"Бизнес монитoр интернешънъл": GSM абонатите се изравняват по брой с населението
Това посочва базираната в Лондон група за анализи и прогнози за нововъзникващите пазари "Бизнес монитoр интернешънъл" (Business Monitor International - BMI).
Българският мобилен пазар може да пожъне още забележителни успехи и през 2007 г. благодарение на представянето на новата услуга преносимост на номерата. Това ще стане възможно с решението на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) потребителите на мобилни телефони да могат да сменят оператора си, без да е необходимо да променят телефонния си номер.
Преносимостта на номерата обикновено има стимулиращ ефект върху пазара, отбелязват от BMI. Обяснението е, че прехвърлянето към мрежата на друг оператор става значително по-лесно, което от своя страна би трябвало да засили конкуренцията.
В резултат на ожесточената битка за завоюване на по-голям пазарен дял BMI преразгледа прогнозите си за телекомуникационния пазар в България до 2010 г. Според новата прогноза концентрацията на мобилни услуги за първи път ще надхвърли 100% още тази година.
Все пак това не означава, че пазарът ще бъде изцяло наситен. Броят на абонатите често включва много неактивни потребители, или притежатели на няколко SIM карти, които се възползват от промоционалните тарифи на предплатените услуги. Отчитайки това, ръстът на пазарът за мобилни услуги в страната ще продължи и през 2007 г., а преносимостта на номерата ще накара операторите да се борят за своите клиенти, отколкото да привличат нови абонати, отбелязват от BMI.
Ръстът през 2005 г. надхвърли очакванията на BMI благодарение на навлизането на новия мобилен оператор "Вивател" през четвъртото тримесечие на миналата година. Броят на SIM картите в употреба през 2005 г. се е увеличил с 28.5% до 6.1 млн., с което концентрацията на мобилни телефони в България нарасна до над 78%. Агресивната ценова политика на "Вивател" донесе на компанията 45% от новите абонати на мобилна телефония през първото тримесечие на 2006 г., с което операторът на БТК си осигури пазарен дял от близо 5 на сто само шест месеца след навлизането й на пазара, твърдят от BMI.
По-рано тази седмица Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) прие правилата за пренасяне на номерата от една мобилна мрежа към друга от началото на 2007 г. Те представляват рамката, която мобилните оператори ще изпълнят с конкретно съдържание, написвайки общите условия за предоставяне на услугата на клиентите си. Затова засега все още не е ясен размерът на таксата за преносимост, която абонатът трябва да плати на новия си оператор.
Тепърва ще се определят и разплащанията между самите оператори - каква компенсация ще получи този, който "дарява" номер, както и какво ще струва пренасянето на входящи повиквания към вече напуснал мрежата абонат.