Майкъл О'ЛИЪРИ*: Виждам много, много фалити

Майкъл О'Лиъри е ужасното дете на въздухоплаването. С нахалните си приказки 45-годишният ирландец редовно изнервя конкурентите си. О'Лиъри, който е начело на най-големия нискобюджетен авиопревозвач в Европа от 1994 г., дълго време беше смятан за най-богатия човек в Ирландия, защото притежава около 5% от "Райън еър", оценявани на около 260 млн. евро. Днес бившият данъчен консултант живее във ферма край Дъблин.
Според О'Лиъри
- "Райън еър" има най-ниските цени и разходи и най-високата печалба
- Ще сме на печалба и при 100 долара за барел
- До пет години ще предлагаме всички места на нулева тарифа
---------------------------
Г-н О'Лиъри, колко акции на "Ер Берлин" си записахте преди две седмици?
- Луди ли сте? Тиражът е най-големият пладнешки обир от години. Хората практически инвестират в авиокомпания, която миналата година е отчела 116 млн. евро загуба. Какво да правя с тези акции?
Да инвестирате. "Ер Берлин" продължава да следва вашия успешен бизнес модел на стройно изграден евтин авиопревозвач.
- Но това е глупост. "Ер Берлин" е до 80% чартърна авиокомпания с твърде високи разходи и твърде високи цени. Само последните надбавки заради керосина са колкото половината от цената на нашите билети. Единственото общо между "Райън еър" и "Ер Берлин" е, че и двамата шефове имат големи усти.
Не го ли казвате сега, защото "Ер Берлин" с печалбите от планираното листване на борсата постепенно ще стане неприятен противник на "Райън еър"?
- "Ер Берлин" би могла да прибере 3.5 милиарда евро, но нищо не би се променило в ситуацията. Ние имаме най-ниските разходи, най-ниските цени и най-високите маржини от всички компании по света. "Ер Берлин" обаче от години работи на загуба, както и повечето други авиолинии. LTU, DBA, HLX, Hapagfly - побъркана работа. Съжалявам, но в германското въздухоплаване се наливат нови и нови милиони в глупави неща.
"Кървавата баня", както прогнозирахте преди години бъдещето на европейския въздушен бранш, досега обаче не се случи. С изключение на по-малки фалити повечето авиокомпании удържат фронта.
- Кървавата баня ежедневно може да наблюдавате в небето на Германия. Навсякъде се хвърлят пари с двете шепи на вятъра. Това е абсурдно.
Германският въздушен пазар е особено тежък. Това ли е причината"Райън еър" да е представена по-силно в страни като Италия или Испания?
- На краткия гастрол, който ни предрече бившият шеф на "Луфтханза" (Lufthansa) Юрген Вебер, ние отвърнахме могъщо. "Райън еър" превозва междувременно шест милиона пътници на година в Германия и тази бройка ще се удвои до 2012 г. Не, тази болна конкуренция в страната определено няма да ни изхвърли от пътя ни.
Първоначално "Райън еър" искаше да пусне вътрешногермански полети още през 2003 г., но досега още не е факт?
- Това има смисъл едва когато имаме втора летищна база в Германия. Очаквам до края на годината да оповестим намеренията си.
Най-натоварените европейски дестинации вече са заети два и три пъти от евтините авиопревозвачи. Но въпреки това вие твърдо поръчахте за следващите години още 135 самолета "Боинг". Къде ще летят всички те?
- Не е трудно да се разрастваме, щом нашата средна цена на билетите е много по-ниска от тези на "Луфтханза" или "Ер Берлин". Защо търговските вериги "Алди" (Aldi) или "Лидл" (Lidl) са толкова успешни в един преситен пазар? Защото имат най-ниските разходи и чрез растежа си продължават да свалят цените.
Полетите към Северна Америка не са ли предупредителни сигнали, че пазарът в Европа се доближава до границите на пренасищането? Или "Райън еър" получава пари, за да лети в бъдеще до цели като Фес в Мароко?
- Да го кажем така: Имаше предложение, което не можехме да откажем. Мароко иска да развива туризма си заедно с нас. Това е концепция, която обещава успех и на двете страни.
Но и по-известни ваканционни дестинации като Тенерифе са сигнализирали интерес. Ще се разпростре ли "Райън еър" скоро и до Канарските острови и така да притисне други чартърни авиокомпании?
- Ние преговаряме с около 80 летища в Европа и пускаме полети дотам, откъдето получим добра оферта. Дали Тенерифе е сред тях, няма да ви кажа. Ние оповестяваме новите си дестинации, когато двете страни са подписали вече споразумение.
Постоянно покачващата се цена на петрола трябва силно да ви засяга, тъй като "Райън еър" няма гарантирани доставки. Защо всъщност?
- Защото в момента е безсмислено. Актуалните ценови нива са твърде високи за подсигуряване на бъдещи доставки на гориво.
От което вашите разходи за керосин галопират. Компенсирате ли го?
- Частично чрез по-повечето пътници, защото заради надбавките за керосина мнозина клиенти на скъпите авиокомпании избягват при нас. Ако искаш да бъдеш евтин авиопревозвач, трябва да се откажеш от надбавките заради керосина. Но почти никои не го правят с изключение на "Райън еър".
Частично компенсиране на разходите не означава всички?
- Подготвени сме при продължително високи цени на петрола да се настроим и за по-ниски печалби. През тази година например можем да паднем малко под 20-процентния маркер. Но дори и цената на петрола да стигне 100 долара за барел, ние ще останем в зоната на печалба, може би като единствената авиокомпания в света.
"Райън еър" в момента предлага двупосочни билети от Германия за 33 евро, включително данъците и таксите. Но с такива билети при тези цени на горивата може ли въобще да се печели?
- Добре, не правим много пари с тези цени на билетите. Но все повече клиенти си купуват на борда сандвичи, резервират хотели през нашата интернет страница или си поръчват кола под наем. Тези странични приходи играят решаваща роля и ние ще продължим да ги развиваме. Въпреки че повече или по-малко подаряваме 25% от местата във всеки самолет, ние сме по-печеливши от всички останали. До пет години искаме да предлагаме целия си асортимент от места на нулева тарифа. Парите трябва да вземем от другите партньори по веригата. Много летища не признават печалбите си, които правят в момента.
Печалби? Вашата германска база Хаан (край Франкфурт - бел. ред.) отчете през 2005 г. загуба 16 млн. евро, въпреки че пътниците от години се увеличават. Критиците ви упрекват, че "Райън еър" живее предимно от субсидии от регионите със слаба инфраструктура.
- Нашите критици по правило са големи монополисти, които се страхуват от конкуренцията - или държавни авиокомпании, или летища, които предпочитат по-лесния начин и мъчат клиентите с високи цени на билетите и високи такси. Договорките, които постигаме с летищата, са открити за всички конкуренти. Щеше да е по-добре, ако използваха тези възможности, вместо да хленчат за нелоялна конкуренция.
С надежда за нови региони на растеж днес всички гледат към Източна Европа. Там ли ще бъде следващият център на експанзията?
- Не. В Източна Европа има растеж, но много незначителен, поне що се отнася до въздушния транспорт. За нас много по-интересно е да създаваме нови бази в Западна Европа. Ние силно се концентрираме върху Италия, Испания, Германия, Великобритания и Франция. Първо, там се изразходват повече пари за самолетни пътувания. Освен това дестинациите на запад и юг са много по-атрактивни за туристическия трафик.
В момента има над 50 нискобюджетни авиопревозвача в Европа и много класически авиолинии, които са подложени на силен натиск от цените и разходите. Как ще се консолидира въздушният транспорт в следващите години?
- Най-горе ще стоят скъпите превозвачи като "Луфтханза", а в ниския сегмент - "Райън еър". По средата виждам черна дупка - и много, много фалити.
Има ли живот за вас след "Райън еър"?
- Със сигурност. Аз съм на 45 и определено няма да се занимавам с "Райън еър" още 20 години.
Не можете да си се представите като авиационен консултант?
- Естествено не. Това правят само хора, които не са успели в компанията.
"Алди" по би ви подхождало?
- Не, те са вече много успешни в своята област. Бих си потърсил друг бранш.
-----------
*главен изпълнителен директор на "Райън еър" (Ryanair) пред в. "Ханделсблат"