Вносната козметика взема от пазарния дял на българската
Продажбите на вносната козметика през 2005 г. бележат ръст на
българския пазар благодарение на активната си маркетингова политика и
ориентирането на потребителите към по-скъпите продукти. Това е
основният извод от новото изследване за пазара на козметика в България,
изготвено от международната маркетингова агенция "Евромонитор". Чуждите
марки увеличават пазарния си дял за сметка на българските продукти,
показва още изследването.
Общите продажби на козметика през миналата година са се
увеличили с 5 на сто спрямо предходната, показва изследването на
"Евромонитор". Една от причините за това е пускането на някои нови
специализирани продукти. Паралелно с това консуматорите са започнали да
обръщат повече внимание на качеството и са готови да отделят повече
средства от семейния си бюджет за маркова козметика. В резултат на
това, смятани преди за луксозни, в момента някои козметични продукти се
купуват регулярно. Другата причина за тази тенденция е и нагласата на
по-младото поколение, което ползва козметика с доказана марка.
Топ 4 на козметичните компании в България са "Ейвън",
"Байерсдорф" (производители на "Нивеа"), "Юниливър" (производители на
Rexona, Dove, Lux, Signal и др.) и "Орифлейм". Според информацията на
маркетинговата агенция през миналата година и четирите компании отчитат
ръст на продажбите на продуктите си.
В същото време продажбите на българските компании изостават,
сочи изследването на маркетинговата агенция. За да устоят на силната
конкуренция, българските производители се стремят да налагат марките на
продуктите си. Най-популярната марка на "Арома" е "Астера", а на
"Рубела" - "Дева".
През миналата година се засилва делът на продажбите, които се
реализират по канала на директните продажби. Представителите в този
сегмент са двата основни конкурента - "Ейвън" и "Орифлейм". Техните
продукти не могат да се купят от търговската мрежа, а само чрез
директен представител. И двете компании са увеличили продажбите си през
миналата година и благодарение на подобрените методи за дистрибуция и
по-успешната дистрибуция на каталозите си до потенциалните клиенти,
пише още в анализа.
Паралелно с това двете компании, и най-вече "Ейвън",
реализират активна маркетингова и рекламна политика. Продуктите се
популяризират чрез засилена телевизионна реклама и билбордове.
Продажбите се подкрепят и чрез онлайн каталози.
В дистрибуцията на козметичните продукти също се забелязва
известна промяна. Все по-голям дял на продажбите се пада на
специализираните магазини, аптеките и дрогериите, както и на
супермаркетите и хипермаркетите. При последните две има ръст на
продажбите както в обеми, така и в стойност.