Банките в ролята на корпорации
В добрия и очакван случай страната ни ще стане пълноправен член през 2007 г. Освен всички останали промени и изисквания, с които ще трябва да започнем да се съобразяваме, българската банкова система ще трябва да е подготвена да въведе и стандартите Базел II, които влизат в сила от 1 януари следващата година. На теория това означава, че банките у нас трябва да се подготвят да прилагат новите капиталови изисквания, които произтичат от споразумението Базел II.
В практически аспект това означава, че банките у нас ще трябва да направят още значителни инвестиции в информационни технологии, системи за събиране и архивиране на големи обеми бази данни, в човешки ресурси и знание. Събитие, организирано от "Oracle България", представи именно технологични решения за банковия сектор, с акцент върху подготовката за стандартите Базел II.
Форумът в същността си е регионален и освен в България, се проведе в Хърватия, Словения, Сърбия и Черна гора и Кипър.
На практика банковият сектор в последните години е изправен пред редица предизвикателства, решаването на които не може да мине без участието на системите за управление на бизнеса. Процесите на сливане и придобиване между банки в различни страни представляват само една от причините за нарасналия брой предизвикателства. Като цяло стадият с натрупване на технологии вече е отминал,
сега е ред на бизнес решенията
Интерес към представянето на пакета решения проявиха представители на основните банки в България - БНБ, "Биохим", Булбанк, ДСК, ОББ, СИБанк, HVB Bank Biochim&Hebros, както и други организации от финансовия сектор - БОРИКА, KPMG и партньори на Oracle.
Ежедневните глобални операции, които характеризират съвременните банкови дейности, увеличават търсенето на иновативни клиентски услуги, но и променят изискванията за безопасна и надеждна банкова среда.
В този смисъл решенията, представени от Oracle на регионалния форум, са комбинация от технология и приложения, специално разработени за употреба в банковата и застрахователната дейности. От една страна, компанията предлага т.нар. вертикални решения за финансовия сектор (Financial and Service Applications). От втора страна, е Revelеus, специално разработено за посрещане на изискванията на споразумението Базел II. От трета страна, интегрираното решение Oracle E-Business Suite със своите хоризонтални модули, които са приложими за банките в смисъла на управление на корпорация.
В сектора на финансовите услуги вертикалните решения на Oracle са добре познати на ниво международни клиенти.
Седемнайсет от 20-те най-големи банки в света използват интегрираното решение и приложения на независими софтуерни доставчици, които работят върху Oracle технологията за предоставяне на интегрирана и консолидирана информация. Сред тях са добре познати имена като ABN AMRO, Citigroup, Bank of America, JP Morgan Chase, Lloyds TSB, UBS, HVB Bank, Credit Agricole, Societe Generale. Дванайсет от 15-те “най” застрахователни компании също използват тези приложения. Широкото разпространение на решенията основно се дължи на факта, че изцяло покриват международните стандарти и закони, които изискват цялостен контрол на потока на информацията, включително архивиране, записване на транзакциите и договорите, възможност за одит.
Revelеus е създаден от компанията i-flex, в която Oracle притежава дял. Приложението е разработено в съответствие с изискванията на Базел II. Пълният набор от средства позволява управление на процесите и отчитане на движенията, които се отразяват на капиталовата адекватност. Очаква се в рамките на една година българските банки да внедрят приложението.
Позволеното забавяне от една година
(01.01.2008) - за страните като България, които още не са реален член на ЕС, е пренебрежимо къс срок. Още повече че технологичното време за прилагане е около 12 месеца.
Интегрираното решение E-Business Suite представлява пакет от бизнес приложения, които позволяват ефективното управление на клиентските операции, предлагането на различни услуги, изпълнението на поръчки и събирането на вземания.
Като всяка система за управление на бизнеса е съставена от модули, които са интегрирани помежду си, така че внедряването на системата да даде на клиента повече знание, подобряване на бизнес дейностите и възможности за растеж и съкращаване на разходите. В същото време архитектурата на решението позволява интеграция и с други бизнес приложения. Конкретните бизнес нужди на клиента определят дали ще бъдат внедрени някои от модулите или целия пакет.
Интегрираното решение дава възможност за консолидация на информацията и елиминира необходимостта от поддържането на множество изчислителни центрове, допълнителен хардуер, множество бази данни и отделни отчетни инфраструктури. Информацията за бизнес анализите и данните за транзакциите се поддържат в една и съща система, изградена върху унифицирана информационна архитектура.
Накратко ще представим някои от основните модули на Oracle E-Business Suite както пряко свързани с финансовата дейност, така и с цялостната дейност на една корпорация, каквато като цяло представлява и една банка.
Финанси (Financials) е модул, който позволява пълна прозрачност на финансите, контрол върху всички операции, бързо приключване на отчетните документи. Прозрачността на финансовата отчетност е особено важен елемент при корпоративния мениджмънт, какъвто несъмнено имат всички банки. У нас модулът е внедрен в Булбанк.
Бизнес анализи (E-Business Intelligence) е модул, съставен от приложения за отчетност и анализи. Той е проектиран с цел мениджърите на различни нива да получават навременна и точна информация, която да бъде използвана в процеса на вземане на управленски решения.
Маркетингът, човешките ресурси, логистиката, снабдяването и поддръжката са модули, които основно се използват в управлението на бизнес процесите в една средно голяма компания. Банките, по същество големи корпорации с клонове често в различни страни, в част от дейността си имат нужда точно от подобно “корпоративно” управление. Затова накратко ще представим и тези няколко модула.
Маркетинг (Marketing) е модул, който използва единния регистър за клиентите и партньорите, за да повиши ефикасността на кампаниите. Човешки ресурси (Human Resources Management) е приложен пакет за управлението на работната ръка като сила. Модулът оптимизира цялостния цикъл по набирането и назначаването на служители. Логистиката (Logistics) оптимизира управлението на потока на материали по цялата верига.
Снабдяването (Procurement) представлява пакет от приложения, който менажира процеса на снабдяване с широка гама стоки и услуги. Модулът управлява оперативните и корпоративните заявки, работата с доставчиците. В момента Райфайзенбанк е в процес на внедряване на този пакет, а Булбанк вече работят с него.
Накрая остава да споменем и CRM - системата за управление на връзките с клиентите. В острата конкуренция за всеки потенциален клиент нито една банка не може да си позволи лукса да не “познава” своите. А и нали всички технологии съществуват за това - в името на клиента.