"Евроком кабел" купи пловдивската "Евроком"

Кабелният оператор "Евроком кабел мениджмънт България" ЕООД придоби 100% от капитала на "Евроком Пловдив" ЕООД, съобщи за "Дневник" изпълнителният директор на компанията Петьо Стайков. Сделката е факт от миналия петък, след като сливането получи одобрението на двата регулатора - Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Комисията за регулиране на съобщенията. Решението на антимонополната комисия е от 8 юни. "Неведнъж сме заявявали интереса си към окрупняване на пазара и заемане на лидерска позиция и след придобиването на "Евроком Пловдив" ставаме такъв", беше коментарът на Стайков. Мрежата на "Евроком Пловдив" покрива Пловдив и селища в региона, а "Евроком кабел" излъчва в София, София област, Плевен, Враца и Монтана.
В резултат на сделката, за чиито параметри от "Евроком кабел" не съобщиха детайли, косвен контрол върху "Евроком Пловдив" и притежаваните от него дружества ще има американската инвестиционна група Warburg Pincus, част от която е "Евроком кабел". Последната е дъщерно дружество на "ФН Кейбъл холдингс Б.В.", Амстердам, което пък е част от Warburg Pincus. След сделката "Евроком кабел" ще има косвен контрол върху още четири дружества, собственост на пловдивската кабелна телевизия. Това са "Евроком България", "Гигабит нет", "Еуроком Куклен" и "Евроком Карлово".
През следващите 5-7 години инвестицията на Warburg Pincus в "Евроком кабел" ще надхвърли 150-200 млн. евро, което е значителна сума за пазара, на който работим, каза още Стайков. По думите му фондът управлява над 20 млрд. долара в над 300 компании в целия свят, а в областта на телекомуникациите е инвестирал в Унгария, Украйна и България.
Амбициите на "Евроком кабел" са да се състезава не само с преките си конкуренти кабелни телевизии, но и с телекомуникационните оператори и да се нареди до най-големите у нас, каквито са БТК, "Мобилтел" и "Глобул". Операторът вече надгражда мрежата си и до края на годината ще предложи популярната напоследък "тройна услуга", при която по един кабел крайният клиент получава телевизия, интернет и телефон. В момента услугата е в тестов период, а компанията вече подписва договори за взаимно свързване с БТК и другите оператори. Пакетът от три услуги ще се предлага скоро и в Пловдив, където работи една от най-развитите мрежи в страната.
"Рано или късно, ако следваме практиката на най-развитите в кабелния бизнес държави като Австрия и Холандия, кабелните оператори ще бъдат регионален или дори национален тип. Благодарение на сериозните инвестиции в инфраструктура те ще покриват почти 100% с всички услуги домакинствата", обясни Стайков стремежа на компанията да консолидира бизнеса на големите кабелни мрежи у нас.
Той не се ангажира с цифри за пазарния дял на компанията след сделката, но по данни на самата компания в София тя има най-голям или съизмерим с този на "Евротур Сат" (ЕСТНЕТ) пазарен дял и покрива 93-95% от територията на столицата. Според оценката на друг участник на пазара - "Кейбълтел", след сливането общият дял на двете дружества при кабелната телевизия ще достигне около 18%. "Ако се стигне до концентрация, общият ни пазарен дял няма да бъде повече от 15 на сто", заяви пред "Дневник" Георги Барбудев, управител на "Евроком Пловдив", още на етапа на проучване от КЗК.
Конкурентни компании, дали становище по сделката пред КЗК като трети страни, смятат с малки изключения, че тя ще има отражение върху пазара на кабелната телевизия и интернет. Според БТК предлагането на кабелна телевизия и интернет в малките селища от един оператор лишава клиента от избор. Телекомът дори прогнозира създаването на олигополна структура в тези сегменти в Пловдив. От БТК очакват сделката косвено да засегне и пазара на фиксирана гласова телефония. Лиценз за телефонна услуга притежава "Евроком кабел" ЕАД, собственост на "Евроком кабел".
-----------
"Евроком кабел мениджмънт България" е учредено през март миналата година с едноличен собственик холандското дружество "ФН Кейбъл холдингс Б.В." (FN Cable Holdings B.V) със седалище Амстердам. То е част от групата Warburg Pincus, която оперира от осем офиса в шест страни, покривайки САЩ, Европа и Азия. Концернът инвестира във всички сектори на икономиката чрез дялово участие в дъщерни фирми и сделки по поглъщания. Преди концентрацията контролът върху "Евроком Пловдив" е упражняван от "Трейсър Юръп Б.В.", Ротердам, продавач по сделката.