Петрол
Няколко години по-късно през 1921 г., американската компания "Стандарт ойл" открива в Бургас първата фабрика за производство на варели и пакетиране. По-късно всички участници на петролния пазар се обединяват и на 1 април 1932 г. поставят началото на българско акционерно дружество "Петрол". Няколко години след Втората световна война "Първа българска петролна индустрия" се национализира, а по късно Великото народно събрание приема Закон за държавния монопол над петролните продукти. На 9 март 1948 г. се създава държавно снабдително предприятие "Петрол", което през годините на социализма постепенно разширява своята дейност, построяват се бензиностанции и петролни бази на територията на цялата страна. През 1986 г. обединението се преобразува в комбинат "Петрол", който е включен в структурата на "Химснаб".
През 1990 г. въз основа на новото законодателство комбинатът се реорганизира в държавна фирма "Петрол", а на 1 юли 1992 г. се учредява еднолично акционерно дружество.
Приватизацията
"Петрол" беше една от най-апетитните компании за приватизация в България и резонно това провокира сериозен интерес. По време на масовата приватизация бяха раздържавени 25% от капитала на дружеството, голяма част от които купи "Петрол холдинг груп", който в момента носи името "Синергон холдинг".
Мажоритарният дял на компанията беше продаден на 4 август 1999 г. на международен консорциум "България". След това капиталът на дружеството беше увеличен за сметка на резервите и неразпределената печалба в сплита 1:57. В началото на 2003 г., чрез сделка на БФБ "Петрол холдинг" придоби 51% от капитала на "Петрол", а продавач беше "Нафтекс петрол".
"Петрол" е регистрирано като публична компания на 1 юли 1998 г. от Комисията за финансов надзор. Основната дейност на "Петрол" е търговия на едро и дребно с петролни продукти и непетролни стоки, транспортни услуги, сервизна дейност.
Основният капитал на компанията е 109.249 млн. лв., разпределен в същия брой акции с номинална стойност 1 лв. Към края на миналата година най-голям дял притежава
"Петрол холдинг"
- 76.03%, следван от "Нафтекс ойл шипинг корпорейшън лимитид" с 18.84%, Министерството на икономиката притежава 1.03%, а останалите се държат от дребни акционери. Свободно търгуемият обем акции на борсата е 5.02%.
Най-големият дистрибутор на горива
"Петрол" е най-големият дистрибутор на горива в страната. Активната инвестиционна политика на компанията след приватизацията й разви мрежата си и към настоящия етап под марката „Петрол" функционират 470 бензиностанции. Компанията има не само най-добре развитата мрежа за дистрибуция на горива в страната, но и 80 собствени петролни бази и 3 петролни пристанищни терминала. Като наследник на монополистична държавна компания дружеството разполага с многобройни и различни по характер дълготрайни активи. За оптимизиране на управлението и контрола на различните дейности дружеството се изгради като холдингова структура. В наследство компанията получи и много недвижими имоти, нехарактерни за дейността, които също прехвърли в обособено дружество.
Основен предмет на дейност на "Петрол" е пласментно-снабдителна и търговска дейност с петролни продукти, отдаване под наем или под аренда на помещения. Дружеството търгува основно с петролни продукти - всички видове бензини, дизелово гориво, промишлено гориво, български и вносни масла - моторни, трансмисионни и други.
"Петрол" предприе мащабна инвестиционна програма, свързана с модернизиране на обектите на бензиностанциите си след навлизането на големите европейски дистрибутори на горива на местния пазар и нарастването на конкуренцията в сектора. Освен търговия с петролни продукти (горива и масла) чрез магазини и магазинни части се предлагат и голяма гама съпътстващи стоки - някои хранителни изделия, напитки, авточасти и автоаксесоари, промишлени стоки, а така също и някои видове автоуслуги - смяна на масла и ремонт на автомобилни гуми и други. През последните години компанията предприе активна инвестиционна програма за модернизиране на търговските обекти, като към настоящия етап над 100 обекта са напълно модернизирани. Към голяма част от комплексите работят автомивки, канали за смяна на отработените масла, за демонтаж, монтаж и баланс на гуми и други малки автосервизни услуги. "Петрол" е единствената петролна фирма в България с девет лаборатории за постоянен контрол на качеството на нефтопродуктите, чиито сертификати за качество на горивата имат международен авторитет.
Официална статистика за размера на петролния пазар в страната няма, но по изчисления на самата компания тя контролира между 25-30% от пазара. Сред основните проблеми в сектора е все още високото ниво на сивата икономика, свързана с неплащане на акцизите предимно от по-малките бензиностанции.
Петролните бази, които са в най-големите градове, са с капацитет да поемат над 70% от общите вместимости на страната и формират значителна част от консолидираните приходи на компанията.
Едно от разочарованията за инвеститорите бе драстичното намаляване на консолидираната печалба на "Петрол" на консолидираната база за 2005 г. Причината е, че дъщерното й дружество дружество "Нафтекс Петрол" чрез покупко-продажба на акции от "Петрол" формира значителна загуба от над 26 млн. лева. Сделката е отразена като загуба от операции с финансови активи.
Сплитът преди години повиши ликвидността
Акциите на "Петрол" са сред най-печелившите през последните няколко години. От 2003 г. до в понеделник компанията е повишила пазарната си капитализация с над 10 пъти. "Петрол" бе сред първите дружества, които поскъпнаха значително в кратки срокове.
В началото на 2003 г. акциите на петролната компания се търгуваха на нива около 12.50 лв. за брой при ниска ликвидност, която по това време бе характерна за голяма част от публичните компании. През следващите няколко месеца активни покупки по позицията не само подобриха ликвидността, но и изведоха книжата на дружеството през май до нива около 64 лв. за брой. Тогава подобни цени на акции се оценяваха изключително високо, особено като се има предвид ниската база, в която се намираше пазарът по това време. Инвеститорският интерес и ликвидността на акциите на "Петрол" обаче не само се запазиха, но и значително нараснаха, след като компанията увеличи капитала си чрез сплит.
Срещу всяка стара акция акционерите получиха по 57 нови безплатни акции за сметка на неразпределената печалба и резервите. Разводняването на капитала се отрази върху пазарната цената на акциите и непосредствено след сплита в началото на юни м.г. те се търгуваха на нива около 1.22 лв. Въпреки че сега подобни сплитове са нещо нормално, също така както и преди се проявява т.нар. психологически ефект, свързан с това, че след сплит новата цена изглежда по-евтина и това привлича инвеститорите.
Подобен ефект се забеляза и при "Петрол" и след активизиране на покупките котировките на компанията в края на 2003 г. нараснаха, достигайки над 4 лв. Еуфорията по позицията леко утихна, след като държавата обяви, че ще продаде остатъчния си дял от 1.89% от капитала, което понижи цената на акциите до нива малко над 2 лв. през пролетта на 2004 г. След успешната приватизация на пакета и в очакване на продажба на мажоритарния дял в дружеството борсовите котировки се възстановиха и пробиха нови исторически върхове - 4.44 лв. Разочарование по позицията сред инвеститорите имаше, след като консолидираната печалба на дружеството за 2005 г. се понижи значително. Проучване на "Дневник" сред 12 анализатори показва, че среднопретеглената им прогноза за след една година е ръст от 6.67%. Интересно е да се отбележи, че нито един от анкетираните не е дал отрицателни прогноза, но същевременно петима от запитаните са дали неутрална прогноза.
--------------------------------------------------------------------------------
Станислав Йорданов, изпълнителен директор на "Петрол":
Работим по проект за предлагане на алтернативни горива
Какви са плановете за развитието на дружеството и към какво е насочена дългосрочната ви инвестиционната политика?
Инвестиционната програма за на „Петрол" предвижда по-нататъшно развитие и модернизиране на мрежата от търговски обекти и по отношение на продажбите на течни горива, и като най-голямата верига от магазини у нас. Сто и двадесет от нашите 470 бензиностанции са модернизирани според най-високите международни стандарти. Те функционират и като магазини и в тях хората могат не само да заредят горива, но и да си напазаруват много стоки на кредит. Търговските обекти са оборудвани с модерни КИОСК терминали, които дават възможност на клиентите да ползват интернет. Вече стартира вторият етап от нашата инвестиционна програма, в рамките на който до края на 2008 г. по този начин ще бъдат модернизирани още 80 бензиностанции. Новите съоръжения се произвеждат по иновативен метод в заводски условия съгласно всички изисквания на Европейския съюз. Благодарение на модерната технология инвестицията в една бензиностанция е в пъти по-малка от правените до момента, а срокът за пускане на един обект в действие е скъсен до 20 дни.
От началото на годината разработваме и проект за предлагане на алтернативни горива, а освен това продължаваме да инвестираме и в превизуализацията на новоприсъединяващите се франчайзингови обекти под марката „Петрол". В ход е и програмата за привеждане на цялата мрежа от бензиностанции в съответствие с международните технологични и екологични норми и с изискванията на българското законодателство, като срокът за това е до 2009 г.
Планирате ли разширяване на пазарния си дял чрез въвеждането на нови продукти и услуги?
Както вече споменах, в нашата мрежа има 120 търговски обекта с магазини и това всъщност е най-голямата верига от магазини в България. Отчитайки това предимство, както и удобното разположение на търговските обекти във 210 от общо 264 общини в страната, ние започнахме активно да развиваме бизнеса със съпътстващи стоки. В ход е и разработването на проекти за предлагане на продукти със собствена марка, както и за изграждане в бензиностанциите на заведения за фаст фууд в сътрудничество с утвърдена международна марка.
Предвижда ли се някаква реорганизация в структурата на компанията?
На редовното годишно общо събрание на акционерите на дружеството бяха взети решения за продажба на акции на дъщерни дружества и на дълготрайни активи, които не са свързани с основната дейност на компанията - търговия с горива на едро и дребно. Генерираните средства ще бъдат реинвестирани в дейността на дружеството, което ще увеличи възвращаемостта на активите на „Петрол".
Интервюто взе Тодор Тодоров
--------------------------------------------------------------------------------
Мащабите са водещи на пазара
"Петрол" е сред най-големите дистрибутори на горива в страната, като в момента компанията разполага с общо 470 обекта за продажби на горива на дребно.
Основните конкуренти на "Петрол" са другите големи петролни компании в сектора "Шел", ОМВ и "Лукойл", които работят изцяло с търговски комплекси в мрежите си. Според информация от интернет страницата на "Лукойл България", компанията изгражда верига от 150 бензиностанции в страната. "Шел" притежава около 84 бензиностанции. Към края на 2005 г. броят на бензиностанциите на OMV пък е бил 74 според уебстраницата на компанията. Наскоро стана ясно, че "Еко-Елда България", собственост на гръцката "Хеленик петролиум", ще придобие част от бензиностанциите на "Еко петролиум". Двете компании притежават по около 23 обекта за продажба на горива на дребно. След сделката "Еко-Елда" ще остане петата по големина верига в България.
Наскоро "Петрол" обяви, че планира да модернизира 80 бензиностанции с 50 млн. лв. до края на 2008 г. С реализацията на проекта обновените бензиностанции, които работят като търговски комплекси с кафене и магазин, ще са 200. Компанията притежава и 80 петролни бази. През последните години дружеството предприе програма за модернизиране на търговските обекти, като към момента над 120 обекта са напълно модернизирани.
Модернизацията на бензиностанциите е следствие от тенденциите повечето водещи вериги да оптимизират разходите си заради силната конкуренция в бранша. Наред с продажбите на горива дистрибуторите залагат все повече на постъпленията от съпътстващи дейности и услуги, магазини за хранителни стоки, козметика, различни аксесоари, ресторанти и кафенета.
Милиони лева пазарна капитализация 382.375
Лева средна цена към 15 юни 3.50
Максимална цена за последните 52 седмици 4.28
Минимална цена за последните 52 седмици 3.20
Лева за акция - последна сделка 3.50
--------------------------------------------------------------------------------
Попитахме брокерите
Петко Вълков, "Бенчмарк"
"Петрол" предприе от началото на годината преструктуриране на инвестиционния си портфейл, както и модернизация на бензиностанциите си. Въпреки това поскъпването на петрола на международните пазари беше изпуснато.
Реализираната печалба за 2005 г. беше по-ниска от очакваното. По тази причина за последната година акциите на "Петрол" се движат в посока, противоположна на тази на пазара. Оттук нататък цената на запасите ще се повишава, което допълнително ще намали маржовете на печалба.
Общото впечатление към компанията е, че липсва стратегия за нейното бъдещо развитие - търсеше се купувач, говореше се за емисия на глобални депозитарни разписки, увеличение на капитал и други неуспешни проекти. От днешна перспектива основен катализатор за поскъпване на акциите на дружеството е действителната продажба на нов стратегически инвеститор.
Апостол Апостолов, "Ти Би Ай асет мениджмънт"
"Петрол" е едно от дружествата на БФБ с много малък free-float. Затова е много трудно да се прогнозира каквато и да било цена в близко бъдеще.
Въпреки добрия фундамент на дружеството към момента то се търгува при много висок P/E коефициент и според мен стойността на акциите е твърде надценена при сегашните нива на търговия. Обявената за миналата година печалба бе по-ниска от очакванията на пазара и това не оправда ценовите нива на акциите. Компанията реализира успешно бизнеса си и ако нарастването на приходите се отрази и в крайният резултат, това неминуемо ще се отчете и от инвеститорите на борсата.
Борислав Коев, ПОД "Алианц България"
Перспективите пред най-големия дистрибутор на горива в България са свързани с успешното приключване на инвестиционната програма на дружеството и модернизирането на материално-техническата база.
Интерес представляват и плановете на дружеството за изграждане на бензиностанции в Румъния, Сърбия и Македония, тъй като засега то оперира единствено в рамките на страната. Високите цени на петрола в световен мащаб със сигурност ще окажат благотворно влияние върху приходите на компанията и съответно маржа на печалбата. Опасностите пред "Петрол" са свързани основно със силната конкуренция в лицето на водещи световни компании от бранша и неуспешното изпълнение на инвестиционната програма.