Терористичните заплахи удариха и бизнеса с луксозните стоки

Терористичните заплахи удариха и бизнеса с луксозните стоки

"Съжалявам, не можем да продаваме това", отговаря продавач на изплашения пътник, който иска да си купи лосион в безмитния магазин на летището в Лос Анджелис. Подобни случаи не са рядкост, след като опитът за атентат на самолети, пътуващи от Великобритания за САЩ, беше предотвратен в края на миналата седмица. Хаосът и паниката, довели до вземането на изключителни мерки за сигурност по големите летища на Великобритания, континентална Европа и САЩ, се пренесоха и в магазините по летищата. Производителите на някои луксозни стоки попаднаха под ударите на наложените ограничения, след като беше забранена продажбата на течни продукти - алкохол, парфюмерия, гелове и други, които могат да застрашат безопасността на полетите. След новината няколко безмитни магазини просто затвориха врати, а объркването сред ръководствата на други беше съизмерима с това на заклещените пътници, чакащи отложените полети. Предотвратяването на нов 11 септември през миналата седмица накара Великобритания да обяви максималната "критична" степен на тревога, а САЩ - предпоследната "оранжева" за цялата страна и най-високата "червена" за трансатлантическите полети. Повишена беше и сигурността в тунела под Ламанша, тъй като хиляди хора решиха да пътуват с влакове за Европа.
Това е вторият сериозен удар върху летищата след терористичните атаки в САЩ на 11 септември и след разпространението на вируса ТОРС през 2002 и 2003 г.
Новите правила, въведени след терористичната заплаха от предната седмица, ще доведат до сериозен спад на продажбите на луксозни стоки в магазините и летищата, отбелязват пазарни наблюдатели. Строгите мерки за сигурност в краткосрочен план ще понижат броя на пътниците, а забраната за покупки на течни и спиртни напитки в районите на летищата ще намали значително оборота на магазините.
Наложената забрана за продажба на напитки и парфюми влезе в сила веднага в безмитните магазини в Ню Йорк, Далас и Чикаго, но в самолетите търговията продължи. В петък обаче "Бритиш еъруейз" наложи забрана на продажбите в самолетите за неопределен период. Приходите от тях не заемат съществен дял спрямо тези в безмитните магазини, така че влиянието от новите разпоредби няма да е от голямо значение. В миналото производители като "Ести Лаудер" (Estee Lauder) регистрираха сериозен спад в приходите си след налагането на подобни ограничения, но миналата седмица акциите на американския производител на козметични продукти отчетоха покачване.
Според някои анализатори продавачите на дребно, търгуващи със стоки, незасегнати от забраната, ще са облагодетелствани от новите мерки за сигурност. Пътниците, пристигащи на летищата по-рано от часа на полета си, ще използват времето, в което трябва да чакат, за пазаруване в магазините за дрехи и сувенири. В същото време забраната за продажби на течни продукти ще накара пътуващите да предпочетат да пазаруват такива стоки в собствената си страна.
В момента летищата просто се опитват да синхронизират процедурите си, отбелязва пред Ройтерс изпълнителният директор на Международната асоциация на безмитните магазини на летищата Майкъл Пейн.
След влизането в сила на новите разпоредби контейнерите за боклук веднага се напълниха с пасти за зъби, шампоани и лосиони, след като пътниците бяха принудени да се разделят с течните съставки от ръчния си багаж. В Европа обаче безмитните магазини се приготвяха за най-лошото.
Ефектът върху потребителите тепърва предстои да се види, смята шефът на американската изследователска компания "Рисърч груп" (Research Group) Брит Биймър. Освен производителите търговците на дребно с луксозни стоки като американските "Коуч" (Coach), "Наймън-Маркус" (Neiman-Marcus) и "Сакс" (Saks) също ще понесат поражения, но загубите ще бъдат краткотрайни, коментира анализаторът Курт Барнард. Най-лошото, което може да им се случи, е понижение на оборота в краткосрочен план, което обаче бързо ще премине, допълва Барнард.
Въпреки това в края на миналата седмица акциите на водещи производители на луксозни стоки регистрираха понижение. Когато има терористична заплаха, производителите на луксозни стоки също са заплашени, коментира Ванеса Лорънс от "Одо секюритис" (Oddo Securities). В четвъртък акциите на LVMH се понижиха с 2.3%, тези на "Кристиан Диор" (Christian Dior) поевтиняха с 2%, а книжата на притежателя на "Гучи" (Gucci) - PPR, намалиха стойността си с 1.1 на сто. LVMH и останалите компании от сектора за луксозни стоки пласират голяма част от продукцията си именно по безмитните магазини на международните летища. Със сигурност ще има ефект върху сектора, имайки предвид, че около 40 на сто от продажбите на луксозни стоки идват от туризма, отбелязват анализатори. Спиртните напитки, парфюмите и козметиката пък съставляват около 50% от продажбите на безмитните магазини, допълни Майкъл Пейн. Търговията в тях се оценява за 26 млрд. долара в световен план, като около 7 млрд. долара са в САЩ, сочат последни пазарни данни към 2004 г.
Според наблюдатели ефектът от сегашната ситуация ще зависи от това докога ще трае забраната за превоз на течности. Продавачите на дребно обаче могат да се възползват от това, като вместо в безмитните магазини хората ще предпочетат да пазаруват в големите търговски центрове или пък да пазаруват онлайн, отбелязва Том Лериц от "Арджънт кепитъл мениджмънт" (Argent Capital Management).
------------------
Американските авиокомпании все още се съживяват след терористичните атаки от 11 септември 2001 г., когато миналата седмица нов атентат, вероятно по-смъртоносен и мащабен от този преди пет години, беше предотвратен от британските и американските спецслужби. След като се отърваха от първоначалния шок на 11 септември, авиокомпаниите от САЩ като "Делта еърлайнс", "Америкън еърлайнс" и "Юнайтед еърлайнс" започнаха да инвестират милиони долари в разширяване на операциите извън пределите на САЩ. През март тази година "Делта" обяви 12 нови трансатлантически маршрута. Това лято беше първото за последните шест години, в което авиопревозвачите излязоха на печалба. За цялата 2006 г. американските авиокомпании се очаква да регистрират загуба от едва 500 млн. долара срещу регистрираната през 2005 г. загуба от 5.7 млрд. долара. Затегнатите мерки за сигурност, както и спомените за ужаса от 11 септември доведоха до масови отлагания на полети и резервации и очакванията за успешна финансова година може да не се сбъднат.