Производителите на каучук вече са готови за ЕС
Повечето производители на каучукови продукти в България вече отговарят на изискванията на Европейския съюз и около 80 на сто от тях са хармонизирани със стандартите, определени от ЕС. Това съобщи изпълнителният директор на "Зебра" АД Славка Стефчева, която стана председател на новоучредената асоциация "Каучукова промишленост". Организацията беше учредена от общо 40 от най-големите предприятия от каучуковата промишленост у нас, както и вносители и търговци на суровини и материали, представители на Химико-технологичния университет (ХТМУ) в София и на университета "Проф. Асен Златаров" в Бургас. Сред тях са "Зебра", Нови Искър, "Кула ринг", Кула, "Видахим" Видин, "Каучук", Пазарджик, "Хевея Ким" Мадан, заводът за каучукови изделия "Волта" в Димитровград и др. Повечето фирми са покрили международните сертификати за качество ИСО, сертификати за безопасни условия на труд и за работа в съответствие с изискванията за опазване на околната среда.
Основната част от българските предприятия, произвеждащи каучукови изделия, работят за износ. Експортът на външните пазари може да достигне 90 на сто от цялата произведена продукция в зависимост от сезона. Основните пазари, на които се продават българските изделия, са предимно страните от Западна Европа, сред които Италия и Германия, но и Русия и САЩ. Чуждестранните инвестиции в каучуковите предприятия, повечето от които са приватизирани, възлизат на около 10 млн. евро, допълни Стефчева. В "Зебра" и в трите смесени предприятия на компанията са инвестирани около 3 млн. евро. Въпреки това все още пред предприятията има много трудности, които спъват работата им и които са основната причина те да се обединят в асоциация. Една от основните задачи на организацията ще е и създаването на акредитирана лаборатория за изпитване на каучуковите изделия у нас. Такава все още няма в България и плановете на компаниите са тя да бъде създадена с финансовата помощ на предприсъединителните фондове на ЕС.
Друг основен приоритет на асоциацията ще е да предприеме действия за промяна на нормативната база, която е много остаряла. В момента действа законовата уредба отпреди 30 години, която не отговаря на съвременните изисквания и нужди. Освен това новоучредената организация възнамерява да привлече млади хора в бранша, тъй като интересът от тяхна страна в последните години е силно намалял. От асоциацията дори обмислят да поемат обучението на определени студенти, подготвящи се в тази сфера. Проблем за промишлеността е и липсата на всякакви актуални маркетингови проучвания и статистика за пазара. В тази връзка членовете възнамеряват да финансират подобни проучвания и да издават информационен бюлетин.