"Фиат" иска цялото "Ферари"
Италианската автомобилна компания "Фиат" планира да купи дела на Медиобанка и още няколко финансови институции в производителя на луксозни коли "Ферари", предаде агенция Ройтерс. В момента този дял възлиза на 29 на сто.
Искаме да получим целия дял във "Ферари", тъй като той е от стратегическо значение за нас, заяви президентът на "Фиат" Лука ди Монтедземоло. "Ферари" е част от визията на "Фиат" като индустриална група, специализирана в производството на автомобили, автобуси, камиони, трактори и спортни коли, допълни още Монтедземоло, което е и президент на реномираната марка спортни коли. В момента италианското дружество държи 56% от "Ферари". До сключване на сделка ще се стигне най-рано на 30 юни, когато изтича пут-опцията за този дял, отбелязват анализатори. Възможно е "Фиат" да размени дела си от 1.8% в Медиобанка за активи на производителя на спортни коли, коментира местната преса.
По думите на Монтедземоло през тази година "Ферари" ще отчете значително по-добри финансови резултати в сравнение с 2005 г. Тогава компанията регистрира печалба от 157 млн. евро срещу загуба в размер на 281 млн. евро на "Фиат ауто", която произвежда и "Ланчия" и "Алфа Ромео". Въпреки това "Фиат" се намира в значително по-добри позиции от 2002 г., когато продаде 34% от "Ферари" на група банки, начело с италианската Медиобанка за сумата от 775.2 млн. евро. Ходът, който трябваше да погаси част от дълга на "Фиат", дойде след най-голямата си криза в историята на италианската компания.
Оттогава автопроизводителят успя да намали разходите, продава активи и предлага на пазара нови модели като "Гранде Пунто", за да изплува на повърхността. Ако "Фиат" постигне споразумение с Медиобанка, ще трябва да заплати същата сума, която преди четири година банката даде за дела във "Ферари", плюс лихви. "Фиат" обаче ще може да купи едва 29% от този дял, тъй като през август миналата година Медиобанка продаде 5% на контролираната от правителството на Абу Даби компания "Мубадала дивелъпмънт къмпани" (Mubadala Development Company).
В началото на годината италианската преса съобщи, че в хода на структурните промени във "Фиат", които започнаха след смяната на изпълнителния директор Херберт Демел със Серджио Маркионе и прекратяването на договора за сътрудничество с "Дженеръл мотърс", биха довели до продажбата на "Ферари". Впоследствие обаче Монтедземоло категорично отрече тази възможност.
"Фиат ауто" отбелязва загуби от 2000 г., но се стреми да възвърне доходността си през 2007 г. Автомобилният отдел на индустриалния концерн "Фиат" донесе общи загуби от 10 млрд. евро за последните 4 години. Италианската автомобилна компания смята да инвестира около 12.5 млрд. евро в 20 нови модела до 2008 г.