Веригите "направи си сам" се разрастват

След като търговските вериги за бързооборотни стоки и храни започнаха ожесточена конкуренция в развиването на магазините си и привличането на нови клиенти, техния пример очевидно ще последват и магазините от типа "направи си сам". Докато компаниите, които са вече на пазара, отварят нови обекти, нови за България играчи подготвят влизането си в страната, показва тенденцията от последните месеци.
През септември веригата за стоки за дома "Практикер" ще отвори новия си магазин, който се намира в Плевен. Той ще е част от по-голям комплекс, който ще включва още магазин на веригата за бяла и черна техника "Техномаркет", както и обект на хранителната верига "Била". Това ще е петият магазин на веригата от типа "направи си сам". Веригата присъства още във Варна, Пловдив и с два магазина в столицата. Строител на проекта в Плевен е "Монолит 3".
Друга верига за строителни материали, инструменти и стоки за дома се подготвя да отвори първия си магазин в столицата. Това е австрийската компания "Баумакс", която вече набира персонал за българското си представителство.
Най-вероятно първият магазин на "Баумакс" в България ще бъде готов до 2008 г. Австрийската верига има намерение до две години да изгради общо десет магазина в Румъния, Хърватия, Словения и България. Инвестицията във всеки обект ще бъде около 10 млн. евро. Краткосрочните планове на компанията са през тази година да бъде отворен първият магазин в Румъния и един в Хърватия, където вече има три обекта. По думите на говорителя на австрийската компания Дорис Финта през следващата година предстои откриването на три нови магазина в Словения, където броят им ще се удвои.
Първият представител на чуждите "направи си сам" вериги в България беше "Мoсю Бриколаж" (Mr. Bricolage). Тя е представлявана от дружеството "Доверие Брико", което е учредено през 1999 г. с цел изграждането и управлението на веригата магазини на територията на България, Сърбия и Македония. Собствеността на компанията в България е поделена между "Доверие капитал" с 55% и френското акционерно дружество Mr.Bricolage SA, което притежава 45% от акциите.
Първият магазин с марката "Мосю Бриколаж" беше построен в България през 2000 г. В момента в страната работят пет обекта, като последният отвори врати през декември 2005 г. в Благоевград. Другите четири магазина са в София, Пловдив и Варна. До 2007 г. в по-големите градове на страната предстои да заработят още пет магазина с тази марка.