Одит бюрото по тиражите ще проверява и интернет страници

На живо
Заседанието на Народното събрание

Одит бюрото по тиражите ще проверява и интернет страници

Одит-бюрото по тиражите лобира за независими проверки каква част от отпечатаните тиражи се пласира на пазара
Одит-бюрото по тиражите лобира за независими проверки каква част от отпечатаните тиражи се пласира на пазара
Българското одит бюро по тиражите (ОБТБ) има намерение да разшири палитрата от медии, които да проверява, като в най-близките планове на сдружението влиза одит на интернет страници. Това съобщи председателят на ОБТБ Станко Йорданов. За да стане това обаче, е необходимо решение на общото събрание на ОБТБ и разширяване на одитните правила. 
На  пресконференцията във вторник на сдружението бяха обявени и резултатите от първите одити на печатни издания, извършени от АФА ООД. Засега най-голямата българска одиторска компания е проверила съответствията между обявяваните и действително пласираните тиражи на шест издания - четири списания на "Санома Блясък България" и двете безплатни издания на "Програмата Медия груп"  - "Програмата София" и "Програмата Варна/Бургас".
"Констатирахме, че в двете издателства има установени стандартизирани процедури на всеки етап от процеса на планиране, отпечатване и разпространение на изданието, които се спазват", каза Милена Табакова, представител на АФА ООД и мениджър на проекта на ОБТБ. По думите й направените одиторски процедури са показали, че разликите между декларираните от "Санома Блясък България" и "Програмата Медия груп" тиражи са несъществени - под 5%, което е прагът за същественост, определен в правилата за одит на ОБТБ. Специално за безплатните издания е проучена практиката на разпространение им и взимането им чрез въпросник и интервю на място на случайно избрани пунктове на разпространение. 
"Медиите, и особено безплатните издания, се изхранват предимно от реклама. Затова е важно, че доказахме разпространението си", коментира завършилите одити Чаба Панкотай, управител на "Програмата Медия груп". Тезата на създателите на ОБТБ, че на пазара на печатни медии е необходим независим одит, подкрепи и управляващият директор на "Санома Блясък България и зам.-председател от квотата на издателите на ОБТБ Димитър Друмев. "Българската рекламна индустрия достигна ниво, което ни задължава да предоставяме одитирани данни за тиражи и представителни социологически проучвания", коментира за "Дневник" Друмев.
Въпреки че ОБТБ е учредено през 2001 г., засега в него членуват най-вече издатели на периодични издания. Желание да присъединят изданията си към одитираните от ОБТБ през 2006 г. са изявили и "Интермедиа" ООД (издател на "Врачка", "Доктор", "Женски тайни", "Над 55", "Шоу" и др.), "ВИП груп" ЕООД ("Бюти" и "Анна клуб"), "Агенция Ева" (списание "Ева") и др. Според Йорданов причина за отсъствието на издатели на всекидневници е, че са обединени в Съюза на българските издатели.  В ОБТБ членуват и единайсет фирми рекламодатели, сред които са "Космо България мобайл", "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани", "Мобилтел" и над 20 са рекламните агенции.