Вносната козметика взема от пазарния дял на българската

На живо
Заседанието на Народното събрание

Вносната козметика взема от пазарния дял на българската

Продажбите на вносната козметика през 2005 г. бележат ръст на българския пазар благодарение на активната си маркетингова политика и ориентирането на потребителите към по-скъпите продукти. Това е основният извод от новото изследване за пазара на козметика в България, изготвено от международната маркетингова агенция "Евромонитор". Чуждите марки увеличават пазарния си дял за сметка на българските продукти, показва още изследването.
Общите продажби на козметика през миналата година са се увеличили с 5 на сто спрямо предходната, показва изследването на "Евромонитор". Една от причините за това е пускането на някои нови специализирани продукти. Паралелно с това консуматорите са започнали да обръщат повече внимание на качеството и са готови да отделят повече средства от семейния си бюджет за маркова козметика. В резултат на това, смятани преди за луксозни, в момента някои козметични продукти се купуват регулярно. Другата причина за тази тенденция е и нагласата на по-младото поколение, което ползва козметика с доказана марка.
Топ 4 на козметичните компании в България са "Ейвън", "Байерсдорф" (производители на "Нивеа"), "Юниливър" (производители на Rexona, Dove, Lux, Signal и др.) и "Орифлейм". Според информацията на маркетинговата агенция през миналата година и четирите компании отчитат ръст на продажбите на продуктите си.
В същото време продажбите на българските компании изостават, сочи изследването на маркетинговата агенция. За да устоят на силната конкуренция, българските производители се стремят да налагат марките на продуктите си. Най-популярната марка на "Арома" е "Астера", а на "Рубела" - "Дева".
През миналата година се засилва делът на продажбите, които се реализират по канала на директните продажби. Представителите в този сегмент са двата основни конкурента - "Ейвън" и "Орифлейм". Техните продукти не могат да се купят от търговската мрежа, а само чрез директен представител. И двете компании са увеличили продажбите си през миналата година и благодарение на подобрените методи за дистрибуция и по-успешната дистрибуция на каталозите си до потенциалните клиенти, пише още в анализа.
Паралелно с това двете компании, и най-вече "Ейвън", реализират активна маркетингова и рекламна политика. Продуктите се популяризират чрез засилена телевизионна реклама и билбордове. Продажбите се подкрепят и чрез онлайн каталози.
В дистрибуцията на козметичните продукти също се забелязва известна промяна. Все по-голям дял на продажбите се пада на специализираните магазини, аптеките и дрогериите, както и на супермаркетите и хипермаркетите. При последните две има ръст на продажбите както в обеми, така и в стойност.