Одит бюрото по тиражите ще проверява и интернет страници
Българското одит бюро по тиражите (ОБТБ) има намерение да разшири палитрата от медии, които да проверява, като в най-близките планове на сдружението влиза одит на интернет страници. Това съобщи председателят на ОБТБ Станко Йорданов. За да стане това обаче, е необходимо решение на общото събрание на ОБТБ и разширяване на одитните правила.
На пресконференцията във вторник на сдружението бяха обявени и резултатите от първите одити на печатни издания, извършени от АФА ООД. Засега най-голямата българска одиторска компания е проверила съответствията между обявяваните и действително пласираните тиражи на шест издания - четири списания на "Санома Блясък България" и двете безплатни издания на "Програмата Медия груп" - "Програмата София" и "Програмата Варна/Бургас".
"Констатирахме, че в двете издателства има установени стандартизирани процедури на всеки етап от процеса на планиране, отпечатване и разпространение на изданието, които се спазват", каза Милена Табакова, представител на АФА ООД и мениджър на проекта на ОБТБ. По думите й направените одиторски процедури са показали, че разликите между декларираните от "Санома Блясък България" и "Програмата Медия груп" тиражи са несъществени - под 5%, което е прагът за същественост, определен в правилата за одит на ОБТБ. Специално за безплатните издания е проучена практиката на разпространение им и взимането им чрез въпросник и интервю на място на случайно избрани пунктове на разпространение.
"Медиите, и особено безплатните издания, се изхранват предимно от реклама. Затова е важно, че доказахме разпространението си", коментира завършилите одити Чаба Панкотай, управител на "Програмата Медия груп". Тезата на създателите на ОБТБ, че на пазара на печатни медии е необходим независим одит, подкрепи и управляващият директор на "Санома Блясък България и зам.-председател от квотата на издателите на ОБТБ Димитър Друмев. "Българската рекламна индустрия достигна ниво, което ни задължава да предоставяме одитирани данни за тиражи и представителни социологически проучвания", коментира за "Дневник" Друмев.
Въпреки че ОБТБ е учредено през 2001 г., засега в него членуват най-вече издатели на периодични издания. Желание да присъединят изданията си към одитираните от ОБТБ през 2006 г. са изявили и "Интермедиа" ООД (издател на "Врачка", "Доктор", "Женски тайни", "Над 55", "Шоу" и др.), "ВИП груп" ЕООД ("Бюти" и "Анна клуб"), "Агенция Ева" (списание "Ева") и др. Според Йорданов причина за отсъствието на издатели на всекидневници е, че са обединени в Съюза на българските издатели. В ОБТБ членуват и единайсет фирми рекламодатели, сред които са "Космо България мобайл", "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани", "Мобилтел" и над 20 са рекламните агенции.