Неохим

Неохим

"Неохим" е наследник на създадения през 1951 г. "Химически комбинат" в Димитровград, където първоначално са се произвеждали само азотни и фосфорни торове. След създаването на предприятието в него постоянно се правят разширения, реконструкции и модернизация на производствените мощности, което води до увеличение, както на капацитета на производство, така и на продуктовата структура на дружеството. През 1987 г. e въведен в експлоатация нов комплекс за производството на амоняк, азотна киселина и амониев нитрат. В периода 1992-1993 г. се спират инсталациите за производство на сярна и фосфорна киселина, фосфорни торове, анилин и нитробензол.

Дружеството е единствен производител в България на формалин, карбамид-формалдехидни смоли, натриев нитрат, натриев нитрит, амониев бикарбонат, втечнен серен двуокис, райски газ, полиетиленов окис, стъклонапълнени термопласти и др. Продуктите на дружеството се радват на голям интерес в чужбина, където отиват около 60% от продукцията. Основни пазари са Англия, Франция, Италия, Саудитска Арабия, Йордания, Сирия, Гърция, Турция, Македония, Полша, Югославия, Румъния.

Името "Неохим" е регистрирано през 1997 г. от Хасковския окръжен съд. Процедурата по приватизация на предприятието започва през юни 2000 г., когато са продадени 51% от капитала на дружеството на консорциум между "Евроферт" и "Kариферт интернешънъл офшоър" - Ливан. Държавата се разделя изцяло с дела си през 2002 г., когато предоставя последните си 9.62% от капитала за удовлетворяване на реституционни претенции.

"Неохим" притежава и осем дъщерни дружества, като в шест от тях притежава 100% от капитала, а другите две 99% и 52%. Сферата на дейност на тези фирми включва търговия, производство, охранителна, издателска, проектантска, инженерингова дейност и др.

Капиталът на дружеството е 2 654 358 лв., разпределен в същия брой акции с номинална стойност 1 лв. С най-голям дял в него е "Евроферт" с 49.17%, следван от "Кариферт интернешънъл" с 16.07%, "Агрофер интернешънъл" със 7.68% и други. Свободно търгуемият обем акции (free float) на дружеството е 15.88%. "Неохим" има едностепенна система на управление със съвет на директорите, състоящ се от осем членове.



Другите химически заводи се съживяват


"Неохим" произвежда широка гама от минерални торове, неорганични и органични химически продукти. Комбинатът е единственият производител на редица химически продукти, сред които формалин, натриев нитрат, натриев нитрит, амониев бикарбонат, райски газ и др., като основните продукти на компанията са амониева селитра, амониев нитрат, азотна киселина, амоняк. Основната търговска марка на компанията е Неоферт®.

В първите години след демократичните промени заводът спира инсталациите си за производство на сярна и фосфорна киселина, фосфорни торове, анилин и нитробензол.

За основен конкурент на българския пазар на "Неохим"се счита девинският химичен завод "Агрополихим". Компанията е член на Acid&Fertilizers group, като е смятана за водещ производител на азотни торове в Югоизточна Европа и лидер в производството на фосфорни торове и соли на Балканския полуостров. Друг производител на торове, които може да се причисли към конкурентните на димитровградския химичен комбинат, е и производителят на тежка и калцинирана сода "Солвей Соди", собственост на белгийската "Солвей", турската "Шишеджам" и Европейската банка за възстановяване и развитие.

Сред конкурентите на "Неохим" отново се нарежда и "Химко" АД. В началото на година врачанската компания обяви, че възнамерява да възобнови замразеното от четири години производство на карбамид. "Неохим" беше считан за единствен производител в България на карбамид-формалдехидни смоли след спирането на производството от страна на "Химко". "Химко" произвежда още амоняк, аргон, катализатори за амонячно производство и др. На външните пазари основни конкуренти на "Неохим" са производители от Румъния, Китай, Германия и страни от бившия социалистически лагер.

----------------

Милиона лева пазарна капитализация 121.5

Лева средна цена към 14 юни 45.79

Максимална цена за последните 52 седмици 46.00

Минимална цена за последните 52 седмици 23.42

Лева за акция - последна сделка 45.60

------------------



SWOT анализ на "Неохим"


Плюсове

"Неохим" АД е единственият производител в България на амониева селитра, амониев нитрат, азотна киселина, амоняк и др.

Технологичното оборудване на завода е на добро ниво.

Компанията предлага широка гама от продукция на високо качество.

Стабилни пазарни позиции на международните пазари както в Западна Европа, така и на Балканите.

Стабилно финансово състояние.

Минуси

Химическото производство се характеризира с високи екологични разходи.

Зависимост от цената на основните енергоизточници, тъй като производството на "Неохим" се характеризира с висока енергоемкост.

Дъмпингов внос на аналогични продукти в България.

Сезонност на продажбите.

Високи постоянни разходи за подържане на производствените мощности.



Възможности


Нарастване на продажбите в страните от Европейския съюз.

Увеличаване на пазарния дял на компанията както на местния, така и на външните пазари.

Държавни мерки за ограничаване на нелоялната конкуренция в сектора.

Окрупняване на земеделието в страната и като цяло нарастване на вътрешното потребление на торове.

Увеличаване на капацитета на натоварване на производствените мощности.

Опасности

Увеличаване на конкуренцията от страна на търговски фирми за България.

Увеличаване на цената на природния газ, която е основният източник на енергия за компанията и влияе върху себестойността на произвежданата продукция.

Залага на външните пазари

Основен предмет на дейност на "Неохим" е производство и търговия с неорганични и органични химически продукти, извършване на научноизследователска, инженерингова и търговска дейност. В последните години на социалистическия строй в димитровградския торов завод е внедрена в експлоатация нов комплекс за производството на амоняк, азотна киселина и амониев нитрат. Продукти, които формират основната част от приходите на компанията. След приватизацията на дружеството частните собственици придобиват модерно производство, разположено на площ от над 2300 дка, от двете страни на река Марица.

Компанията успешно развива дистрибуторска мрежа, осигурява достъп до широк кръг от клиенти на местния пазар. Предвид разпокъсаността на земеделието и малкото обработваеми площи компанията се насочва към външните пазари. Предимството на "Неохим" пред чужди производители при продажбите в страните от Европейски съюз е, че продуктите на дружеството не се облагат с наказателно мито за разлика от някои производители от бившите съветски републики, с което успешно налага основната си търговска марка Неоферт®.

През последните години увеличава продажбите

си на външните пазари не само като процент, но и като стойност от приходите си. Според финансовите отчети за миналата година над 65.4% от продажбите са реализирани при износ, а едва 34.6% на местния пазар. Страните, за които изнася компанията, са Англия, Франция, Италия, Саудитска Арабия, Йордания, Израел, Сирия, Гърция, Турция, Македония, Полша, Югославия, Румъния и др.

През последната година прави впечатление че продажбите на местния пазар се понижават не само като процент, но и като стойност и за 2005 г. са в размер на 60.5 млн. лева спрямо 67.46 млн. лева за година по-рано. Основните продукти на компанията са амониева селитра, амониев нитрат, азотна киселина, амоняк и др. Основният продукт, който формира и над 72% от продажбите, е амониевият нитрат.

Свиването на продажбите на местния пазар се дължи на нарастване на продажбите на вноса от китайски производители и от бившите социалистически страни. След влизането на България в ЕС като част от общността продуктите от тези държави у нас ще се ограничи, което допълнително би се отразило положително върху приходите на компанията. Като цяло продажбите на компанията през последните години се увеличават значително, което се отразява върху покачването на печалбата.

За България основен дистрибутор на продуктите на завода е мажоритарният му собственик "Евроферт", а на външните пазари - чрез дистрибуторска мрежа. Основен конкурент на димитровградския завод в страната е "Агрополихим" - Девня, търговски фирми, представители на чужди компании в страната. Допреди няколко години сериозен конкурент беше и "Химко", който произвеждаше част от продуктите на "Неохим". На външните пазари основни конкуренти са производители от Румъния, Китай, Германия и страни от бившия социалистически лагер.

"Неохим" притежава сертификат за качество ISO 9001:2000 от международната сертифицираща организация SGS.

Основните слабости на дружеството е зависимостта му от енергийните източници. В този смисъл върху разходната част пряко влияе цената на природния газ, която е основният източник на енергия за компанията и влияе върху себестойността на произвежданата продукция.

За дружеството е характерен и сезонният характер на продажбите.

Добрите резултати привлякоха инвеститорите

Несъмнено "Неохим" е една от най-добре развиващите се компании в България, което се отрази и през призмата на капиталовия пазар. Още в първите години след приватизацията на мажоритарния дял производителят на торове подобрява финансовото си състояние. Инвеститорите оцениха това и ликвидността по позицията значително се подобри и през 2003 г. акциите на "Неохим" заслужено бяха включени в основния борсов индекс SOFIX. Освен положителен ефект върху ликвидността активизирането на купувачите повиши котировките на компанията. От нива около 5 лева през 2003 г. днес котировките са на нива 46 лева за брой.

Книжата на компанията останаха сравнително стабилни дори в тежките времена за капиталовия пазар през миналата пролет. Причината е, че позитивните тенденции при продажбите не само се запазиха, но и постъпленията значително се увеличиха. Компанията обяви добри печалби, които, преизчислени през коефициента цена/печалба, определиха сравнително ниска цена за акциите спрямо останалите ликвидни компании. Предпазливото поведение на инвеститорите по позицията се дължеше, първо, на несигурността дали добрите резултати ще се потвърдят и, второ, на все още неадекватното поведение на мениджмънта към инвеститорите. Независимо от това дружеството е сред най-ликвидните компании на Българската фондова борса, поради което заслужено е включено и в пазарните индекси.

Според статистиката на фондовата борса от началото на годината досега на пода на борсата с книжата на дружеството са сключени 892 сделки с общо 100 746 акции, като средната цена за периода е 37.84 лв. Две поредни години дружеството прави опит за обратно изкупуване на до 3% от акциите си, но поради липса на продавачи досега са изкупени едва 0.87% от капитала.

Най-високата цена от началото на годината по позицията е при 48.85 лв. за брой, а най-ниската при 27.86 лв. за акция. Проучване на "Дневник" сред тринадесет инвестиционни посредника показва, че само един от тях очаква спад. Двама от анализаторите са неутрално настроени, а останалите 10 очакват покачване в котировките на компанията след една година. Средно аритметичната прогноза на анкетираните посредници за след една година е ръст 12.54%. Според анализатори основните фактори върху котировките остават финансовите резултати, които са в силна зависимост от основната суровина за дружеството - природния газ.