"Нюз корпорейшън" иска турски тв канал
Американската медийна компания "Нюз корпорейшън" води преговори за
закупуването на дял в турския телевизионен оператор TGRT като част от
стратегията на дружеството за разширяване в развиващите се пазари,
съобщиха близки източници, цитирани от агенция Ройтерс. Според тях
освен с TGRT "Нюз корпорейшън" преговаря с още няколко компании, като
става въпрос за закупуването на дял от около 25%. Турският "Ихлас
холдинг" (Ihlas Holding), който притежава TGRT, потвърди, че води
преговори с притежаваната от Рупърт Мърдок компания. От "Нюз
корпорейшън", която притежава филмовите студия 20th Century Fox,
телевизионния канал "Фокс нюз" (Fox News), както вестници във
Великобритания и САЩ, отказват да коментират публикациите.
Според
турските закони обаче чуждестранните инвеститори могат да притежават
само миноритарния дялове в медийни компании. Миналата година беше
предложен закон, позволяващ на чужденците да получават пълен контрол,
който обаче беше отхвърлен.
След евентуалното закупуване на TGRT ще
последват нови такива сделки в медийния сектор в региона от страна на
"Нюз корпорейшън", която вече присъства на турския пазар за външна
реклама, коментират анализатори.
Турция, която започна преговори с
Европейския съюз миналата година, е привлякла преки чуждестранни
инвестиции през 2005 г. в размер на 9.7 млрд. долара, като очакванията
на кабинета са за увеличение през настоящата година. Южната ни съседка
се надява да регистрира икономически ръст от 5% през 2006 г.,
разчитайки на покачващото се потребителско доверие, което увеличава
ръста на рекламния пазар в страната. Съвсем наскоро водещата медийна
компания в Канада "КанУест" (CanWest) купи две турски радиостанции,
припомня Ройтерс. Миналия месец турския медиен гигант "Доган яън
холдинг" (Dogan Yayin Holding) обяви ръст на рекламните си продажби от
22% през 2005 г., а за първото тримесечие на тази година повишението е
от 33%.
Междувременно "Нюз корпорейшън", която притежава в България
националната телевизия Би Ти Ви, както и агенцията за външна реклама
"Нюз аутдор", обяви двойно увеличение на печалбата си за първото
тримесечие на годината благодарение на силните резултати на рекламния,
кабелния и телевизионния си бизнес. Чистата печалба за периода възлиза
на 820 млн. долара срещу 400 млн. за същия период година по-рано.
Прогнозите са за ръст на оперативната печалба за 2006 г. от 12%. "Нюз
корпорейшън" обмисля и продажбата на сателитния оператор "Скай Италия"
през 2007 г., което според предварителни изчисления ще донесе печалба
от над 7 млрд. долара.
Мърдок отбеляза още, че ще увеличи и
програмата за обратно изкупуване на акции до 6 млн. долара срещу
обявените през юни 2005 г. 3 млн. долара. Само от началото на годината
акциите на една от най-динамичните медийни компании в света са
увеличили стойността си с 15 на сто.