват на международните норми и стандарти.
Минуси
Необходимост от модернизиране на част от автопарка.
Зависимост от държавните поръчки за ремонт и строеж на пътна инфраструктура.
Непълноценно натоварване на производствените мощности.
Част от машините са нископроизводителни и неефективни и трябва да бъдат заменени.
Отрицателен финансов резултат през 2003 и 2004 г.
Висока задлъжнялост.
Високи постоянни разходи.
Възможности
“Мостстрой” АД е сериозен кандидат за участието като изпълнител или подизпълнител при реализация на големите инфраструктурни обекти в България, които предстои да се реализират през следващите години.
Съвместна дейност при участието в търгове и изпълнението на проекти с другия основен играч на пазара - "ХД Пътища", което се притежава от същия мажоритарен собственик.
Оптимизиране на дейността чрез освобождаване от излишните мощности и неефективни производствени звена на дружеството.
Подобряване на финансовото състояние.
Разширяване на присъствието си зад граница и участие във външни инфраструктурни проекти.
Опасности
Трудности при намиране на партньори за участие в големи инфраструктурни проекти у нас и в чужбина.
Висок политически риск при осъществяване на дейността на дружеството.
Повишаване на конкуренцията и отваряне на българския пазар за големите чужди компании.

Местоположение: гр. София, кв.“Република” №2
Предмет на дейност: Строителство, реконструкция и ремонт на мостове, мостови съоръжения, пътни съоръжения, инженерингова и научноизследователска дейност
Собственост: "Бургаски корабостроителници" АД - 49.02%
Служители: 750 служители
Записан капитал: 1 114 940 лева
Брой акции: 111 494 броя
Номинал на акция: BGN 10.00 лв.
Борсов код: MOSTS
За последните 52 седмици
Максимална цена: 39.45 лв.
Минимална цена: 7.50 лв.
Средна цена: 30.20 лв.
Коефициенти
Пазарна капитализация: 4.2 млн. лв.
Продажби на акция: 131.91 лв.
Book Value: 63.03 лв.
Price/Sales: 0.29
Price/Book Value: 0.60
Финансови данни на "Мостстрой"

Данни в млн.лв. 2004 г. 2005 г.
Общо приходи от дейността 15 140 14 742
Нетни приходи от продажби 14 827 14 707
Нетна печалба -2238 52
Активи 19 581 25 472
Собствен капитал 7178 7027
Привлечени средства 12 403 18 445