"Уеб медия груп"

"Уеб медия груп"

Местоположение: София, бул. "Братя Бъкстон" 40

 

Предмет на дейност: Информационни услуги и рекламна дейност

 

Брой служители: над 30

 

Капитал: 1.42 млн. лв.

 

Брой акции: 1.42 млн.

 

Борсов код: WWW

 

Общо приходи за 2005 г.: 153 хил. лв.

 

Печалба за 2005 г.: 19 хил. лв.

 

Балансова стойност на акция: 1.07 лв.

 

История и предмет на дейност

 

“Уеб медия груп” е една от най-младите компании на Българската фондова борса. Дружеството е учредено през февруари 2005 г. от фирмите “Хирон-91” ЕООД и "Вариант АБВ” АД.

Със създаването си тя обедини три интернет сайта с дълга история - http://www.topsport.bg, http://www.finance.news.bg и http://www.news.bg. През лятото на миналата година компанията стана второто дружество, което набра капитал през борсата чрез първично публично предлагане (IPO), като увеличи капитала си двойно до 1.42 млн. лв. Той е разпределен в същия брой акции с номинал 1 лв. В същото време тя е и втората публична медийна интернет компания заедно с "Инвестор.Бг.", листвани на борсата.

Групата няма мажоритарен собственик, като с най-голям дял е "Хирон" - 91 с 49% от капитала, група физически лица с 38% и руският гражданин Грилихес Виктор с 11%, показват данните от информационната система ДАКСИ.

Дружеството е с предмет на дейност информационни услуги, създаване и обработка на бази данни, рекламна дейност, проектиране и разработване на компютърен софтуер, научни и технологични услуги и др.

Освен горните три сайта в програмата за развитие на компанията се предвидени за изграждане общо 11 сайта.

Сред тях са Obiavi.bg, който е за платени и безплатни обяви. Tourist.bg ще предоставя туристическа информация за България, оферти и резервации, Lifestyle.bg ще е с новини за българския и световния елит, фотогалерии от любопитни снимки, онлайн интервюта с интересни личности. Ibox.bg ще е безплатна и платена интернет поща с възможност за персонално моделиране на комуникационен център за новини, обяви и услуги. Multimedia.news.bg е за онлайн продажба на актуални и архивни снимки, видео- и аудиоматериали на абонаментен принцип. Сред останалите сайтове има такива за запознанства, портал за стоки и услуги, предлагани от чужди интернет магазини, сайт за новини на английски и др. Предвидено е създаването и пускането на всички сайтове да приключи до март 2007 г. В най-скоро време ще стартира напълно обновеният вид на topsport.bg.

През декември миналата година "Уеб медия груп" сключи договор с Netage Solutions за изграждане на обща платформа, която да управлява интернет сайтовете на групата, базиращо се на техническо задание, изработено от „Уеб гейт". Проектът предвижда още преминаването на обща платформа на съществуващите медии, собственост на компанията, и разработването на другите сайтове за новини, услуги, търговия, обща база данни, обща маркетингова платформа и единна система за онлайн разплащания. Цената на сделката не стана ясна, но от дружеството уточниха, че става въпрос за под 10% от капитала на групата, което означава под 142 хил. лв.

В момента в "Уеб медия груп" работят над 30 служители, като към края на 2007 г. групата смята да увеличи служителите си до 50 души, като в тях са включени и редакторите, и репортерите.

В някои сайтове е предвидено да работят само по един редактор - obiavi.bg, lifestyle.bg и ibox.bg. Най-голям редакторски екип се очаква да имат трите първи и основни сайта на групата - news.bg - 11, topsport.bg - 7 и finance.news.bg - 8, показва информацията от проспекта на дружеството.

 

Финансово състояние

 

Към момента на учредяването приходите на трите сайта, които обедини дружеството, бяха съответно 222 хил. лв. за 2004 г. спрямо 120 хил. лв. година по-рано. Най-голям дял в това перо имаше finance.news.bg със 100 хил. лв. за 2004 и 55 хил. за 2003 г. Към края на 2004 г. това е сайтът с най-малка аудитория, но най-големи приходи поради факта, че те идват предимно от абонамент, докато останалите два получават средства от реклама. За 2004 г. приходите на news.bg са 57 хил. лв. към 35 хил. лв. за 2003 г., а при topsport.bg те са съответно 65 хил. и 30 хил. лв.

За миналата година приходите от дейността на дружеството са 148 хил. лв., а общите са 153 хил. лв., показва неконсолидираният отчет. Това е значително понижение, ако се съпоставят с приходите на трите сайта за 2004 г., които групата управлява. Реализираните приходи са и много по-ниски от направените в проспекта за публично предлагане на акциите на групата.

Дружеството прави прогнози за приходи в размер на 304 хил. лв. за 2005 г., като от тях се е очаквало 202 хил. лв. да са само от реклама, а останалите да са от PR, услуги и събития.

От "Уеб медия груп" обясниха понижението с две причини. Първата е, че преди да се учреди групата, трите сайта са имали допълнителни приходи от няколко събития като IT лига на topsport.bg и "Мистър Икономика" на news.bg. В момента обаче те не се включват в общите приходи на групата, като за миналата година те са само от реклама и абонамент. Втората причина за разминаване с прогнозите е забавянето на първичното публично предлагане на акции на компанията. От компанията са очаквали това да стане още през пролетта на миналата година, но административният процес се е оказал по-дълъг и приходите са постъпили по-късно. Така реално проектите на дружеството се бавят с около 6 месеца, което е нарушило и прогнозите, но от групата увериха, че сайтовете им ще бъдат обновени и пуснати в срок.

В същото време разходите за дейността за миналата година са в размер на 134 хил лв., а отчетената нетна печалба е 19 хил. лв., или 0.013 лв. на акция. За миналата година от групата са прогнозирали нетна печалба в размер на 13 хил. лв., като я надминават, но при значително по-ниски приходи и разходи от прогнозните.

За тази и следващата година в проспекта на дружеството са прогнозирани доста високи приходи и разходи, както и печалба.

От медийната група обаче заявиха, че забавянето ще наложи да бъдат актуализирани финансовите прогнози в проспекта, което ще бъде предложено на общото събрание на акционерите.

Към края на миналата година общите активи на „Уеб медия груп” са 1.622 млн. лв., като с най-голям дял са правата върху собственост в размер на 779 хил. лв. Собственият капитал на компанията е 1.492 млн. лв. спрямо 710 хил. лв., като основното повишение идва от направеното първично предлагане на акции миналата година. Счетоводната стойност на една акция е в размер на 1.07 лв.

 

Борсова търговия

 

"Уеб медия груп" започна първично публично предлагане на свои акции в края на юни миналата година, което приключи успешно на 12 юли, с което увеличи със 710 хил. лв. капитала си. Борсовият код, с който е листвано дружеството, е WWW, а емисионната стойност на книжата беше 1.10 лв. Търговията с акции на медийната група обаче е много слаба, като една от причините затова е фактът, че групата все още не е показала реално своите нови продукти.

Това е причината повечето инвеститори да подхождат предпазливо към тази позиция и предпочитат да изчакат доказателства за развитието на компанията.

От приключване на публичното предлагане до края на миналата седмица на вторичния пазар на борсата са сключени едва 169 сделки за 140.3 хил. акции на дружеството на обща стойност 156.3 хил .лв. От началото на тази година пазарната капитализация на дружеството се е понижила с малко над 16%. Най-високата достигната цена на акция на дружеството беше 1.30 лв. на 28 септември миналата година, а най-ниската - на 7 март тази година - 0.95 лв.

По време на вчерашната търговия на Българската фондова борса акциите на дружеството се повишиха с малко над 4% до средна цена от 1 лв.

 

SWOT анализ

 

Силни страни

 

Компанията е сред първите, които инвестират значителни средства на информационния пазар в интернет

 

Работа в отрасъл с висок потенциал

 

Сайтовете на компанията покриват почти целия спектър на интернет бизнеса

 

Силно диверсифицирана дейност

 

Основните сайтовете са едни от първите създадени в България с доказана и сигурна аудитория

 

Слаби страни

 

В България все още няма традиции в интернет бизнеса

 

Възможност за неочаквани сътресения от външни за сектора фактори

 

Групата все още работи с малък на брой персонал

 

Изразена сезонност на този бизнес - летния сезон традиционно е по-слаб, което може да наруши приходите от реклама

 

Рискове

 

Дружеството работи на силно динамичен пазар и промяна в цените на интернет рекламата може както да повиши приходите, така и рязко да ги понижи

 

Потреблението на интернет в България все още е доста ниско и разминаване с оптимистичните прогнози може да се окаже негативно за дейността на дружеството

 

Работа в силно конкурентна среда, но с много ниски регулации, което често поражда и нелоялна конкуренция.

 

Недостатъчната защита на правата на интелектуална собственост

 

Перспективи

 

Компанията работи на пазар с услуги, които стават неизбежно ежедневие за много хора

 

Все повече големи рекламодатели ще започнат да отделят бюджети за реклама в интернет

 

Алтернативните медии като интернет все повече изместват традиционните, което ги прави фактор в обществения живот

 

-----------

 

*За 2004 г. дружеството няма реализирана дейност. Приходите са взети на база постъпленията в 3-те сайта, които обедини групата