GSM оператори с нови трикове за младите
В разгара на лятото мобилните оператори откровено насочиха усилията си към привличане на клиенти сред младите хора с примамливо ниски цени на разговорите. По този начин компаниите се опитват да разделят пазара по възрастов признак, което е сигнал, че вече е все по-трудно да се привличат нови потребители. Най-вероятно битката се съсредоточава върху разкрепостени клиенти с потенциал да ползват много повече от обикновената гласова услуга на телекомите.
Във вторник "Мобилтел" обяви, че пуска на пазара услугата Loop, която предлага разговори по 1 ст. на минута с ДДС за младежи между 14 и 26 години. На по-евтините тарифи, които обаче важат само за абонатите на Loop, ще говорят клиенти, които сключат договор до края на август. След изтичането на този срок цената на услугата се увеличава на 5 ст. за минута. Разговорите към мрежата на БТК, "Глобул" и "Вивател" ще се таксуват по 39 ст. на минута. Минималната сметка на клиент ще е 15 лв., като, ако разговорите му са под този лимит, младежът пак ще плати 15 лв. След като клиентът изговори първите 500 минути на евтината цена от 1 ст., разговорите се таксуват по 12 ст. на минута. Това означава, че ако продължителността на разговорите на абонатите е над 1 минута, за 15 лв. те могат да изговорят над 580 минути. За сравнение, по данни от финансовия отчет на "Телеком Аустрия", за миналата година абонат на "Мобилтел" на договор е говорил средно около 30 минути месечно.
Очакваме, че от Loop ще се възползват около 1 млн. млади хора, каза маркетинг-директорът на мобилния оператор Стелиос Малис. Той обаче отказа да каже към какъв пазарен дял при предлагането на новата услуга ще се стреми операторът.
Официално от "Глобул" отказаха да коментират дали и те ще се насочат с нови услуги към тази възрастова група. Компанията обаче неотдавна предложи на младите хора услугата си b-connect на половин цена през уикенда. "Вивател" не изостана от конкурентите си и предложи пакетите "Летни свалки" с предплатен пакет 15 лв. и време за разговори от 30 лв.
Експерти смятат, че предложението на "Мобилтел" е по-скоро добър маркетингов трик. "С предлагането на новата услуга, предназначена за възрастовата група между 14 и 26 години, от "Мобилтел" се опитват да привлекат и превърнат в свои лоялни клиенти групата на младите хора. Те твърде лесно променят предпочитанията си и като цяло избират предплатените услуги, като лесно превключват межди трите мобилни оператора в зависимост от това къде условията са най-изгодни", каза Паулина Георгиева, управляващ директор на консултантската фирма в областта на маркетинга "Таурус консултантс". Според нея не бива да се пропуска и фактът, че една част от тези млади хора са във възраст, когато не могат сами да сключат договорите си, което означава, че с решението си да са абонати на "Мобилтел" ще повлияят и на родителите си.
"Всъщност насочеността към подрастващите е един стандартен тип маркетинг, с който се цели удължаване на живота на съответния продукт или услуга. Не бива да се пренебрегва и лоялността, която се изгражда у потребителя, когато той израства с една марка", обясни Георгиева. По думите й голяма част от тийнейджърите, използващи Loop в момента, няма да надвишават минималната месечна такса от 15 лв., но вече спечелени като потребители те ще останат с "Мобилтел" и когато станат по-платежоспособни и сметките им набъбнат.
Не трябва да се забравя и фактът, че появата на трети GSM оператор в края на миналата година доведе до увеличаване на конкуренцията в бранша, което води и до по-ниски цени на мобилната телефония, смятат анализатори.
"Конкуренцията води до плавното намаляване на тарифите и вече се прави опит за диференциране на пазара", смята консултантът и бивш министър на транспорта и съобщенията Антони Славински. Той обяснява намалението на тарифите със съоръженията на мобилните оператори, които са оразмерени за повече разговори между абонатите. Не бива обаче да се изключва и кроссубсидирането на едни потребителски групи за сметка на други, добави Славински.
----------
Засега намалението на цените на разговорите от фиксираната мрежа на БТК към другите два мобилни оператора изглежда под въпрос, защото бившият монопол обвързва тази стъпка с по-ниски цени от "Глобул" и "Мобилтел" за свързване с мрежите им на абонатите на БТК.
"Водят се разговори. Таксата на БТК е пет пъти по-висока в сравнение с други европейски страни и компанията трябва да я намали", заяви главният изпълнителен директор на "Мобилтел" Йозеф Винацер. Той обаче не се ангажира с прогноза дали операторът ще свали тарифите. От БТК опонираха, че не цените й, а тарифите на "Мобилтел" за свързване с мрежата й са високи. На среща в Комисията за регулиране на съобщенията през миналата седмица "Мобилтел" и "Глобул" изложиха позицията си по въпроса, но се оказа, че нямаме правно основание да ги задължим да намалят цените, обясниха от регулатора. В момента комисията може да се намеси на пазара само от гледна точка на осигуряването на равнопоставеност между компаниите. Експерти прогнозираха, че цените за взаимното свързване на мрежите вероятно и в бъдеще ще останат високи, независимо че операторите обявяват различни намаления.
-----------
Регулаторният орган в Румъния ще принуди "Водафон" и "Ориндж", собственици на двата водещи мобилни оператора в страната, да намалят тарифите си и да позволят по-голяма конкуренция, съобщи агенция "Блумбърг". Цената за разговори с мрежите на други оператори трябва да пада постепенно през следвщите три години. Намалението ще е общо с 38 процента и ще протече на четири стъпки. Първото ще бъде с 11.3 на сто и ще влезе в сила от началото на септември. Тарифите трябва да паднат от средно 8.13 евроцента на минута до 5.03 евроцента към септември 2009 г. "Водафон" и "Ориндж" имат общо 13 млн. абонати в страната към края на 2005 г. При общо население от 21.6 млн. двата комуникационни гиганта могат да си позволят поведение на де факто монополист и да затрудняват свързването с други мрежи чрез по-високи тарифи. Въпреки това дружествата протестират срещу изискването с аргумента, че по-ниските цени на разговорите могат да попречат на изпълнението на инвестиционните им програми за Румъния. Средната цена за връзка с различни мрежи в Европа е 12.9 евроцента на минута, докато тарифите в България са около 19 евроцента на минута, обявиха от "Водафон".