Активният туристически сезон зацикли
Курортите по българското Черноморие започват активния летен сезон с продължаващ спад на германските туристи, който се измерва с двуцифрено число. Това стана ясно от проведените работни срещи на Националния борд по туризъм през уикенда. Тенденцията най-силно се усеща отново при германските туроператори ТУИ и ИТС, каквато беше ситуацията при тях и преди началото на лятото. Към момента германският ИТС отчита спад в рамките на 13-15 на сто спрямо същия период на миналата година. Това съобщи представителят на компанията за България Калин Сутев. Подобни са резултатите и на ТУИ, обяви неговият представител Валентин Йосифов. Туроператорите и хотелиерите се опитват да компенсират загубите, като привличат туристи от други държави. Компаниите по Северното Черноморие разчитат предимно на румънски и руски гости, а по южното - на скандинавски. От ТУИ и ИТС прогнозират, че тази тенденция ще продължи и сезонът ще завърши с отрицателни резултати за германския пазар. За сега единствено другият водещ играч - "Томас Кук", бележи ръст.
За трета поредна година имаме спад на германските туристи с около 20 на сто, обясни изпълнителният директор на "Албена" АД Красимир Станев. За първи път броят на германските туристи се е изравнил с този на руските. Има и лек спад на гостите от Великобритания. Албена наваксва спада на двата си основни пазара предимно с румънци и руснаци, като на вторите броят ще достигне 75 хил. Румънците в Албена се утрояват всяка година и техният брой се очаква да достигне 20-22 хил. Аналогична е ситуацията и в Златни пясъци.
Най-голям ръст на южното Черноморие бележат скандинавските туристи. България за първи път е най-продаваната дестинация на скандинавския пазар, обяви Йохана Щанд, която е представител на "ТУИ Нордик". Туроператорът води гости от Швеция, Норвегия, Дания и Финландия. Тази година компанията ще осигури 80 хил. туристи от скандинавските страни, което е с 40 на сто повече от миналата година. Скандинавците са най-изявените посетители и в Слънчев бряг и в новооткрития клубен хотел "Блу вилидж сиренити бей" в Царево.
Курортите от Южното Черноморие отчитат за първи път новата тенденция все повече британски туристи да се ориентират към записвания от типа "в последната минута" (last minute). Това е в резултат на свръхпредлагането на леглова база в България.
-------------------------
Доволни от сезона са само по-малките клубни комплекси от затворен тип, каквито са Слънчев ден и Св. Константин и Елена на север и ваканционното селище Дюни на юг. Те отчитат над 95 на сто заетост на хотелите. Единствено при тях няма осезаем спад на британците и германците и запазват нивата си от миналата година. Причината е, че тези курорти се целят в по-платежоспособни туристи, като предлагат по-високо качество на продукта, обслужване и добавена стойност. Само клубните курорти държат по-високи цени на пакетите. Членовете на Националния борд по туризъм, които в момента договарят офертите си за следващия сезон, прогнозират запазване на ценовите равнища за лято 2007.