"Форд" - в търсене на правилното решение

"Форд" - в търсене на правилното решение

Като част от плановете си за съживяване на бизнеса освен продажбата на "Ягуар" "Форд" е готов да предприеме и продажбата на финансовото си подразделение  "Форд мотор кредит"
Като част от плановете си за съживяване на бизнеса освен продажбата на "Ягуар" "Форд" е готов да предприеме и продажбата на финансовото си подразделение "Форд мотор кредит"
В момент, когато американският производител на автомобили "Форд" се бори да запази операциите си в САЩ, а преструктурирането на компанията за намаляване на разходите върви с пълна сила, "Форд" се сблъсква с едно от най-големите си предизвикателства - ръководните кадри масово напускат дружеството. Оттеглянето става не само в топ мениджмънта, но и на по-ниските нива на управление. За да се справи с голямото текучество, по-рано този месец "Форд" дори нае нова консултантска компания за подбор на ръководни кадри - "Корн/Фери интернешънъл" (Korn/Ferry International). Основният проблем за ситуацията е липсата на достатъчно бонуси, както и несигурността по отношение на заплатите в резултат на програмата за намаляване на разходите, която "Форд" предприе преди няколко години.
Обявеното на 18 август съкращение на 21% на производството през четвъртото тримесечие на годината показва изключително отчаяната ситуация, в която се намира "Форд". Третият по големина автопроизводител в света се опитва да скъси пътя си до реализирането на печалба през последните четири години, но без успех. За първата половина на 2006 г. компанията отчете загуба от 1.3 млрд. долара след трите поредни дни на възстановяване. Американската компания държи 18.1 на сто от пазара на коли в САЩ през първите седем месеца на годината. За сравнение - през 1995 г. този дял е беше 25.7 на сто. Едновременно с това "Форд" планира да съкрати през следващия месец повече от 6000 работни места в Северна Америка, след като през последните десет години губеше все повече пазарен дял в САЩ. Планираното намаление представлява 16 на сто от работната сила в компанията. Очакваните мерки са част от плана за повишаване ефективността на автомобилната компания, който предвижда съкращаване на 30 000 работници и служители в Северна Америка до 2012 г.
Проблемите на "Форд" се задълбочиха и след като в началото на август стана ясно, че най-големият японски производител на автомобили - "Тойота", е изпреварил "Форд" по продажби в САЩ през юли, с което заема втора позиция на местния пазар след "Дженеръл мотърс". По-голямата печалба на "Форд" в миналото се дължеше предимно на спортни автомобили, както и на камиони и пикапи, които дават доста висок разход на гориво в сравнение например с автомобилите на "Тойота".
В допълнение към тази картинка, съдбата на луксозната марка автомобили "Ягуар" става все по-гореща тема на разговор. След като в продължение на година се спекулираше с губещото подразделение на "Форд", в началото на тази седмица стана ясно, че бившият изпълнителен директор на "Форд" Жак Насер, който напусна компанията преди пет години, води преговори за закупуването на марките "Ягуар", "Астон Мартин" и "Волво". Според Насер трите марки са достатъчно силни, за да се отделят в самостоятелно частно дружество. Сред спряганите имена за потенциален купувач на "Ягуар" беше британската инженерингова компания JCB. Британската индустрия обаче настръхна пред възможността гордостта й "Ягуар" да премине в руски ръце, след като руският мултимилионер Олег Дерипаска потвърди, че е готов да купи фирмата "Ягуар", която носи само загуби на собственика си. Другият възможен купувач, който се появи на сцената, беше отново руска фирма - на бизнесмена Николай Смоленски. Той владее вече британския завод за спортни автомобили TVR.
"Ягуар" е основана в Блекпул, северна Великобритания, през 1922 г. и има три завода на Острова. През 1989 г. легендарната марка беше придобита от "Форд" за сумата от 3.3 млрд. долара. През декември миналата година "Форд" инвестира 2.27 млрд. долара в "Ягуар", за да покрие тежките финансови загуби, натрупани през 2004 и 2005 г. През 2004 г. "Форд" съкрати 1150 служители на "Ягуар" във Великобритания, намали производствените мощности на завода в Ковънтри, премествайки част от тях във фабриката до Бирмингам. Според анализатори новият собственик донякъде успя да възстанови пострадалия имидж на британския производител, но така и не можа да го изведе на печалба. Седемнайсет години след сделката "Ягуар" продължава да трупа загуби, които вече се изчисляват общо на 1.9 млрд. долара. За миналата година "Ягуар" произведе едва 90 хил. автомобила вместо планираните 200 хил. Основният проблем на луксозната марка са силната конкуренция и лошото управление. Бедите й се задълбочават от евтиния долар, оказващ негативно влияние върху износа за основния пазар - американския. На фона на тези загуби и стагниращ пазар все повече се наложи въпросът кой би искал да купи една прочута, но в окаяно финансово положение британска легенда.
Бъдещето на "Ягуар" се превърна в още по-гореща тема, след като "Форд отчете загуба от 254 млн. долара за второто тримесечие на годината и откакто стана ясно, че "Форд е наел "Голдман Сакс" да проучи "широкия кръг от стратегически възможности" пред американския автомобилостроител. Макар "Форд" да настоява, че няма намерение да продава поделения, според анализатори компанията започва стратегически преглед на дейността си, който може да доведе до продажба на активи или до алианси с други компании. Като пръв в списъка за продажби е "Ягуар".
Като част от плановете си за съживяване на бизнеса, "Форд" е готов да предприеме и друга продажба, като според "Блумбърг" компанията планира да продаде финансовото си подразделение - "Форд Мотор Кредит". "Форд мотор кредит", която отпуска кредити за закупуването на камиони и коли отчете печалба от едва 441 млн. долара за второто тримесечие на годината, срещу 740 млн. долара за същия период година по-рано. "Форд" може да реши да продаде само половината от подразделението си за сумата от 6 млрд. долара, коментира Джон Касеса от "Касеса стратеджик адвайзърс" (Casesa Strategic Advisors).